یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار اخبار منتخب
۱۲ مرداد ۱۴۰۲ 0 571

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم مردادماه 1402

صعود دلار به 50 هزار در هفته‌ی ناتمام بورس کالا

صعود دلار به 50 هزار در هفته‌ی ناتمام بورس کالا
در هفته ای که دلار پس از 20 روز مجددا از 50 هزار تومان گذشت، معاملات سقف 100 هزار تن را از دست داد. اعلام تعطیلی سراسری کشور پایان هفته توسط دولت، فرصت تکمیل معاملات چهارشنبه را از بازار گرفت. در این پست، مهم‌ترین اتفاقات بازار در هفته دوم مرداد را بررسی می کنیم.

به گزارش ویکی پلاست، از ابتدای هفته جاری و با شدت گرفتن گرما، قطع برق واحدهای تولیدی از یک روز، به دو روز افزایش یافت. قطع برق، توان تولید را کاهش می دهد و حتی برخی تولیدکنندگان، با توجه به تعطیلی پایان هفته و افزایش روزهای قطعی برق، ترجیح دادند به اورهال بروند.

اختلافات بانک مرکزی و کانون صرافان، این هفته به اوج رسید و برخی، عبور دلار از مرز 50 هزار تومان را ناشی از اوج گیری این اختلافات می دانند. هر چند اظهارات کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در خصوص برجام و پایان گرفتن امیدها به بازگشت نیز، از دلایل عبور دلار از 49 و 50 هزار تومان بود. باید دید در هفته آینده، باز هم بانک مرکزی با استفاده از ابزارهای خود، قادر به بازگرداندن دلار به پشت مرز 50 و 49 هزار تومان خواهد بود یا اینکه صعود دلار به بالای مرز 50 هزار را باید قطعی شده بدانیم.

روز سه شنبه و طبق آنچه سخنگوی دولت اظهار داشت، سراسر کشور به علت گرمای هوا و به خطر افتادن سلامت شهروندان، چهارشنبه و پنجشنبه در سراسر کشور تعطیل خواهد بود. به دنبال این خبر، بانک مرکزی هم اعلام کرد بانک ها تعطیل هستند و بورس نیز چهارشنبه را تعطیل اعلام کرد.

بورس کالای ایران با توجه به تعطیلی چهارشنبه، برنامه عرضه های هفته آینده را اعلام کرد. بر اساس ابلاغیه بورس کالا، معاملات محصولات شیمیایی و آف گریدهایی که باید چهارشنبه عرضه می شدند، به روز شنبه 14 مرداد، منتقل شدند. عرضه های غیربهین یابی نیز در روز یکشنبه 15 مرداد عرضه خواهند شد.

در بورس محصولات پتروشیمی، مرز معاملات 100 هزار تن از دست رفت. هفته قبل، معاملات به 101 هزار تن رسیده بود و این هفته نیز، 3600 تن کاهش یافت و جمع معاملات به 97 هزار و 800 تن رسید. این در حالی بود که عرضه ها، 1200 تن نسبت به هفته قبل، کاهش داشت.

بالا بودن موجودی انبارها به علت خریدهای سنگین تیرماه، رکود نسبی بازار در کالاهای پرمصرف نایلون و نایکس و پلی استایرن ها و پیشنهادهای پایین تر از عرف بازار را می توان علت عقب نشینی هفته به هفته معاملات در بورس کالا، دانست. به گفته فعالان بازار، معاملات حداقلی و برای رفع نیازهای کوتاه مدت انجام می شود و فراوانی مواد اولیه با قیمت پایین تر، مانع از معاملات با حجم های بالاتر شده است.

تداوم گام های افزایشی پایه ها
شانزدهمین قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در حالی اعلام شد که سهم گریدهای افزایشی، بیشتر بود. قیمت های پایه همچنان با دلار 28.500 محاسبه شد و گروه ABS با 2.8 درصد و 1,165 تومان، در صدر جدول افزایشی های امروز، قرار گرفت.

سنگین فیلم با 2.4 درصد و 664 تومان در رتبه دوم و سبک فیلم نیز با همین درصد، 625 تومان بیشتر از هفته قبل قیمت گذاری شد و در جایگاه سوم بیشترین افزایش امروز ایستاد. در سمت مقابل و گروه کاهشی ها، پت های بطری با 5.2 درصد، بین 1,739 تا 1,852 تومان نسبت به هفته قبل کمتر قیمت گذاری شدند و بیشترین تغییر در پایه های امروز، به این گروه تعلق گرفت.

در هفته‌‌ی جاری، برای 111 هزار و 90 تن عرضه، 162 هزار و 590 تن تقاضا ثبت شد و جمعا، 97 هزار و 857 تن معامله انجام گرفت. نسبت معاملات به عرضه، 88.1 درصد بود که کمترین میزان در 6 هفته گذشته است.

بیشترین افزایش در معاملات این هفته، به گروه سنگین دورانی اختصاص داشت که با بازگشت 3840 تبریز، معاملات این گروه 1,882 تن نسبت به هفته قبل، افزایش یافت. بیشترین کاهش نیز به گروه سنگین تزریقی اختصاص داشت که به دنبال کاهش 1500 تنی 52518 و غیبت 52B18، معاملات این گروه 2,250 تن نسبت به هفته قبل، کاهش یافت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟