شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب
۳۰ مهر ۱۳۹۷ 0 3285

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد در گفت‌وگو با ویکی‌پلاست

محاسبه قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی با دلار نیمایی به نفع بازار نیست + صدا

محاسبه قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی با دلار نیمایی به نفع بازار نیست + صدا
خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد در پاسخ به سؤالی مبنی اینکه فرمول جدید قیمت‌گذاری به نفع بازار است یا خیر، عنوان کرد: به نظر من در کوتاه مدت شاهد التهاب خواهیم بود و در بلند نیز این فرمول به نفع بازار نیست.

بابالو در گفت‌وگو با خبرنگار ویکی‌پلاست با اشاره به تغییر قیمت پایه از میانگین ۴ هفته به دلار نیمایی و نوسان قیمتی گروه‌های کالایی اظهار کرد: در هفته‌‌های اخیر شاهد تغییر و تحولاتی در دفتر توسعه صنایع تکمیلی بودیم و رئیس این دفتر دوبار تغییر کرد و در نهایت خانم طهماسبی به عنوان رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی انتخاب شد.

وی افزود: بدون تردید این تغییر و تحولات بی‌ربط به اتفاق‌های بازار نیست البته شاید که در قیمت‌های پایه زیاد تاثیرگذار نباشد اما به نظر می‌رسد عقب‌گرد عرضه‌ها در هفته گذشته به این تغییرات مرتبط باشد و اگر پیگیری بیشتری در طول هفته گذشته می‌شد، شاید عرضه‌های بیشتری داشتیم.

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به تغییرات قیمت‌های پایه خاطرنشان کرد: قیمت‌های پایه در ابتدا با دلار ۴۲۰۰ تومانی بود، سپس سقف آزاد شد، بعد از آن به میانگین قیمت ۴ هفته عرضه تغییر کرد و در نهایت نیز ارز نیمایی مبنای محاسبه قرار گرفت.

وی ادامه داد: شروع ارز نیمایی را باید از نیمایی شدن قیمت خوراک بررسی کنیم، چرا که وقتی خوراک با ارز نیمایی قیمت‌گذاری می‌شود، این انتظار در شرکت‌های پتروشیمی و حتی مدیران و تصمیم‌گیران اقتصادی حوزه پلیمر‌ها و محصولات شیمیایی ایجاد می‌‌شود که قیمت محصولات آن‌ها نیز با ارز نیمایی محاسبه شود.

بابالو عنوان کرد: از طرف دیگر قیمت تمام شده پلیمر‌ها، قرابت و نزدیکی زیادی با قیمت خوراک ندارد چرا که فرایند تولید آن‌ها متنوع و پیچیده است و شرکت‌های معدودی هستند که مستقیما از گاز طبیعی استفاده می‌کنند و البته با فرض افزودنی‌ها، کاتالیست‌، ویژگی‌های فنی و موارد دیگر اهمیت قیمت‌های خوراک در قیمت تمام شده پلیمر‌ها مانند دیگر محصولات پتروشیمی مثل آمونیاک و متانول نیست.

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد افزود: خیلی بهتر بود که قیمت‌ها با درایت و دقت بیشتری تعیین می‌شد چرا که تاثیر نرخ خوراک بر قیمت تمام شده آمونیاک و متانول خیلی بیشتر از محصولات پلیمری است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در سیستم‌های خوراک جداولی داریم، که این جدول‌‌‌ها اعمال تخصیص را اضافه کردند که هر قدر که یک کالا فرایند تولید پیچیده‌تری داشته باشد و محصولات با کیفیت‌تری تولید کند، خوراک ارزان‌تر هم برای آن تخصیص داده می‌شود و این مورد را هم می‌توانستند لحاظ کنند که تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است.

بابالو بیان کرد: اگر به قیمت‌های پایه دقت کنیم متوجه می‌شویم که برخی از گروه‌های کالایی که در روز‌های گذشته به شدت ملتهب بودند و با باز بودن سقف مجاز رشد قیمت‌ها، قیمت‌های بالایی برای آن‌ها در بورس کالا ثبت شد، متوسط ۴ هفته نیز بالا بود اما الان که قیمت‌ها با ارز نیمایی محاسبه می‌شود، کاهش نرخ در آن‌ها ایجاد شد.

وی اظهار کرد: بحث دوم گروه‌هایی هستند که قیمت‌های پایینی داشتند و رشد قیمت زیادی را ثبت کردند یعنی الان به نسبت تمام گروه‌های کالایی در یک لایه قرار گرفته‌اند، و این مسئله به معنی کاهش قیمت‌‌ها برای آن گروه‌های جذاب نیست چرا که در گذشته با قیمت‌های بسیار بالایی کشف نرخ شدند و این یعنی بازار ظرفیت پذیرش بالا را دارد.

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به کاهش قیمت‌های برخی محصولات مانند PVC و پت در هفته‌های گذشته ابراز کرد: به نظر من از این پس یک سرعت گیر خیلی بزرگی در مقابل این کاهش قیمت‌ها به‌وجود می‌آید و انتظار نداریم که قیمت تمام شده در بازار داخلی به نسبت قیمت‌های بورس کالا پایین‌تر باشد.

وی عنوان کرد: تجربه بنده می‌گویند، اگر این روال قیمت‌گذاری دائمی باشد و تداوم داشته باشد به دلیل اینکه قیمت‌ها مسیر دیگری برای تغذیه ندارد، فقط از همین مسیر خواهد بود بنابراین کف قیمتی ناخود‌آگاه پر می‌شود و حتی اگر در کوتاه مدت این اتفاق صورت نگیرد، در بلند شاهد این اتفاق خواهیم بود.

بابالو خاطرنشان کرد: در PVC استثنائا در هفته‌های گذشته قیمت‌های بسیار بالایی ثبت شد که همین مسئله موجب کناره‌گیری از خرید این محصول در بورس کالا شد، در مورد پت بطری نیز همین‌گونه بود یعنی قیمت‌های کشف شده در بورس کالا، بسیار بالاتر از قیمت دلار ثانویه و حتی آزاد بود، بنابراین یک تهدید ناخودآگاه ایجاد می‌شود چراکه این کالا به هیچ‌وجه ظرفیت صادرات ندارد و اگر این بازار اصلاح نشود، ممکن است کالاهای واردتی جایگزین این کالا شود.

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد عنوان کرد: تاثیرگذاری متغیر‌ها بر قیمت‌های پایه یک روند نسبتا آرام است و اگر به هر دلیلی بازار تمایلی به خرید یک کالای خاص از یک گرید مشخص نداشتند، قیمت‌های پایه جایی برای عقب‌نشینی ندارد مگر اینکه قیمت‌های جهانی یا قیمت دلار کاهش پیدا کند یعنی از این فاز نیز عرضه و تقاضا از کاهش نرخ بسته است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی اینکه فرمول جدید قیمت‌گذاری به نفع بازار است یا خیر عنوان کرد: به نظر من در کوتاه مدت شاهد التهاب خواهیم بود و در بلند نیز این فرمول به نفع بازار نیست.

بابالو گفت: قیمت‌هایی که در بازار برجسته می‌شود، مخصوص گرید‌های جذاب است یعنی فرایند معاملاتی زیادی بر آن انجام می‌شود و این مسئله به این معنا نیست که واقعیت‌های بازار شناسایی شده است.

وی ابراز کرد: متوسط قیمت‌هایی که تا هفته گذشته در بورس کالا ثبت می‌شد، ارز نیمایی بود یعنی خیلی از کالا‌ها گران‌تر و خیلی از کالا‌ها ارزان‌تر بود و الان کالایی که ارزان‌تر است باید خودش را با قیمت نیمایی وفق دهد و تضمینی هم برای کاهش قیمت کالاهایی که گران‌تر بودند وجود ندارد.

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد تصریح کرد: در قیمت‌های پایه که الان مرسوم شده و در گذشته نیز تجربه شده بود، فضایی برای کاهش قیمت‌ها پیش‌بینی نشده است یعنی اگر به هر دلیل عرضه و تقاضا به شرایطی برسد که خریداری در بورس کالا وجود نداشته باشد، شرکت پتروشیمی به جای اینکه قیمت پیشنهادی خود را کاهش دهد، آن کالا را صادر مي‌کند و با این فاصله قیمتی هیچ مزیتی میان اقتصاد ایران و ترکیه در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: تجربه سال ۹۳ و ۹۴ نشان می‌دهد که این فرمول قیمت‌‌گذاری در بلندمدت به نفع صنعت نیست، در سال ۹۳ قیمت‌ها از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تغییر کرد که موجب شد در سال اول ۶ درصد  و در سال دوم نیز مجددا ۶ درصد حجم معامله پلیمر‌ها در بورس کالا کاهش پیدا کند و این در شرایطی است که حجم معاملات هر سال افزایش پیدا می‌کرد.

بابالو در پاسخ به این سوال که باتوجه به شروع دور دوم تحریم‌ها در آبان‌ماه و مشکلاتی که برای پتروشیمی‌ها در زمینه صادرات به‌وجود می‌آید، آیا با افزایش عرضه پتروشیمی‌ها به بازار داخل مواجه می‌شویم گفت: ما هیچ تجربه‌ای نسبت به دور جدید تحریم‌ها نداریم و نمی‌دانیم که چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد و به همین دلیل نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد.

وی عنوان کرد: نوسان قیمت‌های ارز ممکن است موجب شد که قیمت دلار در سامانه نیما افزایش پیدا کند همانطور که احتمال رشد قیمت‌ها در بازار آزاد است و در این زمینه نمی‌شود پیش‌داوری کرد و باید ببنیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. 

خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد بیان کرد: از طرف دیگر شرکت‌های پتروشیمی مدت‌ها است که به صادرات دل‌خوش کرده و وابسته شدند و جدا کردن آن‌ها از صادرات به سادگی نیست، مگر اینکه یک رقابتی در بازار ایجاد شود و قیمت‌های بالایی برای آن‌ها ثبت شود تا مزیتهای صادراتی را پوشش دهد و آن‌ها را ترغیب به بازار داخل کند.

وی در پایان گفت: نکته دیگر این است که ما نمی‌دانیم کف عرضه‌‌ای که تعریف شده در بورس کالا، الزامی است و انجام می‌شود یا خیر؛ در صورتی که پتروشیمی‌ها ببینند که با این قیمت‌های پایه مشتری برای کالاهای آن‌ها وجود ندارد و قبول کنند که قیمت‌های پیشنهادی خود را کاهش دهند، مي‌توانیم به دورنمای بازار امیدوار باشیم در غیر این صورت  تخصیص ۵ درصد به نسبت قیمت‌های صادراتی و ارز نیمایی، جذابیتی را برای تولید در صنایع تکیلی تکمیلی در کشور ایجاد نمی‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟