پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

سیگنال های پایداری قیمت 4200 دلار پایه؟/ ابلاغ تداوم دلار 3800 خوراک پتروشیمی ها
با تثبیت محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی ها با دلار 3800 تومانی، این سؤال باقی می ماند که چرا اصلاح قیمت از ابتدای خط توزیع رانت، یعنی نرخ خوراک شروع نشد و حالا باید پتروشیمی ها را هم دیگر برنده بازی قیمتگذاری دانست و نیازی نیست به بازنده بازی اشاره کنیم.

به گزارش ویکی پلاست، نوروززاده، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، در نامه ای به مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، قیمت خوراک گاز و مایع پتروشیمی ها را 3800 و سهمیه آن ها را معادل سهمیه 4 ماهه سال 96 و نحوه تأمین خوراک را خارج از بورس کالا اعلام کرد.

نامه نوروز زاده برای تأمین خوراک پتروشیمی ها با دلار 3800 تومانی در حالی ابلاغ می شود که در هفته جاری هم، قیمت دلار برای محاسبه در تعیین نرخ پایه محصولات پتروشیمی، 4200 تومان در نظر گرفته شد، یعنی تأکید برای شرایط پیش از بسته جدید ارزی دولت.

در این نامه دلیل تعیین قیمت 3800 تومان برای خوراک گاز و مایع پتروشیمی ها، جلوگیری از هر گونه وقفه در تأمین خوراک شرکت های پتروشیمی، ناشی از افزایش قیمت نسبت به قانون و به تبع آن کاهش ظرفیت تولید و ایجاد الهتاب در بازار، اعلام شده است.

چند نکته مهم این نامه به جز تثبیت قیمت محاسبه نرخ خوراک (3800 تومان) عرضه خارج از بورس کالای خوراک بود که در ماه های گذشته مایه دردسر پتروشیمی های تولیدکننده خوراک بین مجتمعی شده بود و نکته بعد، تعیین سهمیه خرید خوراک برای پتروشیمی به اندازه 4 ماه نخست سال 96 است.

قیمت خوراک پتروشیمی ها در حالی 3800 تومان تعیین شده که ارز ناشی از صادرات پتروشیمی ها در بازار ثانویه با قیمت حدود 8 هزار تومان به فروش می رسد، به دلیل قیمتگذاری محصولات پتروشیمی با دلار 4200 تومانی برای عرضه در بورس کالا، این بازار دیگر جذابیتی برای پتروشیمی ها ندارد و کاهش 11 درصدی عرضه ها مؤید این مسئله است.

از سوی دیگر، صنایع پایین دست به رغم شکاف عمیق قیمت بورس کالا و بازار آزاد ناشی از دلار 4200 تومانی و دلار بازار، از ادامه قیمتگذاری با دلار 4200 تومانی مطمئن نیست و اطلاعات در زمینه تغییر قیمت، اطمینان بخش نیست و هر روز این انتظار وجود دارد که فرمول قیمتگذاری دستخوش تغییر شود. هر چند احساس عمومی در صنایع پایین دست، اصلاح قیمت ها و کوتاه شدن دست واسطه ها؛ تنها بازیگران برنده این بازار است. ولی همچنان این سؤال باقی می ماند که چرا اصلاح قیمت از ابتدای خط توزیع رانت، یعنی نرخ خوراک شروع نشد و حالا باید پتروشیمی ها را هم دیگر برنده بازی قیمتگذاری دانست و نیازی نیست به بازنده بازی اشاره کنیم.

پتروشیمی ها به تمام امتیازات مورد نظر خود یعنی حاشیه امن تأمین خوراک، تضمین بازار صادراتی با کوتاه شدن دست غیر پتروشیمی ها و در پایان، فرش قرمز برای فروش ارز ناشی از صادرات خود در بازار ثانویه دست پیدا کرده اند. حالا امتیازات صنایع پایین دست در سال 97 را بشماریم!!!

نظرتان در مورد این قیمت گذاری را در ذیل این پست درج کنید.

نامه نوروززاده به مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران:
 

جناب آقای مهندس صادق آبادی
معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران

موضوع: نرخ ارز خوراک پالایشی

با سلام و احترام،
نظر به ابلاغ دستورالعمل تنظیم بازار محصولات پتروشیمیایی از سوی ستاد تنظیم بازار کشور و ابلاغ آن از سوی وزیر محترم نفت به این شرکت جهت اجرا موجب امتنان خواهد بود حسب ماده 3 این دستورالعمل به شرح زیر:

"به منظور جلوگیری از هر گونه وقفه در تأمین خوراک شرکت های پتروشیمی، ناشی از افزایش قیمت نسبت به قانون و به تبع آن کاهش ظرفیت تولید و ایجاد الهتاب در بازار، تمامی عرضه کنندان خوراک های گاز و مایع و همچنین خوراک های بین مجتمعی پتروشیمی (که با هدف تولید محصول نهایی بین مجتمع های پتروشیمی مبادله می شود) مکلفند خوراک تحویلی به واحدهای مذکور را خارج از شبکه بورس، معادل سهمیه 4 ماهه اول سال 1396، در قالب قراردادهای فی مابین و با احتساب نرخ ارز موضوع مصوبه شماره ه55463ت/35549 مورخ 1397/3/24 هیات محترم وزیران تأمین نمایند".

به شرکت های پالایشی تأمین کننده خوراک شرکت های تولیدی پتروشیمی ابلاغ گردد که هر گونه کاهش عرضه خوراک و همچنین از طریق عرضه خوراک بورس های انرژی و کالا ممنوع بوده و صدور فاکتور به نرخ های تسعیر غیر از نرخ مصوب هیأت محترم وزیران به منزله گرانفروشی محسوب شده و در صورت شکایت خریدار، موجب تشکیل پرونده تخلفات و وضع جرائم گرانفروشی برای شرکت های فروشنده خواهد گردید.

سید رضا نوروززاده

رونوشت:
مدیران عامل محترم شرکت های پتروشیمیایی جهت استحضار
انجمن محترم صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی/ مدیریت محترم تولید/ مدیریت محترم برنامه ریزی و توسعه جهت استحضار
ریاست محترم دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی جهت استحضار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟