جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول دی‌ماه ۱۳۹۷

بازاری با طعم نظارت

بازاری با طعم نظارت
رشد حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا در این هفته در کنار چند جرقه رشد نرخ در بازار آزاد و البته نظارتی شدن جدی بازار و رشد قیمت دلار آزاد همگی مواردی بودند که چهره‌ای نسبتاً مبهم را از بازار ترسیم کردند اگرچه از هفته گذشته منتظر خودنمایی این ابهامات بودیم اما گویا در معادلات این بازار باید داده‌های جدیدی را لحاظ کرد.

به گزارش ویکی پلاست، در هفته گذشته شاهد افت حجم عرضه‌ها در بورس کالا بودیم و در کل عرضه‌ها نزدیک به 4 درصد کاهش داشت. این وضعیت در کنار کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا به معنی بی‌میلی نسبی عرضه‌کنندگان به عرضه‌هاست آن‌هم در شرایطی که قیمت دلار در هم در بازار آزاد ( برای هفته گذشته ) و هم در سامانه نیما افزایشی است.

این مطلب البته موجب شد تا جذابیت خرید با چند محرک مختلف افزایش یابد و در نهایت شاهد رشد نزدیک به 20 درصدی تقاضا در بورس کالا بودیم و موجب شد تا حجم معامله پلیمرها بیش از 11 درصد افزایش یابد. همین داده یعنی رشد حجم داد و ستد در بورس کالا به معنی تزریق بیشتر مواد اولیه به بازار داخلی است ولی در وضعیتی که بازار‌های جهانی با اهرم نفت خام میل به افت نرخ پیدا‌ کرده‌اند اندکی شرایط پیچیده می شود. در هر حال حجم معاملات این هفته پلیمرها در بورس کالا افزایشی بود که خود یک داده مثبت برای این بازار به شمار می‌رود.

مهمترین رخدادها در هفته گذشته در بازار پلیمرها:

  • کاهش قیمت‌های پایه در بورس کالا
  • کاهش حجم عرضه‌ها و تقویت شدیدتر حجم تقاضا و داد و ستد پلیمرها
  • افزایش قیمت دلار در بازار آزاد در طول هفته گذشته و افزایش قیمت ارز نیمایی ( تاکنون )
  • پایین بودن جدی موجودی انبارها در بازار آزاد در کنار نزدیک‌شدن به روزهای پایانی سال که پتانسیل بهبود حجم تولید و تقاضا را مطرح می‌کند.

 

همان‌گونه که در اواخر هفته گذشته هم به آن اشاره کردیم ؛ هفته‌ای که گذشت با داده‌های متناقضی همراه بود تا جایی که یک هفته مبهم به ثبت رسید و همین ابهامات به تغییر شکننده‌ای در وضعیت معاملاتی و قیمت‌ها منتهی شد. به عنوان یک نمونه مشخص می‌توان به جرقه‌های رشد نرخ در همین هفته اشاره کرد که به رغم بسیاری از نظرات متناقض ، ولی در نهایت بازار چهره‌ای نسبتاً مثبت به خود گرفت اگرچه برخی از گریدها برای افزایش نرخ مردد بودند. این وضعیت به معنی تقویت تقاضا در برابر عرضه‌ها در بازار داخلی بود که نیاز به موشکافی دقیق‌تری دارد.

آرام آرام به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم و به صورت کلی انتظار برای رشد حجم تقاضا در بازار داخلی برای محصولات نهایی تقویت خواهد شد. همین داده احتمال رشد تقاضا در بازار آزاد و بورس کالا را مطرح می‌کند آن‌هم در شرایطی که پتانسیل رشد صادرات محصولات نهایی به کشورهای افغانستان ، تاجیکستان ، بخش‌هایی از ترکمنستان و عراق را تقویت می‌کند. شاید هنوز برای اظهارنظر در این خصوص زود باشد ولی با توجه به جرقه‌های رشد نرخ شاید این شرایط از هم‌اکنون نیاز به توجه داشته باشد.

بازار در گذشته نظارتی بود ولی هم‌اکنون این روند تسریع شده و به جز برخی گریدهای جذاب ، به گریدهای رایج هم سرایت کرده است یعنی بخش‌های بزرگ‌تری از بازار به لاک دفاعی جدی فرورفته است. این احتمال وجود دارد که این جو نظارتی باز هم ادامه یابد اگرچه هم‌اکنون حتی تقویت شده است. در این وضعیت خرید از بورس کالا و فروش در بازار داخلی در حجم بالا نه تنها جذاب نیست بلکه دلهره‌آور است چون رخدادهای موجود شاید در ماه‌های گذشته غیرقابل باور بود و البته شاید نیاز به توضیح بیشتری نباشد.

با توجه به رشد حجم معاملات در بورس کالا شاهد هستیم که اغلب گروه‌های کالایی با رشد حجم معاملات همراه شدند اگرچه ذات رشد تقاضا به این معنی بود که رقابت بیشتری در بین اهالی بازار به ثبت رسید و به نسبت رشد نرخ هم به ثبت رسید. در هر حال این بازار با پیچیدگی‌های جدیدی روبه‌رو شده که برای بررسی آن ها شاید به داده‌های ابتدایی هفته آینده و قیمت‌های پایه نیاز داشته باشیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟