یکشنبه ۳ تير ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ 0 114

۱۰هزار مگاوات ناترازی برق در تیرماه و مردادماه پیش‌بینی شد

اولویت مدیریت ناترازی برق

اولویت مدیریت ناترازی برق
مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در نشست خبری دومین نمایشگاه ملی ایران آباد، بیان کرد: میزان مصرف برق ۷۵‌درصد مشترکان، پایین‌‌‌تر از الگوی مصرف است و حدود ۲۵‌درصد از مشترکان پرمصرف هستند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته‌‌ او میزان ناترازی در تیر و مرداد، حدود ۱۰‌هزار مگاوات پیش‌بینی می‌شود و با تمهیدات اندیشیده‌شده، در تابستان امسال خاموشی نخواهیم داشت.

به گفته‌‌ این مقام مسوول، ایران ظرفیت‌‌‌ تامین انرژی خودروهای برقی را دارد و اگر این خودروها رواج یابند، زیرساخت‌‌‌های لازم ایجاد خواهد شد. به باور او صنایع در تامین برق خود تا حدی موفق شده‌‌‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده چند نیروگاه تولید انرژی تجدید‌ پذیر احداث شود.

رجبی‌‌‌مشهدی تاکید کرد: به‌طور کلی صنایع از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر استقبال خوبی کرده‌اند و استان‌‌‌های مختلف از جمله کرمان و خراسان‌رضوی در توسعه نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر پیشتاز هستند.

 مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در نشست خبری با محوریت «برنامه‌‌‌های صنعت برق برای عبور موفق از اوج بار تابستان ۱۴۰۳» که در حاشیه‌‌ دومین نمایشگاه ملی ایران آباد برگزار شد، به بررسی شرایط انرژی برق در تابستان پیش‌رو پرداخت.

او با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۱۵‌هزار مگاوات ناترازی برقی وجود داشت که با توسعه‌‌ نیروگاه‌‌‌ها، اقدامات تعمیری و مدیریت مصرف، در راستای کاهش این عدد اقداماتی انجام شد، گفت: در سال اول فعالیت، دولت ۱۰۰اقدام و در سال دوم ۱۴۰اقدام انجام داد و در سال ۱۴۰۳، ۱۸۰ اقدام برای کاهش ناترازی پیش‌بینی شده است.

این مقام مسوول با اشاره به وضعیت کشاورزان بیان کرد: برای کنترل مصرف برق، ممکن است در زمان گرم سال، کشاورزان ۵ساعت در شبانه‌روز قطعی برق داشته باشند و در عوض، مصرف برق ۱۹ساعت باقی‌مانده رایگان محاسبه شود.

از دیگر سو، کشاورزان حتی اگر ۱۵‌درصد از برق مصرفی خود را از طریق نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر تامین کنند، از طرح پنج‌ساعته معاف خواهند بود و اگر تمایل داشته باشند با اصلاح مصرف مانند تغییر نوع برداشت آب، اصلاح پمپ‌‌‌ها و... مصرف خود را کاهش دهند، مورد تشویق قرار خواهند گرفت.

وجود ظرفیت‌‌‌های تامین انرژی خودروهای برقی

رجبی مشهدی معتقد است، وزارت نیرو برای تامین برق خودروهای برقی مشکلی ندارد و در صورتی که وزارت صمت برنامه‌‌ گسترده‌‌‌ای برای ورود این خودروها به کشور داشته باشد، هماهنگی‌‌‌های لازم انجام شده و زیرساخت‌‌‌ها از سوی شرکت برق ایجاد خواهد شد. به گفته‌‌ او ایجاد جایگاه‌‌‌های شارژ برقی که نیازمند برق زیادی هستند زمان‌براست؛ ولی یقین داریم که آمادگی‌‌‌ها برای تامین برق این خودروها وجود دارد.

مصرف برق ایران، بیشتر از سایر کشورها

این مقام مسوول بیان کرد: میزان مصرف برق ایران در بخش سرمایشی کولرها در کشور، بیش از ۳۲‌هزار مگاوات بوده که این عدد مساوی با مصرف برق کشور مصر است، این در حالی است که مصر از نظر دما از کشور ما گرم‌‌‌تر است (متوسط دمای آن حدود یک‌درجه از ایران بیشتر است) و علاوه بر این، شاخص تولید ناخالص ملی (GDP) این کشور نیز قدری از ما بیشتر است.

به باور او، به نظر می‌رسد در استفاده از وسیله‌‌‌های سرمایشی قدری مسرفانه عمل می‌‌‌کنیم؛ زیرا در مناطق معتدل، رفاه با کولرهای آبی نیز فراهم می‌شود و در صورت استفاده از کولرهای گازی، می‌‌‌توان در جهت کنترل مصرف، ساعت‌‌‌های کمتری از کولرهای گازی استفاده کرد.

سهم کولرهای گازی از قبض برق

مدیرعامل شرکت توانیر در دومین نمایشگاه «ایران آباد» گفت:‌‌‌ براساس قانون، تعرفه‌‌‌ها به گونه‌‌‌ای پیش‌بینی شده است که در هر منطقه‌‌‌ای ۷۵‌درصد از مشترکان میزان مصرف کمتر از الگو داشته باشند و خوشبختانه این هدف رعایت شده است. یعنی حداقل ۷۵‌درصد از مشترکان پایین‌‌‌تر از میزان الگو، برق مصرف می‌کنند و تنها حدود ۲۵‌درصد از مشترکان نسبت به الگوی مصرف بیش‌مصرفی دارند.

به عقیده‌‌ او، اگر مشترکان در مناطق عادی که ۸۰‌درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود از کولرهای گازی استفاده کنند، مبلغ قبض برقشان بیش از ۷۰۰‌هزار تومان در ماه خواهد بود و در صورتی که در منزل از دو کولر گازی استفاده کنند، این رقم به بیش از ۲میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

رجبی‌مشهدی تاکید کرد: از مردم خواهش داریم در صورت مصرف کولرهای گازی، دما را در ۲۴درجه تنظیم کنند تا میزان مصرف کنترل شده و منجر به صدور قبض‌‌‌های سنگین نشود.

پیش‌بینی ۱۰‌هزار مگاوات ناترازی در تیر و مرداد

به بیان این کارشناس حوزه‌‌ برق، پیش‌بینی‌‌‌ها نشان می‌دهد که در تابستان سال‌جاری، به طور متوسط ۱۰‌هزار مگاوات در تیر و مرداد ناترازی در تولید مصرف برق را تجربه خواهیم کرد که با اقدامات مدیریت مصرف و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌هایی که در بخش‌‌‌های مختلف انجام شده امید است با همکاری مردم، تابستان امسال بدون خاموشی پشت سر گذاشته شود که بی‌‌‌شک این امر نیازمند همکاری مردمی است.

او بیان کرد: برای مشارکت بیشتر مردم در کاهش ناترازی، علاوه بر تداوم طرح پاداش صرفه‌‌‌جویی که مطابق آن مشترکان می‌‌‌توانند با مدیریت مصرف، مشمول پاداش کم‌مصرفی شده و مبلغ قبض خود را تا صفر برسانند، در پویش جدید «با انرژی» جوایز ارزنده‌‌‌ای به قید قرعه به کم‌‌‌مصرف‌‌‌ها اعطا می‌شود.

به گفته‌‌ او پیش‌بینی می‌شود این طرح‌‌‌ها موفق شوند میزان مصرف را تا حداقل ۱۰‌درصد کاهش دهند که می‌‌‌تواند به طور چشمگیری به کاهش ناترازی کمک کند.

تامین برق داخل کشور بر صادرات اولویت دارد

رجبی مشهدی با اشاره به وضعیت صادرات برق گفت: میزان صادرات برق، براساس اولویت‌‌‌های داخل تنظیم می‌شود، یعنی اگر کسری برق در داخل کشور وجود داشته باشد، تمرکزها بر تامین آن است و به عبارت دیگر تامین برق داخل کشور در اولویت است.  او افزود: در حال حاضر در حداقل میزان ممکن، صادرات برق کشور حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰مگاوات است و در مقابل میزان واردات نیز حدودا همین مقدار است.

استقبال صنایع از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر

به گفته‌‌ سخنگوی صنعت برق، صنایع ملزم هستند حداقل ۱۰‌هزار مگاوات نیروگاه احداث کنند که از این عدد هزار مگاوات باید تجدیدپذیر باشد، همچنین عملیات اجرایی تولید ۶۰۰مگاوات برق در فولادمبارکه آغاز شده است.

او بیان کرد: پیش‌بینی می‌‌‌کنیم در کمتر از دوسال آینده، چند نیروگاه انرژی‌‌‌ تجدیدپذیر توسط صنایع احداث شود. او همچنین به تکلیف قانونی صنایع که تامین هزار مگاوات برق است اشاره کرد و گفت: صنایع به انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر اقبال خوبی نشان دادند و استان‌‌‌های کرمان و خراسان رضوی در توسعه نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر پیشتاز هستند.

پاداش کم‌مصرف‌‌‌ها چگونه محاسبه می‌شود؟

رجبی مشهدی به تشریح چگونگی محاسبه پاداش کم‌مصرف‌‌‌ها پرداخت و گفت: اگر یک خانوار حتی یک‌کیلووات کاهش مصرف داشته باشد، پاداش آن را به ازای هر کیلووات ساعت دریافت می‌کند، به عبارت دیگر، از سوی شرکت برق حد یا‌ درصد معینی کاهش مصرف برای دستیابی به پاداش کم‌مصرفی در نظر گرفته نشده است.

او افزود: مشترکان ملزم نیستند‌ درصد خاصی کاهش مصرف داشته باشند تا مشمول پاداش شوند.

به گفته‌‌ او، کاهش مصرف یک‌کیلووات ساعت نیز می‌‌‌تواند مشمول پاداش صرفه‌‌‌جویی شود. همچنین باید در نظر داشت که کاهش مصرف هر مشترک با خودش ‌سنجیده می‌شود؛ یعنی میزان مصرف با قبض مشابه سال گذشته مقایسه شده و اگر میزان مصرف برق کاهش پیدا کرده باشد، مشمول پاداش صرفه‌‌‌جویی می‌شود.

او با اشاره به پویش «با انرژی» گفت:‌‌‌ در سال گذشته میزان پاداش کم‌مصرفی بعضی از مشترکان از میزان مبلغ قبض بیشتر می‌‌‌شد و مشترکان از شرکت برق بستانکار می‌‌‌شدند. به همین دلیل در سال جدید با پویش «باانرژی»، میزان بستانکاری تبدیل به امتیاز می‌شود و از طریق امتیاز مشترک برای برنده شدن جوایز نفیس «با انرژی» از شانس بیشتری برخوردار خواهند شد.

او همچنین تاکید کرد که هر قبض مشترک با ماه مشابه سال گذشته مقایسه و درصورت کاهش مصرف، مشمول پاداش می‌شود، به این معنا که یک مشترک پرمصرف می‌‌‌تواند با اندک کاهش مصرف نیز مشمول پاداش شود.

به عقیده‌‌ رجبی‌مشهدی در تدوین طرح‌‌‌های کنترل مصرف، همیشه اولویت با مشترکان کم‌مصرف است و نرخ پاداش صرفه‌‌‌جویی برای کسی که میزان مصرف برق کمتر از الگو داشته باشد ۲‌هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت است؛ ولی برای پرمصرف‌‌‌ها نرخ پاداش از ۵۰۰‌هزار تومان به ازای هر کیلووات ساعت آغاز می‌شود.

یعنی پاداش صرفه‌‌‌جویی کسانی که مصرف برق پایین‌‌‌تر از الگو دارند، چهاربرابر پاداش مشترکان پرمصرف است.به گفته‌‌ او، زنجیره‌‌ تولید صنایع معدنی مصرف برق زیادی دارد؛ ولی بخش استخراج معدن نیازمند انرژی برق زیادی نیست و مصرف بالای برق در مراحل بعدی زنجیره تولید است. او در این باره بیان کرد: در بخش استخراج، صنعت برق در راستای حمایت از معدن‌‌‌کارها عمل خواهد کرد.

اگر معدن‌‌‌کارها دیزل‌‌‌هایشان از مدار خارج شود شرکت برق در جهت باروری آنها کمک می‌کند و اگر شبکه‌‌ برقی در منطقه وجود داشته باشد، از طریق شبکه تامین برق می‌‌‌شوند و اگر به شبکه متصل نباشند، معمولا از طریق نیروگاه‌‌‌های مقیاس‌کوچک و محلی تامین برق می‌‌‌شوند و باز هم اگر مشکلی وجود داشته باشد، می‌‌‌توانند درخواست متصل شدن به شبکه برق را بدهند.

سقف بازار موازی

رجبی مشهدی با اشاره به بورس انرژی گفت: از گذشته امکان فروش برق هم در بازار عمده‌فروشی و هم در بورس انرژی وجود داشته است، عموما می‌‌‌توان گفت نیروگاه‌‌‌ها رغبت بیشتری دارند که مطالباتشان را به صورت نقدی دریافت کنند تا اینکه فروش تعهدی داشته باشند و بازگشت پول زمان ببرد.

به گفته‌‌ این مقام مسوول، با اعلامی که از ابتدای اردیبهشت انجام شد، حجم خرید و فروش و معاملات خارج از بازار عمده‌فروشی افزایش پیدا کرد و در حال حاضر می‌‌‌توان تخمین زد که حدود ۶۰‌درصد از معاملات بخش انرژی به‌ویژه برق در بورس انرژی و معاملات دوجانبه صورت می‌گیرد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟