شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۸ مرداد ۱۴۰۲ 0 330

انقلاب جدید در تکنولوژی بررسی شد

جولان هوش مصنوعی در صنعت

جولان هوش مصنوعی در صنعت
امروزه جهان با مفهوم جدیدی از تکنولوژی مواجه شده است که آن را هوش مصنوعی می‌‌‌نامیم. هوش مصنوعی در ابتدای مسیر پیشرفت خود است؛ اما می‌‌‌توان افق نزدیکی برای همه‌گیر شدن آن متصور بود و انسان، امید زیادی به استفاده از این پدیده در پیشرفت صنعت و تولیدات خود دارد.

به گزراش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد،  از زمان ظهور این پدیده، گزارش‌‌‌های متعددی از کاربردهای احتمالی و تاثیرات هوش مصنوعی بر صنعت منتشر شده است که اکثر آنها تاکید زیادی بر افزایش بهره‌‌‌وری صنایع دارند.

مقالات و مطالعات وب‌سایت‌‌‌های Simplylearn، Financial express و ImaginaryCloud به قابلیت‌‌‌های هوش مصنوعی در صنعت اشاره دارند که می‌‌‌توان با استفاده از آنها به تولید کالا با محوریت هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی استفاده مشتریان، پردازش و محاسبه مسائل کاربردی برای افزایش بهره‌‌‌وری، گسترش دانش تولید و کاهش زمان و انرژی مصرفی برای تولید پرداخت.

همه این خدمات درحالی است که نگرانی‌های زیادی در مورد خطرات احتمالی این خلقت جدید انسان وجود دارد اما پیش‌بینی می‌شود در صورت نظارت تمام و کمال بر آن، این دستیار هوشمند، تهدید خاصی برای بشریت نباشد.تحقیقات نشان می‌دهد که استعداد، انعطاف‌پذیری، توانمندسازی فناوری در همه زمینه‌ها و رشد ارگانیک اولویت اصلی شرکت‌های بزرگ صنعتی جهان است.

به‌رغم این فرصت، بسیاری از مدیران مطمئن نیستند که در کجا باید از راه‌‌‌حل‌‌‌های هوش مصنوعی برای بهره‌‌‌وری بیشتر و موثر استفاده کنند. جالب اینکه استقبال مدیران از هوش مصنوعی هنوز زیاد نبوده و اکثر شرکت‌ها به جای حضور در دل ماجرا و کسب تجربه، ترجیح داده‌‌‌‌‌‌اند رویکرد انتظار و بررسی از فاصله‌‌‌ دور را در پیش بگیرند.

گزارش‌های موجود بین‌المللی تاکید دارند که مدیران اجرایی به جای اینکه به صورت نامحدود به برنامه‌‌‌های پیش‌‌‌روی خود فکر کنند، یک مسیر کلی و نقشه راه را تعیین کرده و سپس تمرکز خود را بر حوزه‌‌‌هایی محدود کنند که در آن هوش مصنوعی می‌‌‌تواند با حل مشکلات خاص تجاری، ارزش‌آفرین باشد.

رهبران صنعتی می‌‌‌توانند درک بهتری از فناوری هوش مصنوعی و نحوه استفاده از آن برای حل مشکلات خاص کسب‌وکار به دست آورند. در این حالت، آنها تجربه بهتری برای پیشبرد اهداف خود دارند و بازویی به نام هوش مصنوعی نیز یاور آنهاست.

جلوه‌‌‌های بازوی جدید صنعت

براساس پیش‎‌‌‌بینی‌‌‌ها و گزارش‌های موجود، هوش مصنوعی در گستره‌‌‌ای بلندبالا می‌‌‌‌‌‌تواند به کمک صنعت بیاید؛ خرابی‌‌‌ها را پیش‌بینی و قیمت‌ها را بررسی کند و قیمت نهایی محصول را حدس بزند، فرآیند تولید را بهره‌‌‌ورتر و خلاق‌‌‌تر کند، فرآیند تولید را تسریع و تسهیل کند، فروش را بهبود ببخشد و خطاهای محاسباتی را کاهش دهد.

راه‌‌‌حل‌‌‌های هوش مصنوعی (AI) به سازندگان کمک می‌کند تا با پیش‌بینی اینکه چه زمانی یا چطور تجهیزات خراب می‌‌‌شوند، برای تعمیر و نگهداری قبل از وقوع خرابی برنامه‌‌‌ریزی کنند. همچنین در طراحی خلاق، الگوریتم‌‌‌های یادگیری ماشین با تقلید از فرآیند طراحی مهندسان، به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا بتوانند به‌سرعت صدها گزینه طراحی را برای یک محصول پیشنهاد دهند.

نرم‌‌‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی بهتر از انسان‌‌‌ها می‌‌‌تواند قیمت کالاها را پیش‌بینی کند. همچنین با گذشت زمان این پیش‌بینی‌‌‌ها به کمک ماشین لرنینگ، بهبود پیدا می‌کند تا براساس آمار و هزینه‌‌‌های موجود، قیمت نهایی تخمین زده شود.

بهبود فرآیند تولید و کنترل کیفیت

سازمان‌ها ممکن است با بهینه‌سازی فرآیندها با استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به سطوح تولید پایدار دست یابند و رویه‌‌‌های تولیدی خود را به صورت بلندمدت ادامه دهند؛ یعنی به نوعی دست به ترکیب برنده نزنند.

روبات‌‌‌های صنعتی که اغلب به عنوان روبات‌‌‌های تولیدی شناخته می‌‌‌شوند، عملیات یکنواخت تولید را خودکار می‌کنند و به همین سبب با عدم‌دخالت نیروی کار، خطای انسانی را از بین می‌‌‌برند یا به‌شدت کاهش می‌دهند و توجه کارگران انسانی را دوباره بر بخش‌‌‌های سودآورتر کسب‌وکار متمرکز می‌کنند.حفظ درجه‌‌‌ای از کیفیت مطلوب نیز جلب رضایت مشتری را در پی دارد.

با استفاده از فناوری بینایی ماشین، سیستم‌های هوش مصنوعی می‌‌‌توانند انحرافات را از رویه همیشگی تشخیص دهند و به همین سبب، کنترل کیفیت در صنایع بهتر صورت می‌گیرد.بینایی رایانه‌‌‌ای که از دوربین‌‌‌های با وضوح بالا برای مشاهده هر مرحله از تولید استفاده می‌کند، با شناسایی نقص‌های تعریف‌شده در هوش مصنوعی، قطعات معیوب را جداسازی می‌کند.

چنین سیستمی می‌‌‌تواند مشکلاتی را که چشم غیرمسلح می‌‌‌تواند نادیده بگیرد تشخیص دهد و بلافاصله تلاش‌‌‌هایی را برای رفع آنها آغاز کند. به همین دلیل، محصولات کمتری نیاز به فراخوانی دارند و تعداد کمتری از آنها هدر می‌روند. کاهش هدررفت محصولات، اثر مناسبی روی فروش بیشتر کالا می‌‌‌گذارد.

همچنین به این سبب ایمنی کارگران کارخانه بهبود می‌‌‌یابد و زمانی که ناهنجاری‌‌‌هایی مانند انتشار گازهای سمی در زمان واقعی شناسایی شوند، از خطرات محل کار اجتناب می‌شود.حضور هوش مصنوعی در بنگاه‌‌‌های صنفی نیز می‌‌‌تواند با تحلیل آماری از کف جامعه و بنگاه صنفی، به نتیجه‌گیری برای تخمین قیمت فروش و ذائقه مشتری برسد. این مهم با رشد سودآوری بنگاه‌‌‌های صنفی، به تولید بیشتر کارخانه‌‌‌ها به عنوان طرف دیگر ماجرای فروش، کمک شایانی می‌کند.

مدیریت زنجیره تامین با هوش مصنوعی

وقفه و نقص تولید به دلیل تامین مواد اولیه، مشکل دائمی صنعت است. ضایعات و کاهش سود از نتایج معمول انباشت بیش از حد است. کسب‌وکارها ممکن است فروش، پول و حمایت را زمانی که محصولات به طور مناسب در انبار ذخیره شوند، به دست آورند. هوش مصنوعی در این راستا می‌‌‌تواند با مدیریت تامین مواد اولیه، چرخ‌‌‌دنده‌‌‌های صنعت را به کار بیندازد.

با هوش مصنوعی، کارخانه‌‌‌ها می‌‌‌توانند کل زنجیره تامین خود را از پیش‌بینی ظرفیت گرفته تا ذخیره‌‌‌سازی بهتر مدیریت کنند. با ایجاد یک مدل بلادرنگ و پیش‌بینی‌‌‌کننده برای ارزیابی و نظارت بر تامین‌‌‌کنندگان، کسب‌وکارها ممکن است در لحظه وقوع یک‌شکست در زنجیره تامین، بتوانند به‌سرعت مشکلات را برطرف کنند و به چرخه تولید بازگردند.

به لطف هوش مصنوعی، می‌‌‌توان هزینه‌های مدیریت یک انبار را کاهش و بهره‌‌‌وری را افزایش داد و اگر کنترل کیفیت و موجودی خودکار باشد، به افراد کمتری برای انجام کار نیاز خواهد بود. در نتیجه تولیدکنندگان می‌توانند سود و درآمد خود را افزایش دهند.

وسایل نقلیه خودمختار هوش مصنوعی

وسایل نقلیه‌‌‌ای که خودشان رانندگی می‌کنند ممکن است در تمامی سطوح کارخانه، از خطوط مونتاژ گرفته تا تسمه نقاله را خودکار کنند. ممکن است با کمک کامیون‌‌‌ها و کشتی‌‌‌های خودران، تحویل‌‌‌ها بهینه‌‌‌سازی، به صورت شبانه‌روزی اجرا و سریع‌‌‌تر شوند.

برای برنامه‌‌‌ریزی بهتر مسیرهای تحویل، کاهش تصادفات و اطلاع‌رسانی به مقامات در مواقع اضطراری، خودروهای متصل با حسگرها می‌‌‌توانند اطلاعات بلادرنگ مربوط به ترافیک، وضعیت جاده، تصادفات و موارد دیگر را ردیابی کنند. چنین برنامه‌ای، تغییر سرعت و ایمنی تحویل را افزایش می‌دهد.دستگاه‌‌‌های اینترنت اشیا (IoT) ابزارهایی با فناوری پیشرفته با حسگرهایی هستند که حجم عظیمی از داده‌‌‌های عملیاتی را در زمان واقعی تولید می‌کنند.

این مفهوم به عنوان «اینترنت صنعتی اشیا» (IIoT) در بخش تولید شناخته می‌شود. ترکیب AI و IIoT کارخانه می‌تواند دقت و خروجی را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشد و تمامی بخش‌‌‌های مختلف تولید را به هم متصل کند. به همین سبب هر بخش از صنعت می‌‌‌تواند با اتصال به سطوح دیگر، از هر فرآیند آگاه باشد و زنجیره تولید را به‌درستی شکل دهد.

نرم‌‌‌افزاری که از هوش مصنوعی پشتیبانی می‌کند می‌‌‌تواند به کسب‌وکارها در بهینه‌‌‌سازی رویه‌‌‌ها برای حفظ نرخ تولید بالا به طور نامحدود کمک کند. برای یافتن و حذف ناکارآمدی‌‌‌ها، تولیدکنندگان ممکن است از فناوری‌‌‌های استخراج فرآیندی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند. به عنوان مثال، در تولید، جلب رضایت مشتریان مستلزم برآوردن نیازهای آنها از طرق مختلف، از جمله تحویل سریع و دقیق است.سازندگان از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های حسگر و پیش‌بینی خرابی‌ها و حوادث استفاده می‌کنند.

سیستم‌های هوشمند مصنوعی به تسهیلات تولیدی در تعیین احتمال خرابی‌‌‌های آتی در ماشین‌‌‌آلات عملیاتی کمک می‌کنند و اجازه می‌دهند تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه و تعمیرات از قبل برنامه‌‌‌ریزی شوند. تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌‌‌شده توسط هوش مصنوعی به کارخانه‌‌‌ها اجازه می‌دهد با کاهش هزینه‌‌‌های تعمیر، بهره‌‌‌وری را افزایش دهند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟