پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

خواص لوله‏ های پلاستیکی و پلیمری
انتخاب ماده‌ مناسب برای ساخت لوله‏‌ها به سیال منتقل شونده و مشخصه‌‏های سرویس و شرایط کاری سیستم بستگی دارد.

بسته به نوع پلاستیک‏ها ممکن است برخی از خصوصیات پلاستیک‏ها برای سیستم و تأسیسات مورد نظر ما مطلوب و برخی نیز نامطلوب است.

گرانول پلی اتیلن درجه یک

به هر حال برخی از خصوصیات نامطلوب را می‏توان از طریق طراحی و نصب اصولی کاهش داد یا حذف نمود اما آنچه مسلم است انتخاب جنس مناسب لوله برای کاربردهای متفاوت مستلزم داشتن دانش کافی درباره‏‌ی خواص، مزایا و معایب انواع لوله‏‌های پلاستیکی است.

در زیر به بررسی مهمترین خصوصیات و ویژگی‏ های لوله‏‌های پلاستیکی می‏ پردازیم:

مقاومت به سایش و خوردگی

صافی جداره‏ داخلی

خواص حرارتی

مشخصه‏‌های الکتریکی

چگالی

خواص مکانیکی

قابلیت اشتعال

مقاومت به سایش و خوردگی

بطور کلی لوله‏‌های پلاستیکی از مقاومت چشمگیری در برابر انواع اسیدها، محلول‏های نمکی، مایعات و گازهای خورنده برخوردارند.

در مورد سایش (erosion) میزان مقاومت لوله‏‌های پلاستیکی به نوع سیال منتقل شونده از داخل لوله و شرایط سرویس و سیستم بستگی دارد.

میزان مقاومت به خوردگی لوله‏‌های پلاستیکی با افزایش غلظت برخی از مواد شیمیایی خاص تغییر می‏کند. برای مثال لوله‏‌های پلی‏‌اتیلن می ‏تواند اسید سولفوریک 70 درصد را در °C 23 (°F 73) انتقال دهد در حالیکه برای انتقال اسیدسولفوریک 95 درصد مناسب نیست.

درجه حرارت نیز عامل مهم و تعیین کننده‏‌ای برای مقاومت لوله‏‌های پلاستیکی در برابر خوردگی است. برای مثال برخی از لوله‌‏های پلی‏‌اتیلن که برای انتقال گازهای حاوی اکسیدهای نیتروژن در °C23 مناسب می‏باشند نباید برای انتقال این گازها در °C50 مورد استفاده قرار گیرند.

فرمولاسیون خاص یک ماده‏‌ پلاستیکی مشخص نیز می‏تواند عاملی در تعیین میزان مقاومت کلی ماده در برابر مواد شیمیایی خورنده و میزان غلظت آن‏ها باشد.

صافی جداره‏‌ داخلی آزمایش لوله پلی اتیلن

لوله‏‌های پلاستیکی جداره‏‌های داخلی فوق‌العاده صافی را دارند که باعث جلوگیری از تجمع هر نوع رسوب بر روی جداره‌‏های داخلی‏شان می‏ شود و بنابراین بروز مشکل گرفتگی و انسداد به واسطه‏‌ کاهش تدریجی قطر داخلی در اثر تجمع رسوبات در مورد لوله‏‌های پلاستیکی منتفی می‏ شود.

در حالیکه لوله‌‏های فلزی به مرور زمان در اثر خوردگی از بین رفته و در اثر تجمع رسوبات بر روی سطوح داخلی‏شان افت فشارهای اصطکاکی در آن‏ها افزایش یافته و در نتیجه ظرفیت آن‏ها برای انتقال سیالات کاهش خواهد یافت.

خواص حرارتی

بطور کلی قابلیت هدایت حرارتی لوله‏‌های پلاستیکی نسبت به دیگر لوله‌‏ها پائین‏تر است که در نتیجه تلفات حرارتی یا بالعکس جذب حرارت از طریق جداره این لوله‌ها به حداقل ممکن (در مقایسه با دیگر لوله‏‌ها) می ‏رسد.

این خصوصیت لوله‌‏های پلاستیکی در مواردی که از این لوله‏‌ها برای سیستم‏های فاضلاب استفاده گردد یک مزیت به حساب می‏‌آیند چرا که از ته‌‏نشین شدن مواد چرب همراه فاضلاب در لوله‌ها و کاهش نرخ تخلیه جلوگیری به عمل می ‏آید نرخ انبساط حرارتی لوله‏‌های پلاستیکی در مقایسه با دیگر لوله‌‏ها بالاتر است و این نکته را باید به هنگام طراحی تأسیساتی که دارای نوسانات زیاد درجه حرارت می‏باشند، مدنظر داشته باشیم.

برای مثال ضریب انبساط حرارتی P.V.C نوع I (/C°6- 10×50 تا 63) پنج برابر فولاد (/C°6- 10× 12) است. به همین علت تعداد بست‏ها و نگه‏دارنده‏‌های مورد نیاز جهت نصب لوله‎‏های پلاستیکی در مقایسه با لوله‏‌های فلزی به مراتب بیشتر بوده و در فواصل کمتری نسبت به یکدیگر (در مقایسه با لوله‏‌های فولادی) باید نصب شوند.

به همین دلیل در صورتیکه لوله‌‏های پلاستیکی بدرستی مهربندی نشوند به هنگام نوسانات زیاد حرارتی مستعد پیچ و تاب خوردگی (Snaking) خواهند بود. 

لوله‌‏های پلاستیکی وقتی در معرض درجه حرارت بالا قرار گیرند نرم می‏شوند و به همین دلیل باید از عبور دادن این لوله‏‌ها از نقاط خیلی گرم یا از مجاورت وسایلی که حرارت بالایی تولید می‏کنند خودداری نمود. حد بالای تحمل درجه حرارت در لوله‏‌های پلاستیکی بسته به جنس و نوعشان از °C50 تا حداکثر °C150 متغیر است.

مشخصه‏‌های الکتریکیلوله پلی اتیلن

بطور کلی پلاستیک‏ها هادی جریان الکتریسیته نیستند و به همین علت هیچگاه در معرض خوردگی‏‌های گالوانیکی و الکتروشیمیایی قرار نمی‏ گیرند.

همان طور که می‏دانید بروز پدیده‏‌ی خوردگی گالوانیک در لوله‏‌های فلزی مدفون در زیر خاک یکی از مهمترین دلایل آسیب دیدن و از بین رفتن تدریجی این لوله‏‌هاست.

چگالی

لوله‏‌های پلاستیکی بسیار سبک‏تر از لوله‌‏های فولادی، آزبستی، بتنی و سیمانی هستند و از نظر چگالی در محدوده‏ی 9/0 تا 3cm/gr2 (بسته به نوع و فرمولاسیون) قرار دارند. سبکی لوله‏‌های پلاستیکی مزیت‏های فراوانی را برای این نوع لوله به ارمغان آورده است.

از جمله آنکه هزینه‏‌های حمل و نقل و نصب آن‏ها به مراتب کمتر شده و حمل و نقل آن‏ها به آسانی و با سرعت بیشتری در مقایسه با دیگر لوله‌‏ها صورت می‏ گیرد.

اغلب لوله‌‏های پلاستیکی به راحتی با دست نصب می‏شوند و در بیشتر موارد نیاز به ماشین آلات و ابزار خاصی ندارند.

خواص مکانیکیگرانول پلی اتیلن

آنچه مسلم است پلاستیک‏ها مقاومت مکانیکی فلزها را ندارند اما قابلیت انعطاف بالاتری برخوردارند. مقاومت پلاستیک‏ها در برابر نیروهای کششی بیش از حد لازم است.

با افزایش درجه حرارت سیستم لوله‏‌کشی مقاومت مکانیکی لوله‌های پلاستیکی پائین‏تر آمده اما مقاومت در برابر ضربه بیشتر می‏ شود.

از آنجا که لوله‌‏های پلاستیکی عموماً چقرمه (محکم و در عین‏‌ حال بسیار انعطاف‏پذیر) هستند ضربات خارجی وارده به سطح خود را با حداقل خسارت یا حتی هیچگونه صدمه‌‏ای به خوبی جذب می‏ کنند.

 در حالیکه همین ضربات در مورد لوله‏‌های با جنس ترد می ‏تواند باعث بروز صدمات جدی شود.

قابلیت اشتعال

لوله‏‌های پلاستیکی عمدتاً از پلیمرها ساخته می‏شوند و ترکیبات آلی دیگری نیز به همراه دارند و بنابراین قابل اشتعال هستند.

البته پلاستیک‏‌های مختلف رفتارهای کاملاً متفاوتی را در برابر آتش از خود نشان می‏دهند در اغلب موارد آتش باعث تجزیه شیمیایی در ساختار لوله‏‌های پلاستیکی شده و محصولات حاصل از احتراق این لوله‏‌ها باعث گسترش و افزایش حجم آتش می‏ شوند.

منیع: پارس اتیلن کیش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 50%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟