جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۸ دى ۱۴۰۱ 0 906

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته اول دی ماه 1401

ضربه فنی بورس کالا به قیمت های بازار

ضربه فنی بورس کالا به قیمت های بازار
در بازاری که ساعت به ساعت، دلار در حال افزایش است و زیر فشار هیجانی رشد قیمت ها قرار دارد، ابلاغیه بورس کالا برای تغییر نرخ ارز پایه، باعث شد قیمت ها با وجود مخالفت وزارت صمت به پرواز درآیند.

به گزارش ویکی پلاست، سرعت رشد دلار در هفته ای که گذشت، شدیدتر از همه هفته های گذشته بود. اگر جمع رشد دلار در هر آخر هفته، 2 هزار تومان بود، در هفته جاری، دلار آزاد بیش از 3 هزار تومان افزایش داشت و از 43 هزار تومان گذشت.

عصر دوشنبه 5 دی ماه و یک روز قبل از تعطیلی شهادت حضرت زهرا (س) بورس کالا در ابلاغیه ای به کارگزاری ها اطلاع داد: نرخ ارز برای قیمت پایه محصولات مختلف از جمله محصولات پتروشیمیایی، می توانند بر اساس نرخ دلار نیما (دلار حواله سامانه سنا) تا دلار توافقی (بازار متشکل ارزی ایران، محاسبه شود.

انتشار این خبر در آخرین ساعات بازار دوشنبه و پس از خاتمه معاملات PP و PVC ها در بورس کالا، موج نگرانی شدیدی را ایجاد کرد. در حالی که انتظار می رفت چنین نامه ای، حتما از سوی وزارت صمت صادر شود و مصوبات ستاد تنظیم بازار را پیوست داشته باشد، اما حتی بورس کالا برای صادرکننده این نامه نیز، نام مدیرعامل یا معاون را انتخاب نکرد و نامه ای با این اهمیت، توسط مدیر عملیات عرضه، امضا شد.

شاید بورس کالا می دانست که این نامه قطعا به نتیجه نخواهد رسید و صدور ابلاغیه، صرفا به جهت تحریک تصمیم گیرندگان وزارت صمت و کمیته تخصصی پتروشیمی، برای اتخاذ تصمیم سریع جهت ساماندهی به وضعیت قیمت گذاری پایه کالاها از جمله محصولات پتروشیمی بود. چرا که با فرض پذیرش دلار 43 هزار تومانی در بازار، اختلاف میانگین هفتگی دلار نیمایی و دلار بازار آزاد به بالای 14 هزار تومان رسیده است.

تجربه روزهای اخیر، یادآور سال 1397 است که با وجود افزایش قیمت دلار در بازار، قیمت های پایه با دلار 4200 تومانی! محاسبه می شد و نتیجتا، معاملات بورس کالا، محلی برای توزیع رانت شده بود. هم اکنون نیز، بازار نیاز فوری به تصمیمی مهم برای تغییر در نرخ ارز محاسباتی قیمت های پایه دارد.

ابلاغیه بورس کالا، واکنش دبیر کمیته تخصصی پتروشیمی و به دنبال آن، وزارت صمت را به دنبال داشت. درست ساعتی بعد از انتشار نامه وزارت صمت، غلامی، دبیر کمیته تخصصی پتروشیمی، در نامه ای آنی اعلام کرد که قیمت گذاری همچنان به روش قبلی و بر اساس دستورالعمل تنظیم بازار دی ماه 1399، ادامه خواهد داشت.

روز چهارشنبه 7 دی ماه هم، صفدری، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت، در نامه ای به بورس کالا، هر گونه اقدام یک جانبه و بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار برای تغییر فرمول قیمت گذاری را غیرقانونی دانست و با باطل دانستن نامه بورس کالا، بر لزوم رعایت ضوابط دستورالعمل تنظیم بازار و مصوبات کمیته تخصصی، تأکید کرد.

اما نامه وزارت صمت با وجود رد کامل ابلاغیه بورس کالا، نتوانست موج افزایشی ناشی از رشد قیمت ها در بازار را بگیرد. بررسی قیمت های بازار نشان می دهد قیمت های پایانی بازار چهارشنبه بین 2 تا 5 هزار تومان بیشتر از قیمت های دوشنبه است. شکل گیری رقابت های بسیار بالا برای کالاهایی که عرضه کافی داشتند و خرید 98 درصدی عرضه ها نشان می دهد تا چه حد بازار، نگران از روزهای آینده و هر نوع تغییر در فرمول قیمت گذاری است.

رکوردهای جدید در معاملات این هفته/ افزایش 4 هزار تنی معاملات

کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته اول دی ماه در حالی بسته شد که با وجود کاهش 3 هزار و 366 تنی عرضه ها،معاملات 4 هزار و 819 تن نسبت به هفته گذشته، افزایش یافت. 
آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- رکورد تقاضای سال 1401، این هفته شکست و بیش از 182 هزار تن، تقاضا برای 96 هزار تن عرضه، ثبت شد.
- 95.2 درصدِ عرضه ها، معامله شد که بعد از هفته دوم شهریور امسال، بالاترین رکورد نسبت معاملات به عرضه است.
- جمع معاملات این هفته 91 هزار 631 تن بود که 4 هزار و 819 تن، بیشتر از هفته قبل بود.
- با توجه به التهاب ناشی از ابلاغیه بورس کالا و رشد بی توقف دلار آزاد، رقابت خریداران در معاملات عمده کالاها بیشتر از هفته قبل بود.


دلار نیمایی به مرز 29 هزار تومان رسید

دلار نیمایی، این هفته برخلاف هفته قبل، روندی صعودی داشت. میانگین هفتگی دلار نیمایی پس از رُشد 10 تومانی تا روز یکشنبه 4 دی ماه، تا امروز (پنجشنبه 8 دی 1401)، با 213 تومان افزایش به 28,952 تومان رسیده است. میانگین روزانه نیز در طول هفته، با افزایش چشمگیر، به کانال 29 هزار تومان صعود کرد و در محدوده 29 هزار و 200 تومان قیمت گذاری شد. عبور میانگین روزانه از مرز 29 هزار تومان نشان می دهد در قیمت های پایه 11 دی ماه، شاهد اثرگذاری بیشتری از سوی میانگین هفتگی، خواهیم بود.


هفته آرام برنت

برنت برخلاف هفته گذشته و افزایش 5 دلاری، این هفته را با 84 دلار آغاز کرد و در ادامه با تغییرات محدود، به 83 دلار عقب نشینی کرد. نفتا نیز برخلاف افزایش 7 دلاری در هفته گذشته، این هفته در ابتدا معاملات را بدون تغییر نسبت به پایان معاملات هفته گذشته آغاز کرد و تا روز چهارشنبه 7 دی، تنها 1 دلار کاهش داشت.

تغییرات اندک در پایه‌ها

سی‌و‌‌پنجمین قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی، یکشنبه 4 دی 1401 در حالی اعلام شد که به جز پلی استایرن انبساطی، تغییرات در افزایشی‌ها حداکثر 1.2 درصد افزایش و کاهشی‌ها حداکثر 1.9 درصد بود. میانگین هفتگی دلار نیمایی با 10 تومان افزایش نسبت به هفته قبل به 28,739 تومان رسید که نقش مهمی در تغییرات پایه‌های این هفته نداشت. قیمت‌های جهانی عامل مهم تغییر محدود پایه‌های جدید بودند.

پت‌های بطری با 1.2 درصد، بین 321 تا 331 تومان رشد قیمت داشتند و در صدر گروه افزایشی‌ها بودند. گروه PVC نیز با 1.2 درصد افزایش در کالاهای E6834، S60 و S65 بین 295 تا 337 تومان رشد قیمت داشتند و بعد از پت‌های بطری در رتبه دوم افزایشی‌ها قرار گرفتند.
در سمت مقابل و کاهشی ها، پلی استایرن انبساطی تبریز که به صورت تلفیقی قیمتگذاری می‌شد، این هفته با 37 درصد کاهش 21 هزار و 341 تومان کمتر از هفته گذشته قیمتگذاری شد. 

صعود دلار به 43 هزار تومان
دلار که هفته گذشته را با قیمت 40 هزار و 180 تومان به پایان رسانده بود، هفته را با 40 هزار و 250 تومان آغاز و روز یکشنبه، به کانال 41 هزار تومان صعود کرد. دلار آزاد، روز سه‌شنبه به مرز 42 هزار تومان نزدیک شد و در نهایت بازار با قیمت 42 هزار و 380 تومان بسته شد. چهارشنبه، عجیب ترین روز برای رشد قیمت دلار بود به طوری که بازار دو کانال بالا رفت و از 42.700 تا 44 هزار تومان، صعود کرد. دلار صرافی این هفته به کانال 37 هزار تومان صعود کرد. نکته مهم دیگر بازار ارز در این هفته، حذف قیمت دلار توافقی از سایت بازار متشکل ارزی بود. روز چهارشنبه، جداول مربوط به معاملات آنلاین دلار و یوروی توافقی، بدون توضیح قبلی از سایت بازار متشکل ارزی، حذف شد.

صعود یکپارچه قیمت‌ها در بازار
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته پایانی آذر و هفته اول دی نشان می دهد،قیمت همه گروه ها به جز پلی استایرن انبساطی، افزایش زیادی داشته است.

بیشترین رشد این هفته به پ پ نساجی Z30S اختصاص دارد که 7,500 تومان افزایش قیمت پیدا کرد. پ پ شیمیایی 548R با 5,700 تومان افزایش بعد از Z30s ایستاد. در رتبه‌های بعدی سنگین اکستروژن EX3 با 5,600 تومان، سنگین فیلم F7000 و ABS 150 با 5,500 تومان افزایش دیده می‌شوند. 

سبک فیلم 020 با 4,800 تومان، سنگین بادی 0035 با 4,700 تومان، پلی استایرن معمولی با 4,300 تومان، پلی استایرن مقاوم با 3,600 تومان، سنگین تزریقی 52518 با 3,000 تومان، پی وی سی S65 با 2,800 تومان، سبک خطی با 2,800 تومان، رتبه های بعدی بیشترین افزایش هفته هستند.



ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟