شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۵ دى ۱۴۰۱ 0 473

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم دی ماه 1401

رکورد بیشترین معاملات سال 1401 در هفته نزولی دلار

رکورد بیشترین معاملات سال 1401 در هفته نزولی دلار
در هفته ای که دلار از 42 هزار، به کانال 39 هزار تومان سقوط کرد و قیمت ها در بازاز شیب نزولی گرفت، بیشترین رکورد معاملات محصولات پلمیری، ثبت شد.

به گزارش ویکی پلاست، تب صعود دلار تا حدودی فروکش کرده و قیمت دلار آزاد به پشت مرز 40 هزار تومان برگشت. خیزهای دلار طی روزهای این هفته ناکام بود و چهارشنبه، بازار با 39,700 تومان بسته شد. البته ساده انگارانه است اگر بگوییم دلار ارزان شد، بلکه عبارت دقیق تر این است که دلار از 28 هزار تومان به 39 هزار تومان رسید.

نیما کاهشی است
با تغییر رییس کل بانک مرکزی و تأکید او بر تثبیت نیما روی 28.500 تومان، دلار نیمایی با کاهش قابل توجهی مواجه شده است. میانگین هفتگی دلار نیمایی پس از رُشد 154 تومانی و صعود تا 28,880 تومان تا یکشنبه 11 دی، وارد فاز نزولی شده و تا امروز با 380 تومان کاهش، به 28,499 تومان عقب نشینی کرده است. تداوم ثبت قیمت میانگین روزانه در محدوده 28,300 نشان می دهد میانگین هفتگی تا 18 دی، کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

استراحت دلار در ایستگاه 39 هزار
دلار آزاد این هفته به کانال 39 هزار تومان عقب نشینی کرد. دلار که هفته گذشته را با قیمت 41 هزار و 550 تومان به پایان رسانده بود، شروع هفته را با کاهشی اندک و 41 هزار و 350 تومان آغاز کرد و با روندی نزولی روز شنبه به زیر مرز 40 هزار تومان رسید. از روز دوشنبه، نوسان در بازار ارز، شدت بیشتری گرفت و دلار آزاد بین 40  تا 41 هزار تومان رفت و برگشت داشت. در نهایت بازار سه‌شنبه با 40 هزار و 100 تومان به اتمام رسید. دلار آزاد چهارشنبه را با 40 هزار تومان آغاز کرد و با روندی نزولی به 39 هزار تومان عقب نشینی کرد و در نهایت بازار چهارشنبه را با 39 هزار و 700 تومان به پایان رسید.

بازار در هفته دوم دی، شاهد چند اتفاق مهم بود. با پیگیری تشکل های تخصصی کف عرضه PVC S65 به 11 هزار تن افزایش یافت و همین افزایش باعث پایین آمدن رقابت خریداران و افت قیمت میانگین نهایی معاملات شد.

در بورس این هفته، به رغم اینکه منومر استایرن عرضه نشد، اما بالاخره بعد از 100 روز، عرضه های انتخاب برای روز شنبه 17 دی ماه، رونمایی شدند. هر چند جمع عرضه این مجتمع، حداکثر هزار تن است اما باز هم شروع عرضه های پلی استایرن انبساطی می تواند نوید بخش بازگشت تعادل به بازار این گروه پلیمری ملتهب باشد.

بورس کالا در روز شنبه 10 دی ماه، پذیرفت که برای فرمول قیمت های پایه و نرخ ارز تعیین قیمت ها، منتظر رأی ستاد تنظیم بازار محصولات پتروشیمی می ماند. شکاف 11 هزار تومانی نیما و دلار آزاد نیاز به رسیدگی فوری دارد و هنوز ستاد تنظیم بازار، نظری در خصوص چالش بین بورس کالا و وزارت صمت، اعلام نکرده است. فعلا دفتر توسعه با همان فرمول قبلی و نرخ ارز میانگین هفتگی، در حال قیمت گذاری کالاهاست.

با سرد شدن هوا، ابلاغیه های برنامه قطع گاز، از راه رسیدند. شرکت گاز در نامه ای به شهرک های صنعتی البرز، برنامه قطع گاز این واحدها را اعلام کرد. تولیدکنندگان در فصل گرم با قطعی برق و در فصل سرما با قطعی گاز مواجه می شوند. هنوز مشخص نیست این کمبودها تا کی ادامه دارد و تولیدکنندگان چگونه با موانع ریز و درشت تولید، نوسان ارز و مشکلات قطع برق و گاز، باید دست و پنجه نرم کنند.

قیمت های پایه افزایشی اعلام شد
سی‌و‌‌ششمین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی، یکشنبه 11 دی 1401 در حالی اعلام شد که به جز دو گرید PVC همگی افزایشی شدند. در هفته پایانی سال میلادی نشریات جهانی منتشر نشدند و تغییرات پایه‌ها نشان می‌دهد که مدیریت توسعه صنایع پایین دستی از اختیارات خود برای تغییرات قیمت ها، استفاده کرده است. میانگین هفتگی دلار نیمایی با 69 تومان افزایش نسبت به هفته قبل به 28,808 تومان رسید که باز هم رکورد جدیدی است.
سنگین اکستروژن EX3 با 3.6 درصد، 1,088 تومان رشد قیمت داشت و در صدر گروه افزایشی‌ها ایستاد.

سنگین تزریقی، سنگین فیلم، سنگین بادی، سبک خطی، پت بطری و سبک فیلم، همگی با 3.5 درصد، در رتبه های بعدی بیشترین افزایش امروز قرار گرفته اند. در سمت مقابل و در کاهشی ها، S57 و S70 دیده می شوند که نسبت به هفته قبل، بدون تغییرند. در جدول مقایسه ای پلیمری‌های این هفته، کالاهایی هم با نیما قیمت گذاری شده اند، پ پ شیمیایی 548R و MR230، استایرن بوتادین رابر 1502، پ پ فیلم، پی وی سی های و پ پ نساجی، همگی با 0.49 درصد رشد، یعنی صرفا با دلار نیمایی قیمت گذاری شده اند.

رکورد بیشترین معاملات سال شکسته شد
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم دی ماه در حالی بسته شد که هم عرضه ها 7 هزار و 212 تن و هم معاملات 4 هزار و 188 تن نسبت به هفته گذشته، افزایش یافت. آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- 92.6 درصدِ عرضه ها، معامله شد و معاملات این هفته رکورد بیشترین حجم معاملات را به نام خود ثبت کرد و عرضه ها نیز در رتبه دوم بیشترین عرضه های سال قرار گرفتند.

- جمع معاملات این هفته 95 هزار 819 تن بود که 4 هزار و 188 تن، بیشتر از هفته قبل است.
- رقابت خریداران در معاملات کالاهای پ پ ها و پی وی سی و پلی اتیلن ها به دلیل روند کاهشی دلار نیمایی و انتظار اُفت قیمت های پایه، کمتر از هفته قبل بود.
ترین های معاملات این هفته:
همان طور که گفته شد، معاملات نسبت به هفته قبل 4,188 تن افزایش داشت. بیشترین رشد معامله در این هفته، به پی وی سی اختصاص داشت که با 2,506 تن رُشد نسبت به هفته قبل و 13,576 تن معامله شد. رتبه دوم بیشترین حجم معاملات نیز به سنگین تزریقی تعلق داشت که با 1,164 تن افزایش و 6,009 تن معامله را به نام خود ثبت کرد. بیشرین کاهش در حجم معاملات نیز به گروه سنگین بادی تعلق گرفت که 1,638 تن کمتر از هفته قبل معامله شد. جمع معاملات این هفته سنگین باید 7,518 تن بود.

قیمت ها در بازار کاهشی شد
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته اول و دوم دی نشان می دهد، قیمت همه گروه ها به جز پ پ نساجی و پت، کاهشی بوده است. دو گروه افزایشی‌ این هفته، پ پ نساجی Z30S مارون و پت 781 هستند که به ترتیب، 2,200 و 1,000 تومان رشد قیمت داشتند. 

اما بیشترین کاهش این هفته، به پ پ شیمیایی 548R با 3,200 تومان افت اختصاص یافت. در رتبه‌های بعدی، سنگین اکستروژن EX3 با 3,100 تومان، سبک فیلم 020 با 3,000 تومان افزایش دیده می‌شوند. سنگین تزریقی 52518 با 2,000 تومان، پلی استایرن مقاوم و پی وی سی S65 با 1,800 تومان و سبک خطی با 1,700 تومان، رتبه های بعدی بیشترین کاهش هفته هستند. سه گروه آخر کاهشی‌های این هفته سنگین فیلم F7000 با 1,100 تومان و پلی استایرن معمولی و سنگین بادی 0035 با 500 تومان افت هستند.

این هفته سال 2023 آغاز شد و سال جدید در حالی آغاز می شود که گزارش‌ها نشان داد که فعالیت‌های تولیدی در چین، ایالات متحده و بریتانیا در ماه دسامبر به کاهش خود ادامه داده است و همچنین گزارش اوپک نشان داد در ماه دسامبر شاهد افزایش تولید نفت بودیم.

نفت در هفته جاری با 6 دلار کاهش از 86 به 80 دلار رسیده و با روند قیمت ها، ممکن است کانال 80 دلار را از دست بدهد. نفتا هم بعد از اوج گیری به میانه کانال 600 دلار، باز به روند نزولی برگشت و در آخرین قیمت، به 607 دلار رسیده است. به رغم کاهش قیمت نفت، اولین اطلاعات از نشریات جهانی نشان می دهد قیمت چند گروه پلیمری، افزایش داشته است. پی وی سی ها، سنگین فیلم، سبک خطی، پ پ های نساجی و شیمیایی با افزایش همراه بوده اند اما تا روز شنبه و انتشار نشریه آیسیس، باید منتظر تغییرات نهایی ماند.

مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای سال تا هفته دوم دی 1401


آمار مقایسه ای بازار فیزیکی هفته جاری و هفته قبل

میزان معاملات هفته جاری: 88,525 تن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟