دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

بررسی حذف سقف خرید سالیانه 4 گروه کالایی پتروشیمی + یک پیشنهاد
طی هفته های گذشته و با ورود صنعت پلاستیک به رکود ناشی از متغیرهای مختلف از جمله تعهد ارزی صادرکنندگان، خروج نقدینگی، نوسانات دلار و ...، کمیته تخصصی پتروشیمی، برای تحریک تقاضا و بالا بردن معاملات، سقف خرید محصولات پتروشیمی در بورس کالا را افزایش داد. حتی در صورتجلسه دهم این کمیته، به قیمت توافقی و زیر قیمت بورس نیز اشاره شده است. این تصمیمات را در گفتگو با علی بخشنده، مدیر کالایی کارگزاری بورس بیمه ایران به گفتگو نشسته ایم.

به گزارش ویکی پلاست، متن گفت‌وگو به شرح زیر است:

•  هفته قبل اقدامات جدی از طرف توسعه صنایع پایین‌دستی و بورس کالا برای بالا بردن تقاضا و معاملات انجام شده و سقف خرید برخی از کالاها حتی به‌صورت یک‌ساله هم برداشته می‌شود و کسانی که کد بهین یابی دارند به هر میزانی که بخواهند می‌توانند برای این گروه‌های کالایی تقاضا کنند، تحلیل شما دراین‌باره چیست؟

این تصمیمات در بورس کالا گرفته نشده و بورس کالا تنها این تصمیمات را اجرا می‌کند، این‌گونه تصمیمات در کمیته پتروشیمی در هفته اخذ و ابلاغ‌شده و بورس کالا این تصمیمات را اجرا کرده.

من نمی‌دانم مبنای این تصمیمات که این کالاها انتخاب‌شده‌اند چه چیزی بوده است، به‌عنوان‌مثال پلی‌استایرن معمولی پلی‌اپلین سبک تزریقی و سنگین بادی و پی‌وی‌سی چگونه بدون سقف بهین یاب ....

•  بر اساس صورت‌جلسه عنوان شده هر گروه کالایی اگر دو نوبت عرضه شد و زیر 50 درصد معامله داشت، اجازه برداشتن سقف صادر می‌شود...

اگر بخواهیم بنگریم که چرا با کاهش حجم روبرو شدیم باید بدانیم تولیدکننده واقعی به‌اندازه نیاز خود خرید می‌‌کند و اندازه مارکت ما برای کسانی که می‌‌توانند از این بازار خرید کنند همین است.

واسطه‌هایی در بازار بودند که تحت لوای خرید محصولات از طریق همین شرکت‌ها اقدام می‌کردند و در بازار غیررسمی توزیع می‌کردند.

به‌هرحال شرایط برای فعالان در این زمینه مساعد نیست و ریسک‌های زیاد و امنیتی برای فعالان در این عرصه وجود دارد و به همین دلیل ترجیح می‌دهند که در این زمینه فعالیت نکنند، به نظر من اکنون بهترین موقعیت است که صنف صنعت پلاستیک و عمده‌فروشان این صنعت را به رسمیت بشناسیم و اجازه دهیم که آن‌‌ها نیز به‌صورت رسمی در این زمینه کار کنند.

پیشنهادی که ما ارائه دادیم این است که سهمیه‌ها همانند گذشته به‌صورت ماهانه باشد و تولیدکننده‌ نیاز ماهانه خود را خرید کند و مازاد عرضه نیز در روزهای شنبه و یکشنبه به‌صورت بهین‌یابی عرضه شود و شرکت‌های بازرگانی بتوانند به‌صورت رسمی خرید کنند، با این کار می‌توانیم هم پاسخگوی نیاز صنایع پایین‌دستی باشیم و هم بازار منسجم قوی برای محصولات پتروشیمی در بازار آزاد پیدا کنیم.

•  آیا تعهد ارزی و مشکلات نقدینگی و رکود را در کاهش معاملات دخیل نمی‌دانید؟ اینکه مازاد عرضه‌ها به مچینگ وارد شود با پیشنهاد شما چه تفاوتی دارد؟

قطعاً این موارد تأثیر داشته، درآمدها کاهش یافته و خریدها کم شده و جذابیت کم شده است، در پاسخ به سؤال دوم نیز باید بگویم که حالت پیشین واسطه‌ها از طریق واحدهای تولیدی واردشده و بارها را جابجا می‌کردند و در این میان فروش غیررسمی بار مشخص نمی‌شد و با این پیشنهاد می‌توانیم ساماندهی به خریدهای خارج از بورس داشته باشیم.

•  تا چه اندازه تصمیماتی که در این چند ماه در کمیته تخصصی پتروشیمی گرفته می‌شود منطبق با نیازهای بازار است؟

به نظر بنده این تصمیمات تا به‌حال بیشتر منطبق با نیازها و شرایط عرضه‌کننده بوده است، به‌عنوان‌مثال وقتی دیدند عرضه‌کننده نمی‌تواند فروش خوبی داشته باشد نیازها باز شد اما به نظر من باید از همان اول آزاد می‌شد.

سیستم بهین یاب از سال 89 و هم‌زمان با هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد شد، اما ما اکنون این حالت شوک را نداریم و بهتر است که فضا باز و از حالت تعزیراتی خارج شود و خریدوفروش پلیمر نیز بتواند به‌عنوان یک صنف در درآمد مالیاتی دولت نیز کمک‌هایی داشته باشد.

اگر مازاد عرضه‌ها در فضای مچینگ بوده و غیربهین‌یابی شود و شرکت‌های پتروشیمی بتوانند خرید کنند، در انتظارات کمیته تخصصی پتروشیمی مبنی بر تحریک معاملات و تقاضا تأثیر دارد.

 

پیشنهاد برخی کارگزاران بورس کالا:

با سلام احتراما جهت تنظیم بازار مواد پلیمری با توجه به شرایط موجود و سیستم فروش بورس کالای ایران راهکار زیر به عنوان پایه اقدامات، پیشنهاد می گردد.
1_ در صورتی که محصولی با مازاد عرضه مواجه گردید ، مقدار باقی مانده در سیستم مازاد عرضه(مچینگ) در روزهای ابتدایی هفته بعد به صورت عرضه غیر بهین یابی صورت پذیرد.
این عرضه کاملا به صورت غیر بهین یابی بوده و شرکت های بازرگانی که فعالیت خود را به صورت رسمی انجام می دهند توانایی خرید و شرکت در رینگ معاملات
را داشته باشند.

2_ پیشنهاد می گردد مقدار حداقلی برای این عرضه ها در نظر گرفته شود.

3_حداقل عرضه برای گرید های مختلف متفاوت  باشد.

4_جهت جلوگیری از انحصار و بازارسازی،مقدار حداکثر سفارش برای تقاضا معین گردد.

5_پیشنهاد می شود عرضه کننده،این اختیار را داشته باشد تا در صورت تمایل مقدار بیشتری عرضه نماید.(برای مثال 50 درصد بیشتر از مقدار باقی مانده در سیستم مچینگ)
با توجه به افزایش قیمت پایه محصولات ،و رکود نسبی و کاهش حجم معاملات،پیشنهاد می گردد این راهکار هم اکنون عملیاتی شود.زیرا در شرایط بحرانی تصمیم گیری بسیار دشوار تر خواهد بود.
مزایای این روش:
سابقه نشان داده در هنگام رکود ،پتروشیمی ها تمایل بیشتری به صادرات داشته یا در صورت عدم صادرات، حواله های مستقیم با تناژ بالا با درصدهای تخفیف به مشتریان خاص می دهند.
زمانی که صادرات صورت می گیرد، محصول از کشور خارج شده و در صورت اورهال پتروشیمی ها یا وجود مشکل تولید و یا حتی تغییر گرید تولیدی ،مشکلات زیادی برای صنایع پایین دستی رخ می دهد.
همچنین در صورتی که حواله مستقیم صادر شود،تعادل بازار را بر هم زده و ایجاد رانت می نماید.
با این اقدام ، فعالیت های واسطه گری تا حد زیادی قانون مند شده و انگیزه جهت تاسیس شرکت های صوری و دریافت سهمیه بهین یاب کاهش می یابد.
نیاز به فعالیت های واسطه گری جهت خرده فروشی یا فروش مدتی  یا نگهداری محصولات جهت دوران کاهش عرضه، به طور واضحی مشهود می باشد که تا کنون این بازار به رسمیت شناخته نشده و در نتیجه قوانین خاصی برای آن تدوین نگردیده است.
با این روش امکان تدوین قوانین بیشتری جهت شفافیت فعالیت این صنف وجود خواهد داشت.

تدوین این قوانین در جهت بالا بردن هزینه عدم شفافیت خواهد بود.
در صورت کاهش شرکت های صوری ، نظارت بر شرکت های ثبت شده در سیستم بهین یاب راحت تر خواهد بود.
به طور ساده می توان هدف از این طرح را گذار از بازار سهمیه ای(بهین یابی)  به بازار آزاد، با حفظ منافع تولید کنندگان واقعی توصیف نمود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 67%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟