جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۲۳ آبان ۱۴۰۲ 0 1227

بررسی راهبرد یکپارچه‌سازی در صادرات محصولات پتروشیمی ایران

دوگانه تنوع‏‏‏‏‏‌بخشی و بومی‏‏‏‏‏‌سازی پتروشیمی

دوگانه تنوع‏‏‏‏‏‌بخشی و بومی‏‏‏‏‏‌سازی پتروشیمی
از آنجا که بخشی از محصولات تولیدی مجتمع‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی ایران باکیفیت قابل‌‌‌‌‌‌قبول در کشورهای مختلف جهان عرضه می‌شوند، برای موفقیت در این مسیر، هم‌‌‌‌‌‌گرایی میان صادرکنندگان از ضروریات به‌حساب می‌آید.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از راهبرد یکپارچه‌سازی صادرات محصولات پتروشیمی در بازارهای هدف خبر داد و گفت: یکپارچگی و همکاری صادرکنندگان محصولات پتروشیمی می‌تواند زمینه‌‌‌‌‌‌ساز حضور موفق‌‌‌‌‌‌تر و پایدار ایران در بازارهای جهانی باشد.

مرتضی شاهمیرزایی در حاشیه حضور در ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی واردات چین با بیان اینکه باید از رقابت منفی میان صادرکنندگان صنعت پتروشیمی جلوگیری شود، گفت: صادرکنندگان در تراز جمهوری‌اسلامی و به دور از هرگونه رقابت منفی باید فعالیت کنند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای یکپارچگی و همکاری میان صادرکنندگان، برنامه‌‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌‌های مطلوبی را انجام داده‌است.

شاهمیرزایی تصریح کرد: باید بازارهای هدف را شناسایی کنیم و در عرضه و فروش به منافع کشور توجه شود. وی  افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اتخاذ سیاست‌های منسجم و راهبردی، به‌دنبال فراهم‌کردن حضور یکپارچه صادرکنندگان محصولات پتروشیمی ایران در بازارهای هدف است.

به گفته شاهمیرزایی، کشور چین در حالی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان متانول در جهان است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات پتروشیمی نیز به‌شمار می‌آید که با توجه به مقدار ظرفیت تولید متانول در صنعت پتروشیمی ایران، عمده بازار تولیدکنندگان ایران، این کشور است.

تنوع‌‌‌‌‌‌بخشی در سبد محصولات پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به روند توسعه صنعت پتروشیمی ایران در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه اشاره کرد و با تاکید بر حمایت کامل از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در طرح‌های جدید پتروشیمی، افزود: هاب‌‌‌‌‌‌های جدید توسعه پتروشیمی در مناطق مکران، انرژی‌‌‌‌‌‌بر پارسیان، فاز‌دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر)، دیر، کنگان و قطب جدید لامرد ظرفیت بالای تولید انواع محصول پتروشیمیایی را دارند.

وی گفت: در برنامه‌های توسعه پیش‌‌‌‌‌‌رو، منطقه جاسک به قطب پتروپالایشگاه‌های کشور تبدیل خواهد شد که با جذب سرمایه‌های تازه ضمن افزایش ظرفیت تولید در بالادست، با پیاده‌‌‌‌‌‌سازی سیاست تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد شهرک‌های صنعتی و پتروشیمیایی، صنایع پایین‌‌‌‌‌‌دست نیز در منطقه رشدی قابل‌‌‌‌‌‌توجه خواهند داشت.

هم‌اکنون ۱۱۰ طرح توسعه‌‌‌‌‌‌ای در صنعت پتروشیمی در حال اجراست که با سرمایه‌گذاری‌های تازه، سبد تولید محصولات پتروشیمی ایران متنوع‌‌‌‌‌‌تر خواهد شد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با تاکید بر اینکه برنامه راهبردی صنعت پتروشیمی ایران تبدیل تهدیدها به فرصت‌های بالقوه است، گفت: خودکفایی در تامین نیازهای صنعت و تامین کالاها و تجهیزات به‌عنوان یک راهبرد مورد‌توجه قرار دارد و شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همکاری و تلاش همه فعالان پتروشیمی به‌دنبال داخلی‌‌‌‌‌‌سازی نیازهای صنعت تا ۶ سال‌آینده است.

بومی‌‌‌‌‌‌سازی تمامی کاتالیست‌‌‌‌‌‌های موردنیاز

شاهمیرزایی تصریح کرد: همه کاتالیست‌‌‌‌‌‌های مورد‌استفاده در صنعت تا پایان دولت سیزدهم با محوریت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و همکاری مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان، داخلی‌‌‌‌‌‌سازی می‌شود و تاکنون نیز دستاوردهای بزرگی رقم خورده است.

بنابراین، ششمین دوره‌‌‌‌‌‌ نمایشگاه بین‌المللی واردات چین از ۱۴ تا ۱۹ آبان‌‌‌‌‌‌ماه در شهر شانگهای برگزار شد و بیش از ۵۰شرکت و ۲۵۰ تاجر ایرانی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه صنعت پتروشیمی به‌صورت پاویون در این نمایشگاه حضور داشتند.

 کارنامه صنعت پتروشیمی کشور

چندی پیش قائم‌‌‌‌‌‌مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد، صنعت پتروشیمی با ظرفیت اسمی کنونی حدود سالانه ۹۲‌میلیون تن، سال‌۱۴۰۱ حدود ۷۰‌میلیون‌ تن محصول تولید کرد که حدود ۴۰‌میلیون ‌تن آن محصول نهایی قابل‌فروش بود. سال‌گذشته حدود ۲۸‌میلیون‌تن محصول پتروشیمی صادر و ۱۲‌میلیون ‌تن در داخل فروخته شد که در مجموع ۲۷‌میلیارد دلار درآمدزایی داشته‌است.کریمایی ادامه داد: سهم صادرات شرکت‌های پتروشیمی از صادرات غیرنفتی در سال‌۱۴۰۱ حدود ۳۰‌درصد بوده‌است.

وی درباره عملکرد صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ۱۲۰‌میلیون‌تن محصول پتروشیمی به ارزش ۶۱‌میلیارد دلار طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ با وجود تحریم‌ها صادر کرد که ۸۱‌درصد آن به سامانه نیما تزریق شد.

بیش از ۲۷‌میلیون‌ تن ماده‌اولیه صنایع پایین‌‌‌‌‌‌دستی به ارزش ۲۶‌میلیارد دلار و بیش از ۱۱‌میلیون‌تن کود شیمیایی اوره با قیمت‌های تکلیفی به ارزش ۳.۲میلیارد دلار برای بخش کشاورزی در اوج سال‌های تحریم طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ از سوی شرکت‌های پتروشیمی تامین شده‌است.

لزوم فعال‌‌‌‌‌‌سازی بازارهای بین‌المللی جدید

مرتضی شاهمیرزایی درخصوص صادرات فرامرزی محصولات پتروشیمی پیشتر اعلام کرد؛ باید با متنوع‌‌‌‌‌‌‌کردن محصولات و مشتریان صنعت پتروشیمی با همکاری دستگاه دیپلماسی کشورمان، در بازارهای جدیدی فعال شویم. وی با ارزیابی مثبت از آینده و چشم‌‌‌‌‌‌انداز صنعت پتروشیمی ایران تصریح کرد: با همکاری دستگاه دیپلماسی کشور، پیاده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی سیاست‌های تامین منابع مالی خارجی، تامین کالاها و تجهیزات مورد‌نیاز صنعت پتروشیمی بسیار سریع‌تر محقق می‌شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز آماده هرگونه همکاری و تعامل دوسویه با وزارت امور‌خارجه، هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه از اهداف و راهبردهای اصلی صنعت پتروشیمی ایران تسخیر بازار و مقاصد جدید صادراتی در آفریقا، اروپای‌شرقی و کشورهای سی‌‌‌‌‌‌آی‌‌‌‌‌‌اس است، گفت: اکنون صنعت پتروشیمی ایران با بیش از ۹۲‌میلیون‌تن ظرفیت تولید در مسیر رشد و توسعه است که حدود ۷۰‌درصد از محصولات تولیدی صادر می‌شود.

شاهمیرزایی افزود: ۵۵۰ گرید انواع محصولات پتروشیمی در مجتمع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پتروشیمی تولید می‌شود و پارسال هم ۱۶‌میلیارد دلار صادرات انواع محصولات پتروشیمیایی انجام و ۱۴‌میلیارد آن در سامانه نیما عرضه شد که نقش تعیین‌‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌‌ای در تنظیم‌بازار ارز داشت. وی ادامه داد: حدود ۹۰‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی کشورمان انجام شده‌است و بیش از ۱۰۰ طرح توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای نیز در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

راهبرد تکمیل زنجیره ارزش

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی است و ۲۱طرح مهم به هلدینگ‌های پتروشیمی برای تحقق زنجیره ارزش معرفی شده‌است. شاهمیرزایی تصریح کرد: ۲۱طرح مورد اشاره، طرح‌های ملی خودکفایی زنجیره ارزش هستند که ارزش سرمایه‌گذاری مجموع آن حدود ۹‌میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی ایران به‌‌‌‌‌‌سرعت در حال بومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی نیازهای خود است و اکنون دانش فنی، کاتالیست‌‌‌‌‌‌ها، کالاها و تجهیزات بسیاری از نیازهای صنعت، از طریق بومی‌‌‌‌‌‌سازی تامین می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم تا پنج سال‌آینده در تامین نیازهای کالاهای راهبردی صنعت پتروشیمی خودکفا شویم.معاون وزیر نفت همچنین بیان کرد: تا پایان فعالیت دولت سیزدهم، همه ۹۹ کاتالیست مورد‌استفاده در صنعت بومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی خواهد شد.

در همین چارچوب، شاهمیرزایی در جریان نشستی خطاب به سفرای کشورمان گفت: باید از همه ظرفیت‌های موجود در وزارت امورخارجه و سفارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کشورمان برای فعال‌تر‌شدن دیپلماسی انرژی و توسعه صادرات محصولات پتروشیمی ایران استفاده کرد.

وی تصریح کرد: با آماده بودن بسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران، از دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌خواهیم روند ورود سرمایه‌گذاران علاقه‌‌‌‌‌‌مند به صنعت پتروشیمی ایران را تسهیل و تسریع کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، هاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عسلویه و ماهشهر را دو قطب اصلی صنعت پتروشیمی ایران معرفی کرد و گفت: افزون بر این دو هاب، مناطق انرژی‌بر پارسیان، دیر و سواحل مکران از دیگر مناطقی هستند که طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌‌ای صنعت می‌توانند میزبان سرمایه ‌‌‌‌‌‌گذاران خارجی باشند، درحالی‌که زیرساخت‌های منطقه جاسک نیز برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها آماده ورود سرمایه ‌‌‌‌‌‌گذاران است.

 شاهمیرزایی بیان کرد: باید به سمت توسعه و تکاپو در صنعت پتروشیمی حرکت کنیم و در این میان سفیران ایران در دیگر کشورها می‌توانند برای توسعه این صنعت پایدار و ماندگار نقش‌‌‌‌‌‌آفرین و تعیین‌‌‌‌‌‌کننده باشند تا روابط با کشورهای مختلف در این صنعت پویا، در ابعاد مختلف گسترش یابد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟