پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

اصلاحات ساختاری در معاملات بازار ارز آغاز شد

راند اول به نفع فرزین

راند اول به نفع فرزین
روز گذشته فرآیند تغییرات ساختاری در معاملات ارزی کشور آغاز شد و در همین راستا نرخ شاخص‌های ارزی دچار ریزش شد. در روز‌های اخیر مقامات ارزی-اقتصادی کشور اظهارنظر‌های جدیدی در رابطه با شرایط حال حاضر بازار ارز داشتند که در مجموع این سخنان می‌توان نتیجه گرفت که تغییر ساختار بازار ارز در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، معاملات توافقی که در ابتدای تیر ماه با هدف تامین بخشی از نیاز‌های ارزی خرد کشور تشکیل شده بود از روز سه‌شنبه حذف شد و نرخ دلار بازار متشکل به نزدیکی نرخ بازار آزاد رسید. از سوی دیگر سقف خرید ارز سهمیه‌ای از 2‌هزار یورو سالانه به 5‌هزار یورو افزایش یافت و مجوز خرید و فروش ارز نیز به صرافی‌های کشور اعطا شد.

در راستای این تحرکات بهره فعالیت‌های سفته‌بازانه نیز از میان رفت و قیمت دلار در معاملات غیر‌رسمی افت کرد. بررسی‌های به‌عمل آمده توسط خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که پس از این اقدامات بانک مرکزی از میزان تقاضا‌های کاذب موجود در بازار کاسته شد و صف متقاضیان از مقابل صرافی‌ها حذف شد.

قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات رسمی نیز در پایان معاملات نقدی روز گذشته با 575 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 42‌هزار و 170 تومان رسید. گفتنی است که نرخ دلار بازار آزاد نیز با اختلافی حدودا 700 تومانی نسبت به نرخ رسمی در سطوح قیمتی انتهای کانال 42 و ابتدای کانال 43 هزارتومانی قیمت خورد.

حذف صفوف ارزی با نخستین حرکت بازارساز

دیروز چهارشنبه 5 بهمن ماه فضای معاملات ارزی بازار تهران خلوت شد. پس از حذف نرخ ارز توافقی، افزایش نرخ رسمی تا نزدیکی قیمت بازار آزاد و ایجاد تسهیلگری‌های مختلف در فرآیند خرید ارز رسمی، سود ناشی از معاملات سوداگرانه کاهش یافت و از تعداد متقاضیان ارز در هسته مرکزی بازار تهران کاسته شد.

البته این در حالی بود که در ابتدای معاملات روز گذشته برخی از صرافی‌ها نیز به‌واسطه عدم‌تثبیت قوانین جدید به حالت نیمه تعطیل درآمده و از انجام معاملات سر باز می‌زدند. بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده از گفت‌وگوی معامله‌گران در هسته مرکزی بازار ارز تهران مشاهده شد که برخی از این افراد نسبت به از میان رفتن بازار آزاد نگران بوده و از انتظارات کاهشی سخن می‌گفتند.

در حالی که هر برگ دلار رسمی (که اکنون نرخ آخرین خرید و فروش صرافی‌ها در سامانه بازار متشکل است) روز سه‌شنبه در سطوح قیمتی انتهای کانال 42‌هزار تومانی به فعالیت خود پایان داده بود با شروع معاملات در روز چهارشنبه به سمت سطوح قیمتی ابتدای کانال مذکور حرکت کرد.

گفتنی است که روز گذشته فعالیت بازار متشکل ارزی کشور تا ساعت 5 عصر تمدید شد و در همین راستا نرخ هر برگ اسکناس دلار در واپسین معاملات این سامانه با حدود 575 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 42‌هزار و 170 تومان ثبت شد.

در سوی دیگر بازار یعنی در معاملات غیر‌رسمی نیز روند نرخ نقدی اسکناس آمریکایی کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز سه‌شنبه در کانال تاریخی 44‌هزار تومانی به فعالیت خود پایان بخشیده بود اما پس از آغاز اصلاحات و تسهیلگری‌های بانک مرکزی نرخ دلار در معاملات آزاد دچار ریزش چشمگیر شد و به سطوح قیمتی انتهای کانال 42‌هزار تومانی رسید.

البته گفتنی است که معامله‌گران فردایی در عصر روز گذشته تلاش‌هایی در جهت بالا کشیدن مجدد نرخ دلار آزاد از خود به نمایش گذاشتند که به عقیده برخی از تحلیلگران در شرایط نوسانی حال حاضر موضوع عجیبی نیست و تا زمان رنج شدن نرخ خرید و فروش صرافی‌ها این نوسانات دور از انتظار نخواهد بود.

روز گذشته در راستای افت قیمت دلار آزاد نرخ هر قطعه سکه طلای طرح جدید نیز دچار نوسانات کاهشی شد و با حدود 700‌هزار تومان افت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در پله نهایی کانال 22 میلیون تومانی معامله شد.
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟