دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۲۱ تير ۱۴۰۳ 0 142

مصرف برق در گرمای بی‌‌‌سابقه تابستان ۱۴۰۳، ادارات بیش از ۱۳ استان را تعطیل کرد

فلج برقی ۱۳ استان

فلج برقی ۱۳ استان
علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو با تاکید بر لزوم اجرای دقیق برنامه‌‌‌های مدیریت مصرف برق در سراسر کشور گفت: با وجود رکوردهای افزایشی مصرف، شبکه سراسری برق پایدار است و در همان روز شرکت توزیع برق تهران طی اطلاعیه‌‌‌ای اعلام کرد: «به اطلاع مشترکان می‌رساند به دنبال افزایش کم‌سابقه دمای هوا، میزان مصرف برق در کشور افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و به مرز هشدار نزدیک شده است.»

به گزازرش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در متن این اطلاعیه آمده است: «کارکنان خدوم شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ شبانه‌روز در تلاشند تا کوچک‌ترین اختلالی در تامین برق موردنیاز مشترکان برق پایتخت ایجاد نشود؛ اما حفظ پایداری شبکه بدون همراهی هموطنان امکان‌پذیر نخواهد بود، درخواست می‌شود به منظور همراهی در توزیع عادلانه انرژی اکیدا از استفاده از وسایل برقی پرمصرف همچون ماشین لباسشویی، اتو و جاروبرقی و استفاده از دور تند کولرهای آبی در ساعات اوج مصرف به‌ویژه در ساعات ۱۱ تا ۱۷ خودداری و در صورت استفاده از کولرهای گازی و سامانه‌های سرمایشی پرمصرف، دمای سامانه سرماساز را بر روی عدد ۲۵ یا ۲۴درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید.»

به گفته‌‌‌ وزیر، وزارت نیرو از شروع به کار دولت سیزدهم، اقدامات جامعی را با هدف رفع ناترازی در صنعت برق در دستور کار قرار داد که از جمله مهم‌ترین این اقدامات افزایش ظرفیت تولید برق به میزان بیش از ۹‌هزار مگاوات بود. این در حالی است که یک‌ماه از تابستان ۱۴۰۳ می‌‌‌گذرد و مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی شرکت برق کشور و مدیرعامل توانیر اعلام کرده بود که هیچ قطعی برقی برای تابستان سال‌جاری در دستور کار قرار نخواهد گرفت. شرکت برق اطلاعیه‌‌ هشدار مصرف برق را به شهروندان ارسال کرده است.

همچنین با توجه به مصرف برق و پیش‌بینی افزایش دما در پایان هفته‌‌‌ جاری و به جهت مدیریت مصرف بهینه برق، ادارات ۱۳استان را تعطیل کرد. در دو استان اصفهان و لرستان نیز علاوه بر تعطیلی ادارات، کاهش ساعات اداری نیز لحاظ شده است.

در پایتخت، به دنبال عبور مصرف برق کشور از تراز ۷۷‌هزار مگاوات و با توجه به اخطارهای قبلی داده شده، ضمن قدردانی از مشترکان اداری که با همراهی و همکاری خود با این شرکت و اجرای برنامه‌های مدیریت، روز ۲۰تیرماه، ۶۵مشترک اداری شهر تهران که به مصوبه ابلاغی هیات دولت در خصوص لزوم کاهش حداقل ۳۰درصدی مصرف برق در ساعات اداری و ۶۰درصدی در ساعات غیراداری توجهی نکرده‌اند، مشمول قطع برق شدند.

تعطیلی ادارات در حالی است که صنعت نیز به دلیل قطع برق با مشکل مواجه شده است و فعالان صنعت خواستار رفع قطعی برق پیوسته هستند. همواره اولویت اصلی تامین برق کشور، خانوار بوده است و واحدهای صنعتی در طول تابستان با قطعی برق مواجه می‌‌‌شوند. در حالی که پیش از ورود به نیمه گرم سال بیان شده بود که قطعی برق صنایع در دستور کار نیست و و صرفا محدودیت‌هایی برای صنایع در ساعات پیک مصرف ابلاغ شده است، صنایع با قطعی‌های پی در پی برق روبه‌‌‌رو هستند.

محرابیان در ادامه گفت: در سایه همکاری و تعامل خوب مجلس شورای اسلامی و هیات دولت، وزارت نیرو توانست با اجرای برنامه‌‌‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در دو بخش توسعه ظرفیت تولید و انتقال برق و نیز مدیریت مصرف اقدامات موثری انجام دهد که نتیجه آن عبور موفق از دو اوج بار مصرف سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بود.

او با اشاره به اجرای ۱۰۰ اقدام راهبردی برای عبور از اوج بار سال ۱۴۰۱، اجرای ۱۴۰ اقدام راهبردی برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۲ و اجرای ۱۸۰اقدام راهبردی دیگر برای عبور موفق از اوج بار سال ۱۴۰۳ اضافه کرد: توسعه ظرفیت نیروگاهی، توسعه شبکه انتقال برق، توسعه پست‌‌‌ها، رفع محدودیت و مدیریت مصرف از جمله برنامه‌‌‌های کلی بود که در سه‌سال گذشته به صورت جدی دنبال و به تامین برق پایدار در سراسر کشور منجر شد.

محرابیان با تاکید بر نقش موثر اجرای برنامه‌‌‌ها و اقدامات راهبردی در تامین برق برای بخش‌‌‌های مختلف مصرف‌کننده در فصل گرم سال بیان کرد: با توجه به افزایش شدید مصرف برق در فصل گرم سال‌جاری نیاز است تا برنامه‌‌‌های مدیریت مصرف برق با جدیت بیشتری استمرار یابد.

وزیر نیرو در این خصوص بیان کرد: با اینکه روز ۱۹تیر تقاضای مصرف برق کل کشور به بیش از ۷۷‌هزار مگاوات رسید و این میزان تقاضای مصرف در نوع خود رکورد محسوب می‌شود، اما در سایه اجرای برنامه‌‌‌های از پیش طراحی‌شده پایداری شبکه سراسری حفظ شد.

او درباره مدیریت مصرف برق در بخش خانگی بیان کرد: در بخش مدیریت مصرف برق خانگی جذابیت‌‌‌های فراوانی وجود دارد که از جمله آن اعطای پاداش صرفه‌‌‌جویی تا رایگان شدن قبوض مشترکان کم‌مصرف و نیز شرکت در قرعه‌کشی ۳۰۰دستگاه خودرو و میلیون‌‌‌ها جایزه دیگر در قالب پویش با انرژی است که باید از طریق اطلاع‌‌‌رسانی و آگاهی‌بخشی نسبت به افزایش مشارکت مردم در این بخش اقدام شود.

وزیر نیرو با اشاره به این نکته که در سال‌های گذشته تعرفه برق در چارچوب الگو افزایش قابل‌توجهی نداشته است، اضافه کرد: آن دسته از مشترکان بخش خانگی که مصرف برق خود را در چارچوب الگو حفظ کنند، نه‌تنها تعرفه برق مصرفی آنها یارانه‌‌‌ای محاسبه می‌شود و پاداش‌‌‌های جذابی نیز دریافت می‌کنند، بلکه نقش موثری نیز در حفظ و پایداری شبکه سراسری برق خواهند داشت.

محرابیان در این خصوص تصریح کرد: حدود ٣٣‌درصد از برق تولیدی کشور که معادل ٣٢ تا ٣٣‌هزار مگاوات است، توسط بخش خانگی مصرف می‌شود. این میزان در ساعت اوج بار تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی به ۵٠‌درصد می‌رسد که عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود و از این‌رو لازم است در ساعات اوج بار مشترکان خانگی از مصارف غیرضروری اجتناب کنند.

او با بیان اینکه ضرورت دارد در روزهای آینده برنامه‌‌‌های تامین و مدیریت مصرف با جدیت دنبال شود تا مشکلی در تامین برق موردنیاز بخش‌‌‌های مختلف به وجود نیاید، افزود: براساس ماده ۴ قانون مانع‌‌‌زدایی از توسعه صنعت برق، صنایعی که نسبت به احداث نیروگاه خودتامین برق اقدام نکردند، در اولویت تامین برق قرار نمی‌‌‌گیرند.

وزیر نیرو با ابراز رضایت نسبی از اجرای برنامه مدیریت مصرف برق در بخش اداری گفت: مدیریت مصرف برق در بخش اداری در اکثر شهرهای بزرگ در ماه گذشته به‌خوبی اجرا شد و لازم است این مصوبه که بر تغییر ساعت کار ادارات تاکید دارد، در دیگر شهرها، به‌ویژه شهرهای کوچک نیز با جدیت اجرا شود.محرابیان با تاکید بر لزوم اجرای مدیریت توامان آب و برق در بخش چاه‌‌‌های کشاورزی و نقش موثر آن در کاهش مصرف برق این بخش، ادامه داد: در حوزه تجاری برخی مراکز بزرگ مصارف بسیار زیادی دارند که لازم است در روزهای گرم سال مصرف خود را کاهش دهند.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تلاش برای تامین پایدار برق حوزه‌‌‌های کنکور در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری اشاره و در این باره بیان کرد: با توجه نقش مهم کنکور سراسری در تعیین سرنوشت فرزندان ایران اسلامی لازم است نهایت تلاش شرکت‌های توزیع با هدف تامین برق پایدار حوزه‌‌‌های کنکور انجام شود تا کوچک‌ترین خللی در فرآیند برگزاری این آزمون از این محل ایجاد نشود.

او در بخش پایانی سخنان خود به اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق و نقش موثر آن در حفظ پایداری شبکه سراسری اشاره کرد و یادآور شد: در ابتدای دولت سیزدهم برخی نیروگاه‌‌‌ها مطالبات مالی معوقه پنجساله داشتند که مجموع این مطالبات به بیش از ۱۳۰‌هزار میلیارد تومان می‌‌‌رسید، اما در سایه اصلاح ساختار اقتصادی صنعت برق نه‌تنها قبض برق مشترکان نهادهای حمایتی رایگان شد و قبوض برق مشترکان داخل الگو نیز افزایش چندانی نداشت، موتور تولید بدهی در صنعت برق متوقف شد و اکنون نیروگاه‌‌‌ها برق تولیدی خود را از طریق بورس به صورت نقدی به فروش می‌‌‌رسانند.

در نشست شورای گفت‌‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی، فعالان صنعتی با تاکید بر اینکه تمام بار ناترازی برق بر دوش صنعت افتاده است، خواستار پیوسته بودن قطعی‌‌‌های برق بودند.به گفته‌‌ فعالان بخش خصوصی، اگر مدل قطعی برق ۱۲روز پیوسته در سه‌‌‌ماه، جایگزین مدل یک‌‌‌روز در هفته شود، این واحدها می‌‌‌توانند در دوران قطع برق، تعطیلات تابستانی خود را اعمال کنند.

از طرف دیگر حساسیت دستگاه‌‌‌های صنعتی به قطعی برق بسیار بالاست و نوسان یا قطعی‌‌‌های مکرر برق می‌‌‌تواند به آسیب جدی به این دستگاه‌‌‌ها منجر شود. همچنین در صنایع معدنی و صنایع بزرگی که از کوره‌های صنعتی بزرگ استفاده می‌کنند با قطعی برق، کوره‌‌‌ها گرمای خود را از دست می‌دهند و راه‌‌‌اندازی مجدد آن نیازمند زمان و انرژی قابل‌توجهی است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟