یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته اول آذرماه 1397

هشدار مجدد رکود تورمی

هشدار مجدد رکود تورمی
کاهش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا این هفته هم تکرار شد و البته روند افزایشی قیمت‌ها را هم در هفته جاری تجربه کردیم. ضعف تقاضای مؤثر در این بازار هنوز هم مشهود است و تداوم این وضعیت باز هم آژیر رکود را روشن می‌کند گویی این بار رکود تورمی نگران کننده تر از گذشته، در یک قدمی صنعت دیده می شود.

به گزارش ویکی پلاست، کاهش حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا طی هفته‌ای که گذشت شاید مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رخداد بر دورنمای بازار باشد آن‌هم در شرایطی که حجم عرضه‌ها در این هفته به کمترین حد از روزهای نیمه تعطیل ابتدای سال جاری تاکنون رسیده که خود نشان‌دهنده نگرانی‌های جدیدی در این بازار است.

از سوی دیگر برای سومین هفته پیاپی حجم تقاضا کمتر از عرضه‌ها بود که خود نشان‌دهنده بی‌میلی خریداران به خرید و تعمیق شائبه رکود است.

حجم معاملات این هفته به صراحت نشان‌دهنده رکود در بخش معاملات در بورس کالای ایران است یعنی جذابیت خرید مواد اولیه به دلیل عدم وجود تقاضا برای مصنوعات تولیدی به قدری کاهش پیدا کرده که برای اغلب کالاها، رونقی برای خرید مشاهده نمی‌شود.

البته نظارتی شدن شرایط بازار هم دلیل دیگری برای ضعف تقاضاست تا جایی که هم برخی از واسطه‌ها فعالیت چندانی نداشته و برخی هم تمایلی به واسطه‌گری بین بورس و بازار از خود نشان نمی‌دهند. این شرایط نگران‌کننده است زیرا خود دلیلی برای تضعیف عرضه در بازار داخلی و رشد نرخ در بازار آزاد به شمار می‌رود آن هم در شرایطی که بسیاری از فعالان صنفی یا توان خرید از بورس کالا ندارند و یا باز هم ترجیح می‌دهند به رغم رشد قیمت‌ها، باز هم از بازار آزاد و بعضاً به صورت اعتباری خرید کنند.

این موارد در حالی خودنمایی می‌کند که بازار داخلی پس از 5 هفته افت نرخ، یک هفته نسبتاً افزایشی را پشت سر گذاشت و همین مطلب به معنی برتری تقاضا بر عرضه بود اگرچه حجم عرضه‌ها سریع‌تر از حد انتظار کاهش داشته ولی باز هم در ضعف تقاضا، شاهد برتری تقاضا بر عرضه‌ها بودیم.

به صورت دقیق‌تر عقب‌گرد عرضه در بازار داخلی آن هم در شرایطی که جو روانی ناشی از اورهال واحدهای پتروشیمی به اندازه کافی برای رشد قیمت‌ها مؤثر بوده است. البته کاهش قیمت دلار در بازار آزاد در کنار رشد آن در بازار ثانویه ارزی و همچنین کاهش قیمت‌های جهانی هم گویا بر رفتار بازار بی‌تأثیر بوده است.

رکود را می‌توان در رفتار اهالی بازار به وضوح مشاهده کرد و حتی ممکن است ضعف تقاضای مؤثر برای مواد اولیه و محصولات نهایی عمیق‌تر شود. این وضعیت با رشد قیمت‌ها در بازار آزاد همخوانی ندارد ولی با کاهش حجم معاملات در بورس کالا متناسب است. این مطلب نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان واقعی در بورس کالا هنوز هم حجم خرید مرسوم خود را دارا هستند ولی محدود شده است. پتروشیمی‌ها نیز به دلایل مختلف یا میل به عرضه ندارند و یا از توانایی فنی برای تولید و عرضه جدی برخوردار نیستند آن هم در شرایطی که جذابیت صادراتی چندانی مشاهده نمی‌شود.

همین دلایل در کنار انتظار برای عدم تغییر جدی در بازار داخلی به معنی بیم و امید از رشد بیشتر قیمت مواد اولیه است و شاید بتوان گفت بازار پس از یک هفته رشد قیمت‌ها، هنوز هم توان افزایش نرخ را به صورت شکننده دارد.

در هفته گذشته از پتانسیل رشد قیمت‌ها برای کوتاه‌مدت صحبت کردیم و برای هفته جاری هم شاید بتوان از این داده باز هم برای تعریف بازار استفاده کرد یعنی احتمال تداوم رشد نرخ در بازار داخلی وجود دارد. این مطلب یعنی باز هم هشدارهای رکود تورمی در بازار پلیمرها را باید مطرح کرد و آن را جدی گرفت.

از سوی دیگر اورهال پتروشیمی‌ها احتمال آذرماه دشواری را رقم می‌زند و تا زمانی که بازار از مسیر عرضه به آرامش و ثبات نرسد نمی‌توان گفت که مسیر بازار تغییر خواهد کرد. این در حالی است که محموله‌های مهمی در بازار به شیوه‌های مختلف بلوکه شده و ساده‌ترین مسیر برای مدیریت بازار عرضه همین مواد اولیه در بورس کالا و یا حتی در بازار آزاد است.

نگاهی به جدول فوق نشان می‌دهد که اغلب پلیمرها در گروه‌های کالایی متفاوت با افت حجم معاملات به نسبت هفته قبل از آن روبه‌رو شده‌اند و همین سیگنال می‌توان به احتمال کاهش تزریق کالا به بازار آزاد منجر شود. این وضعیت خود تکانه‌ای برای رشد قیمت‌هاست ولی در شرایط موجود با ضعف تقاضای مؤثر این رخداد تأثیرگذاری عمیقی نخواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 75%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟