شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۶ بهمن ۱۴۰۱ 0 450

گزارش بازار محصولات پترشیمی؛ هفته اول بهمن ماه 1401

گردوخاک بانک مرکزی در هفته رکوردشکنی معاملات مواد پتروشیمی

گردوخاک بانک مرکزی در هفته رکوردشکنی معاملات مواد پتروشیمی
بالاخره بانک مرکزی مهار دلار را رها کرد تا نرخ دلار آزاد را در کنترل بگیرد. بعد از ناکامی سیاست های فرزین و رسیدن مجدد دلار به 45 هزار تومان، این بار بانک مرکزی، برگ دیگری را رو کرد و با بالا بردن سقف خرید از صرافی ها، به نرخ آزاد، حمله کرد و دلار 2 کانال، عقب نشست. درست در همین هفته، همه رکوردهای عرضه، تقاضا و معاملات مواد پتروشیمی در بورس کالا جابجا شد.

به گزارش ویکی پلاست، همزمان با نوسان شدید دلار در بازار، جبران عدم عرضه هفته قبل گروه بازرگانی باختر، حجم عرضه ها را به تاریخی ترین مقدار رساند و عرضه ها از 113 هزار تن گذشت. شارژ سهمیه های ماه جدید، همراه با نگرانی از افزایش بیشتر نرخ دلار، خریداران را نیز به بازار کشاند و تقاضا به 192 هزار تن و معاملات به 106 هزار تن رسید که همگی، بالاترین ارقام ثبت شده در بورس کالا به شمار می آیند.

بنابر اطلاعات ویکی پلاست، ارزش معاملات این هفته محصولات آن‌گرید، 3 هزار و 600 میلیارد تومان بود که 600 میلیارد تومان، بیشتر از هفته قبل است.

صعود یکپارچه قیمت‎‌های پایه
سی‌و‌‌هشتمین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در سال 1401، یکشنبه 5 بهمن، پس از یک هفته توقف به علت تعطیلی سرمای یکشنبه هفته قبل، در حالی اعلام شد که تأثیر نیما در تغییرات، صفر بود و پایه ها صرفا با قیمت‌های جهانی محاسبه شده بودند.

افزایش قیمت‌های پایه این هفته، نشان می‌دهد مدیریت توسعه صنایع پایین دستی، به جز قیمت‌های جهانی از اختیارات دستورالعمل تنظیم بازار برای محاسبه قیمت‌ها استفاده کرده و بخشی از افزایش، ناشی از دخالت مدیریت توسعه در بالا بردن قیمت ها بوده است. (جزئیات قیمت های پایه محصولات پتروشیمی)

شارژ سهمیه ها
این هفته با شروع ماه جدید (بهمن) آغاز و سهمیه‌های یک ماهه خریداران بورس کالا، شارژ شد. رسیدن دوباره قیمت دلار در روز شنبه به 45 هزار تومان، زنگ خطر را در بازار به صدا درآورد. اختلاف نیما و دلار آزاد از 17 هزار تومان گذشت و این شکاف بزرگ، باعث نگرانی بیشتر از تداوم افزایش قیمت دلار می شد. رشد یکپارچه قیمت های پایه، دلیل مهم دیگری بود که یکی از دلایل همیشگی افزایش تقاضا به شمار می رود.

رشد کم سابقه عرضه ها
هفته قبل، شرکت بازرگانی باختر که شامل پتروشیمی های غرب کشور (کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان، میاندوآب و مهاباد) عرضه ها را به علت رسیدن به پایان سال مالی شرکت های زیرمجموعه در 30 دی و لزوم جمع آوری و تکمیل اطلاعات مالی متوقف کرد و اعلام کرد در این هفته، عرضه ها را جبران می کند. بازگشت عرضه پتروشیمی های این گروه باعث شد حجم عرضه ها به مرز تاریخی 113 هزار تن برسد و از سوی دیگر، باعث کم شدن رقابت ها و تعدیل قیمت ها در بازار شود. به عبارت ساده تر، اگر حجم عرضه ها در بالای مرز 110 هزار تن باشد، می توان انتظار داشت بسیاری از کالاها، با رقابت های کم و یا حتی با قیمت پایه معامله می شوند. 


بسته شدن برخی کدها
از اول بهمن ماه مشتریانی که در سامانه جدید مشتریان بورس کالا اطلاعات خود را ثبت نکرده باشند، قادر به فروش و خرید نخواهند بود. این پیامی بود که شنبه برای مشتریان بورس کالا ارسال شد و متعاقب آن، برخی کدها به علت تکمیل نبودن اطلاعات مشتریان، بسته شد.

همه رکوردهای امسال شکست
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته اول بهمن ماه در حالی بسته شد که عرضه ها 17 هزار و 455 تن و معاملات 19 هزار و 250 تن نسبت به هفته گذشته، افزایش یافت. 
آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- 93.8 درصدِ عرضه ها، معامله شد و معاملات این هفته رکورد بیشترین حجم معاملات سال بود. عرضه ها و تقاضا نیز در رتبه اول بیشترین عرضه ها و تقاضای سال قرار گرفتند.
- جمع معاملات این هفته 106 هزار 194 تن بود که 19 هزار و 250 تن، بیشتر از هفته قبل است.
- رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ ها و پی وی سی بیشتر از هفته قبل و در مقابل پلی اتیلن ها به دلیل افزایش عرضه ها، کمتر از هفته قبل بود.


ترین های معاملات
یشترین افزایش در معاملات این هفته، به گروه سنگین تزریقی اختصاص داشت که 6 هزار و 152 تن بیشتر از هفته قبل معامله شد. بعد از گروه سنگین تزریقی، سنگین بادی با 6,050 تن افزایش، در جایگاه دوم بیشترین افزایش قرار گرفت. در مقابل، بیشترین کاهش در معاملات این هفته نیز، به پ پ نساجی با 1,286 و پس از آن به پلی بوتادین رابر با 947 تن کاهش، اختصاص داشت.


قیمت‌ها در بازار ترکیبی از افزایش و کاهش بودند
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته چهارم دی و اول بهمن نشان می دهد، قیمت‌ها ترکیبی از افزایش و کاهش بودند. در گروه افزایشی ها، بیشترین افزایش این هفته به پت 781 با 5,000 تومان افزایش تعلق گرفت. در رتبه‌های بعدی، پی وی سی S65 با 3,500 تومان، با 2,700 تومان، پ پ شیمیایی 548R با 1,500 تومان، سنگین اکستروژن EX3 با 1,000 تومان افزایش دیده می‌شوند. 

سه گروه آخر افزایشی‌های این هفته، پلی استایرن معمولی 1540 با 800 تومان، پ پ نساجی Z30S مارون و  پلی استایرن مقاوم با 200 تومان رشد هستند. در سمت مقابل و در کاهشی‌ها، بیشترین کاهش این هفته، به پلی استایرن انبساطی 221 با 15,000 تومان افت اختصاص یافت. در رتبه‌های بعدی، سنگین تزریقی 52518 با 1,700 تومان، سنگین بادی 0035 با 500 تومان، سنگین فیلم F7000 با 400 تومان، سبک خطی با 300 تومان و سبک فیلم 020 با 100 تومان کاهش قرار گرفتند.

ابلاغ عرضه های اعتباری PVC
غلامی، مدیر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی، این هفته طی نامه ای به پتروشیمی های تولیدکننده PVC، جزئیات عرضه های اعتباری S65 را ابلاغ کرد. عرضه در هفته پایانی هر ماه، انجام عرضه های اعتباری و نقدی ON و OFF در یک روز، عرضه حداقل 6600 تن با توجه به کف 11 هزار تن هفتگی، از جمله شرایط عرضه های اعتباری PVC است.

ثبات دلار نیمایی
در هفته ای که گذشت، میانگین دلار نیمایی کماکان بدون تغییر بود و قیمت های پایه (یکشنبه 2 بهمن)، با 28 هزار و 371 تومان محاسبه شد. میانگین روزانه نیز همچنان در محدوده 28 هزار و 300 تومان باقی مانده است.
ورود رسمی بانک مرکزی به بازار آزاد ارز
دلار که هفته گذشته را با قیمت 43 هزار و 80 تومان به پایان رسانده بود، هفته را با افزایش شدید و صعود به 44 هزار و 50 تومان آغاز کرد. دلار در آخرین معاملات روز شنبه به کانال 45 هزار تومان نیز صعود کرد اما بازار یکشنبه با کمی تعادل و 44 هزار و 850 تومان پایان یافت. دو‌شنبه بازار در ابتدا صعودی بود و تا بالای 45 هزار تومان نیز رسید، ولی باز هم نزولی شد و در نهایت با قیمت 44 هزار و 780 تومان بسته شد. 

فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، سه شنبه توییت کرد: فرزین، رییس کل بانک مرکزی: بانک مرکزی زین پس به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ ساز خواهد بود. او در توییت دیگری نوشت: بانک مرکزی با حذف دلار توافقی به دنبال برچیدن «رانت به‌وجود آمده» بوده است. از این به بعد از تمامی صرافی‌ها بدون انجام ثبت‌نام، ارز خود را دریافت کنید؛ به نرخ تابلو، بدون صف. 

با اجرای سیاست های بانک مرکزی دلار ریزش سنگینی را تجربه کرد با از دست دادن کانال 44 هزار، بازار را با 43 هزار و 50 تومان به پایان برد. دلار آزاد، چهارشنبه را با عقب نشینی به کانال 42 هزار تومان و قیمت 42 هزار و 800 تومان آغاز کرد ولی مجددا به فاز افزایشی برگشت و حتی تا 44,150 تومان هم پیش رفت اما بازار با 43,650 تومان بسته شد. در مجموع، از شنبه تا چهارشنبه، دلار آزاد 600 تومان افزایش داشت.

اتفاق مهم دیگر در بازار ارز این هفته، حذف نرخ توافقی ارز از بازار متشکل بود. نرخ دلار صرافی ها به ناگهان از 39 هزار به 42 هزار تومان صعود کرد. تجربه ای که در دوره همتی نیز رخ داد و دلار صرافی با رساندن خود به نزدیکی دلار آزاد، برای پایین کشیدن آن، تلاش می کرد. نتیجه این تلاش ها تا کنون، رساندن نرخ از 45 به 43 هزار تومان بوده و باید دید در روزهای آینده، سیاست های جدید بانک مرکزی تا چه در کنترل ارز، موثر خواهد بود.
کاهش محدود قیمت برنت
برنت که در شروع هفته با 87 دلار معاملات را آغاز کرده بود در ادامه ابتدا افزایشی شد و به 88 دلار رسید اما طولی نکشید که روندی نزولی پیدا کرد و با 2 دلار کاهش به 86 دلار رسید. برنت تا امروز (پنجشنبه 6 بهمن) در محدوده 86 دلار در بازارهای جهانی معامله می شود.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته اول بهمن 1401
میزان معاملات هفته جاری: 106,194 تن



 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟