پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب
۲ آبان ۱۳۹۷ 0 1374

گزارش بازار محصولات پتروشیمی، هفته پایانی مهر و اولین روز آبان

چهره جدید بازار محصولات پتروشیمی با قیمت های پایه نیمایی

چهره جدید بازار محصولات پتروشیمی با قیمت های پایه نیمایی
در هفته جاری در بورس کالا شاهد رشد 16.7 درصدی عرضه‌ها بودیم که موجب شد تکانه مثبت جدیدی به معاملات بورس کالا تزریق شود.

جرقه‌های رشد نرخ در هفته جاری نشان داد که بازار بی‌میل به رشد قیمت‌ها نیست ولی رکود نسبی در بازار و همچنین افزایش تزریق کالا موجب شده تا پتانسیل‌های رشد نرخ خودنمایی محسوسی نداشته باشد.

این در حالی بود که از شتاب افت قیمت‌ها کاسته شده و جرقه‌های رشد نرخ با تکانه‌های کاهشی همراه شده است. از سوی دیگر نگاه محتاطانه به قیمت دلار پایه نیمایی و احتمال ریزش آن در محاسبه قیمت های هفته بعد، مانع از رشد بیش از حد قیمت ها در بازار آزاد از یک سو و همچنین عدم تمایل به ثبت رقابت های بالا در معاملات این هفته شد.

در هفته جاری در بورس کالا شاهد رشد 16.7 درصدی عرضه‌ها بودیم که موجب شد تکانه مثبت جدیدی به معاملات بورس کالا تزریق شود. این داده همچنین به رشد 27 درصدی تقاضا انجامید که نشان می‌دهد بازار هنوز هم مستعد بهبود است.

رشد حجم معاملات در نهایت داده‌ای بود که در هفته جاری محقق شد. به نظر می‌رسد حجم معاملات در بورس کالا به یک ثبات نسبی دست پیدا کرده که این ویژگی می‌تواند به تثبیت بازار کمک کند ولی به معنی حمایت از کاهش قیمت‌ها نیست.

برخی از قیمت‌های بازار پتانسیل رشد نرخ و برخی دیگر امکان کاهش نرخ دارد که با مقایسه قیمت‌های کشف شده در بورس کالا با نرخ‌های بازار آزاد به سادگی قابل تشخیص است اگرچه در نهایت بازار می‌تواند به سمت یک ثبات شکننده قیمتی حرکت کند ولی این تمام ماجرا نیست و به بررسی‌های دقیق‌تری نیاز دارد.

روند کاهشی قیمت‌ها کم و بیش در بازار پلیمرها در هفته‌ای که به اواخر آن نزدیک می‌شویم ادامه یافت تا سیکل افت قیمت‌ها را کاهش کند. به صورت دقیق‌تر در این هفته شاهد تکانه‌های مهمی از رشد قیمت‌ها بودیم ولی در نهایت عقب‌گرد نرخ در روز سه‌شنبه به کمک رشد نسبی عرضه‌ها از بازار داخلی با انتظار رشد تزریق کالا باز هم احتمال تداوم افت قیمت‌ها را تقویت کرد. این در حالی است که الزام شرکت‌های پتروشیمی به تحویل کالا، خود داده بسیار مهمی برای تزریق بیشتر کالا به بازار است که در نهایت حجم عرضه فیزیکی در بازار آزاد را تقویت کرده و به معنی احتمال تداوم افت قیمتی در کوتاه مدت است.

از سوی دیگر بازارها هنوز مستعد رشد قیمت‌ها نیستند ولی این نکته به معنی آن نیست که در میان‌مدت هم افت نرخ را نباید چهره غالب بازار به شمار آورد. چیزی که هم‌اکنون در بازارها مشهود است رکود نسبی خرید مواد اولیه به منظور تولید مصنوعات پلیمری است و همین سیگنال در کنار رشد تزریق کالا به بازار ، به ذهینت تداوم افت نرخ منتهی شده است.

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تغییر در فرمول‌های قیمتی و همچنین آزادشدن نرخ که در شرایط فعلی به نیمایی شدن قیمت‌ها منتهی شده چندان هم برای بازار خوش‌یمن نیست. به صورت دقیق‌تر می‌توان گفت که تصمیمات اخیر برای تغییر در فرمول‌های قیمتی تلاش داشته تا قیمت‌ها را به همین نرخ فعلی یعنی محاسبه با قیمت‌های جهانی و دلار نیمایی برساند که این انتظار در نهایت محقق شده است. این مطلب بدان معناست که انتظار برای تغییر این فرمول قیمتی چندان هم منطقی نخواهد بود.

با توجه به این موارد باید این‌قدر صبر کرد تا محموله‌های موجود در بازار فروش رود تا جایی که به صورت مستقیم؛ همچون ماه‌ها و سال‌های گذشته تغذیه بازار مستقیماً از بورس کالا تأمین شود یعنی بازار در آن زمان واقعی خواهد شد. این مطلب یعنی تخلیه بازار از محموله‌های پیشین زمان بر است و برای همه محصولات و مواد اولیه به یک شکل یکسان نخواهد بود.

وضعیت معاملات در بورس کالا نیز نشان می‌دهد که تقاضا به این بازار بازگشته آن هم در وضعیتی که نزدیک به 85 درصد از عرضه‌های هفته جاری در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است. با توجه به این شرایط دوره کاهش قیمت‌ها در بازار پلیمرها چندان هم ادامه دار نبوده و بازار در نهایت مجبور است تا قیمت‌های بورس کالا را با فرض سقف آزاد رشد قیمت‌ها به رسمیت کامل شناخته و این نکته به معنی احتمال رشد قیمت‌هاست مگر آن که قیمت‌های جهانی کاهشی شود.

در بازارهای جهانی نیز شاهد کاهش قیمت نفت هستیم و البته در بازار پتروشیمی‌ها نیز مؤثر خواهد بود یعنی از مسیر نوسان قیمت‌های جهانی هم احتمال یک فاز کاهش محدود قیمت‌ها را می‌توان در نظر گرفت اگرچه این داده نیز زمان بر خواهد بود.

احتمال رشد قیمت دلار در روزهای باقی مانده تا دور دوم اجرایی شدن تحریم‌ها به یک جو روانی افزایشی بدل شده اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که دلار باز هم افزایش نرخ داشته باشد. در هر حال در فاز روانی بازارها باید این داده را در نظر گرفت.

داده دیگر تغییر در فرمول قیمتی بود که در روز دوشنبه به رشد قیمت‌ها منجر شد و نشان داد که این فاز هم از قدرت چندانی برای خریدهای هیجانی برخوردار نبوده است.

با توجه به این شرایط می‌توان گفت که بازار در کوتاه‌مدت اگرچه مستعد رشد نرخ است ولی هم‌اکنون و در لحظه تنظیم این گزارش داده‌های قیمتی از رشد نرخ در کوتاه مدت حمایت نمی‌کند. به نظر می‌رسد این وضعیت رکودی را باز هم شاهد باشیم ولی نگرانی اصلی خودنمایی فاز دوم یعنی آغاز دوره‌ای شبیه به رکود تورمی خواهد بود. در روزهای آینده بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت.

رشد حجم معاملات در بورس کالا به معنی انتظار برای افزایش حجم اغلب گریدها در بورس کالا بود و البته همین انتظار نیز محقق شد. در هفته جاری به نسبت هفته قبل تنها پلی‌پروپیلن نساجی و پت بطری با کاهش حجم معاملات روبه‌رو شد و سایر گریدهای مهم با رشد حجم معاملات همراه شدند. PVC و پلی استایرن انبساطی همچنین سنگین فیلم بیشترین رشد حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟