جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اعتراف کمیته تخصصی پتروشیمی بر وجود حفره ها و مشکلات توزیع PVC + مصوبات
نخستین بند جلسه فوق العاده کمیته تخصصی پتروشیمی در مورد بررسی وضعیت بازار PVC که 29 آذرماه برگزار شد، میزان تولید این محصول برای کشور را کافی دانسته اما در عین حال، توزیع محصول PVC را به دلیل وجود حفره ها و مشکلات عدیده، صحیح نمی داند.

به گزارش ویکی پلاست، در حالی که طی دو ماه آبان و آذر، هر هفته بیش از 10 هزار تن انواع محصولات PVC در بازار عرضه می شود، اما بازار این محصول در هفته های اخیر، شاهد رقابت های بیش از 60 درصدی بوده است.

قیمت پایه PVC S65 در آخرین قیمت گذاری دفتر توسعه (یکشنبه 27 آذر 1401) مبلغ 24,462 تومان بود اما رقابت 65 درصدی اروند، قیمت میانگین نهایی آن را به 40,700 تومان رساند.

با وجود تعادل در عرضه پتروشیمی های اروند، بندر امام و غدیر برای محصول S65، اما افزایش شکاف بین دلار نیمایی و آزاد (بیش از 10 هزار تومان) از یک سو و افزایش جذابیت برای قاچاق این محصول به صورت تغییر بسته بندی و نام های دیگر، باعث شده تا تقاضای خرید از حالت نرمال خارج شده و به شرایط ملتهب برسد.

بر اساس صورتجلسه فوق العاده کمیته تخصصی پتروشیمی، مقرر شده است وزارت صمت، سهمیه های PVC را اصلاح کند. این اقدام با هماهنگی انجمن لوله و اتصالات انجام خواهد شد. موضوعی که نیاز به پیگیری و دقت نظر فراوانی دارد، چرا که اجرا نشدن درست این بازنگری، می تواند موجبات اعتراض تولیدکنندگان زیادی را به دنبال داشته باشد.

از دید تولیدکنندگان، اصلاح سهمیه، همیشه برابر بوده با قلع و قمع و کاهش فله ای سهمیه ها. حالا با فرصتی که برای انجمن PVC فراهم شده، می توان انتظار داشت با تعیین چارچوب های دقیق از یک سو و بازنگری مداوم و همیشگی، اصلاح سهمیه ها به یک فرایند استاندارد تبدیل شود تا تصور کاهش فله ای سهمیه ها، از بین برود.

بند دیگری از صورتجلسه فوق العاده کمیته تخصصی پتروشیمی، مقرر کرده، عرضه هفتگی S65 به 11 هزار تن برسد. کسری عرضه پتروشیمی های داخلی، از محل واردات تأمین شود.

موضوعی که پس از شنیدن نام واردات تداعی می شود، تغییر قیمت محصول S65 از قیمت گذاری به روش معمول به شکل تلفیقی است. یعنی در صورت اضافه شدن کالای وارداتی S65 به سبد پتروشیمی تأمین کننده، قیمت پایه محصول تولیدکنندگان داخلی نیز به تلفیقی، تغییر خواهد یافت و طبیعتا افزایش پیدا می کند. به عبارت دقیق تر، در حالی که قرار بود با بازنگری سهمیه ها و کنترل تقاضا، از رقابت ها کاسته شود، اضافه شدن کالاهای وارداتی، به صورت خودکار، قیمت پایه محصول PVC را بالا خواهد برد.

در خصوص بازنگری سهمیه ها، یک تولیدکننده در گروه تخصصی PVC ویکی پلاست نوشت: چند روز پیش شاهد برگزاری جلسه کمیته تخصصی PVC بودیم که در آن جلسه مصوب به اصلاح سهمیه های پی وی شده است وبا توجه به این که فرایند انجام این تصمیم اصلا مشخص نیست این شائبه به وجود می آید که متأسفانه این کمیته با یک تصمیم احساسی کلیه تولیدکنندگان واقعی را دچار بحران نماید.

اگر به ریشه این التهاب توجه میشد تصمیمات خلق الساعه مثل اصلاح سهمیه که بارها قبل از این تجربه شده و به هیچ وجه اثربخش نبوده به عنوان راهکار رفع التهاب مطرح نمی گردید.

فرایند اصلاح سهمیه اگر بخواهد در کل کشور درست انجام شود که به نظر این حقیر امکان پذیر نیست زمانی چند ساله را طلب مینماید حال چگونه این کمیته به اصطلاح تخصصی و با چه روش یا فرایندی وزارت صنعت را مسئول اصلاح سهمیه ها نموده است؟!!  

لازم به ذکر است تا زمانی که تصور کنیم تولید فعلی PVC در کشور نیاز صنایع پایین دستی را تامین میکند این التهاب پابرجاست. پیشنهاد میگردد که صنایع پتروشیمی در یک اقدام کوتاه مدت به جای تامین 10 یا 11 هزار تن به صورت هفتگی با کمک واردات، عرضه را به صورت پلکانی تا سقف 15 هزار تن افزایش داده و شاهد نتایج آن باشند.

متن صورتجلسه کمیته تخصصی پتروشیمی در مورد بررسی وضعیت بازار PVC به شرح زیر است:


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟