جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

بازار متشکل ارزی چیست؟
بازار متشکل ارزی جزو مهمترین برنامه های عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بوده است؛ همتی قبلاً در خصوص جزئیات بازار متشکل ارزی گفت: بازار متشکل ارزی باید شکل بگیرد؛ در خیابان و کوچه و پس کوچه ها نمی توان این بازار را شکل داد و نباید بازار غیرمتشکل داشته باشیم.

بازار متشکل ارزی دقیقاً چه کاری قرار است انجام دهد؟

بازار متشکل ارزی، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، تشکیل خواهد شد تا ارزها در آن به صورت نقد، مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن، در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

ساختار این بازار، بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده در بانک مرکزی و جلسات کارشناسی با بانک‌ها و صرافی‌ها تهیه و مجمع مؤسس این شرکت، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در تاریخ ١٨ دی ماه سال ۹۷ آغاز به کار کرده است. مدل کلی بازار به نحوی طراحی شده است که در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسکناس) راه اندازی و سایر روش‌های معاملات ارزی در مراحل بعد گسترش می‌یابد.

این بازار، کارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام شده و بر اساس دستورالعمل‌های مصوب بانک مرکزی فعالیت خواهد کرد. ضمناً سیستم سفارشات و معاملات(Order Driven) مبتنی بر سفارش خواهد بود. در این میان، بر اساس ارزیابی‌های فنی، سامانه معاملات ICE که یکی از زیرساخت‌های استاندارد در چارچوب‌های معاملاتی است جهت استفاده به عنوان زیر ساخت معاملاتی تعیین گردیده و زیرساخت سخت افزاری نیز انتخاب و نهایی شده است.

سهامداران بازار متشکل ارزی چه کسانی هستند؟

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در نامه‌ای به اداره نظارت بر ناشران فرا بورسی سازمان بورس، اعلام کرد که هیچ گونه معامله‌ای از بازار متشکل ارزی، در بازار سرمایه انجام نخواهد شد و فرابورس تنها سهامدار است. در بخشی از نامه ارسالی از سوی هامونی آمده است: ساختار بازار متشکل ارزی، بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده در بانک مرکزی و جلسات کارشناسی شده با بانک‌ها و صرافی‌ها تهیه شده و عملیات مدیریت بازار توسط تشکلی خود انتظام انجام می‌گردد.

وی به این نکته هم اشاره کرده که بازار مزبور بر اساس دستورالعمل‌های مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تحت نظارت آن بانک محترم فعالیت خواهند داشت، لذا هیچ گونه معاملاتی از این بابت، در بازار سرمایه انجام نخواهد شد و در مقطع کنونی شرکت فرا بورس، صرفاً به عنوان سهامدار و عضو هیأت مدیره در آن شرکت حضور دارد. مطابق مصوبه مجمع موسسین مبلغ کل سرمایه و سرمایه پرداخت شده شرکت «سهامی مدیریت بازار متشکل معاملات ارزی» به ترتیب ۲۰۰ میلیارد ریال و ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است، لذا سرمایه‌گذاری این شرکت با توجه به درصد سرمایه گذاری (۲۰ درصد) مبلغ ۴۰ میلیارد ریال خواهد بود که مبلغ ۲۰ میلیارد ریال آن پرداخت و الباقی در تعهد شرکت باقی خواهد ماند.


شیوه‌نامه و دستورالعمل بازار متشکل ارزی تدوین و نهایی شده و تا چند روز آینده این بازار آغاز به کار خواهد کرد:

- شکل‌گیری اتاق تسویه ارزی
- معامله نقدی ارز
- افزایش شفافیت در معاملات و فضای بازار ارز
- حضور صرافی‌ها، صرافی‌‌های بانکی و بانک مرکزی در این بازار و خرید و فروش ارز توسط این بازیگران
- امکان سیاست‌گذاری و مدیریت قیمت‌ها با خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی
- خارج کردن بازار‌های غیررسمی مانند سبزه‌میدان و بازار فردایی از بازیگری در بازار


به گزارش ویکی پلاست، رئیس شورای پول و اعتبار همچنین تاکید دارد که باید فاصله بین نرخ ارز در سامانه نیما و بازار کم شود اما باید ببینیم چگونه می توانیم این موضوع عملیاتی کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در توضیح بیشتر بازار متشکل ارزی گفته است: بازاری که تشکیل خواهد شد، فرصتی می شود برای کسانی که اسکناس ارز و سپس حواله خود را از طریق صرافی ها به بازار عرضه کنند و به پلتفرمی تبدیل خواهد شد که بازار ارز متشکل شود.

در یک هزار و دویست و شصت و چهارمین جلسه شورای پول و اعتبار که شب گذشته (سه شنبه شب، 18 دی 1397) در محل ساختمان بانک مرکزی برگزار شد، موضوع « بازار متشکل معاملات ارزی»، مطرح و مورد تصویب قرار گرفت. این خبر

بر اساس این مصوبه به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارا، «بازار متشکل معاملات ارزی» تشکیل می‌شود تا ارزها در آن به طور نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات مرتبط با آن در بستر الکترونیکی مورد معامله قرار گیرند.

اعلام جزئیات "بورس معاملات نقدی ارز" توسط دبیرکل کانون صرافان

 رضا ترکاشوند، دبیرکل کانون صرافان:

بازار متشکل معاملات ارز مرجع تعیین نرخ می‌شود؛

 کانون بانک‌های خصوصی، شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون صرافان سه رکن متشکل بازار معاملات ارزی هستند.

تمامی فرآیندهای خرید و فروش ارز در بازار از خریدار تا بانک عامل، حساب بانکی و فروشنده به صورت شفاف مشخص خواهد شد. این اقدام در نهایت منجر به شفافیت در کشف قیمت‌ها در بازار می‌شود و از حیث قیمت و فعالیت شفاف، مشابه بازار سرمایه خواهد بود.

 بانک مرکزی نیز به صورت غیر مستقیم و از طریق بانک‌های عامل در بازار دخالت و به صورت مستقیم بر فعالیت‌ها نظارت داشته باشد.

 مکانیزم قیمت‌گذاری در این بازار به صورت عرضه و تقاضای اولیه است و براساس اعلام های بعدی در بازه زمانی مشخص، قیمت تعیین می‌شود و هر صرافی می‌تواند عرضه کننده یا متقاضی اولیه باشد.

 همچنین قیمت‌گذاری در چارچوبی مشخص و براساس آیین نامه‌ ای که به صلاحدید بانک مرکزی منتشر خواهد شد، تعیین می‌شود.

 صرافان در این بازار نقش مشابه کارگزاران بورس دارند و می‌توانند به نمایندگی صادرکنندگان و شرکت‌های بزرگ در این بازار فعالیت کنند و برای آن ها خرید و فروش و معامله انجام دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 61%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟