پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۲۰ آذر ۱۴۰۱ 0 204

نتایج آمار شامخ آبان در رشته‌های صنعتی منتخب نشان داد

تقلای صنعت برای رونق

تقلای صنعت برای رونق
افزایش قیمت مواداولیه برای تولیدکنندگان رشته‌‌‌ فعالیت‌‌‌های صنعتی، به کاهش تولید منجر شد. البته این زیان تنها متوجه گروه تولیدکنندگان نبود؛ بلکه مصرف‌کنندگان هم با افزایش ۶واحدی قیمت مواجه شدند. از سوی دیگر، موجودی محصول نهایی در انبار با کاهش اندکی مواجه شد. این گزاره، به این معناست که با اتمام ذخایر موجود در انبار و همچنین کاهش تولید، احتمالا قیمت‌ها روند صعودی خود را حفظ خواهند کرد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، به‌‌‌طورکلی، اعداد شامخ کل به دست آمده از ابتدای سال، بهبود قابل‌‌‌توجهی را در محیط کسب‌وکار نشان نمی‌‌‌دهند. صنایع پوشاک و چرم در آبان‌ماه، بدترین وضعیت را از بین بقیه فعالیت‌‌‌های صنعتی تجربه کردند. شامخ کل این گروه، ۴۲/ ۳۵واحد و بهترین وضعیت صنعتی براساس تحلیل شاخص مدیران خرید، متعلق به گروه‌‌‌های وسایل نقلیه و قطعات وابسته و همچنین، گروه فلزات بوده است. شامخ این دو گروه صنعتی، به‌ترتیب، ۵/ ۶۰ و ۶۰واحد بوده است. همچنین در آبان‌ماه، از ۱۲رشته فعالیت، ۶رشته فعالیت عدد بالای ۵۰واحد را در شامخ ثبت کردند؛ این موضوع می‌‌‌تواند حاکی از این باشد که برخی فعالیت‌‌‌های صنعتی در حال خروج از رکود هستند. البته، اینها همه در حالی است که بنا بر گفته‌‌‌های صاحبان صنایع، زمزمه‌‌‌های نوبت‌‌‌بندی و قطع گاز در حال جدی شدن است، به‌طوری که واحدهای تولید فولاد، سیمان و پتروشیمی، اخطارهایی مبنی بر نوبت‌‌‌بندی گاز را دریافت کرده‌‌‌اند. بنابراین در تحلیل دیگر، این وضعیت ممکن است آنچنان هم پایدار نماند.

براساس گزارش شاخص مدیران خرید که اتاق ایران منتشر می‌کند، قیمت خرید مواد اولیه برای صنایع مختلف در آبان‌ماه، افزایش شدیدی نسبت به ماه گذشته داشت و با افزایش حدود ۱۰واحدی، به ۹۹/ ۷۴واحد رسید. افزایش شدید قیمت خرید مواد اولیه در حالی است که تولید محصولات نیز کاهش اندکی نسبت به ماه گذشته داشت و رقم ۱۰/ ۵۴واحدی را ثبت کرد. آمار شامخ آبان‌ماه صنعت حاکی از آن است که وضعیت صنایع در آبان‌ماه، رشد اندکی نسبت به مهر ماه داشته و رقم ۴۹/ ۵۲واحدی را ثبت کرده است. در مقابل شامخ کل اقتصاد، با کاهش ۸/ ۲واحدی، به ۳۹/ ۴۷واحد رسیده است.

شامخ صنعت در مولفه میزان تولید، بهبود اندکی را نشان داده و به ۱۰/ ۵۴واحد رسیده است. در بخش میزان سفارش‌های جدید، شاهد افزایش میزان سفارش‌ها بودیم و شامخ این گروه با افزایش ۴واحدی به ۸۶/ ۴۹واحد رسیده است؛ با این حال، شامخ این مولفه همچنان زیر ۵۰واحد است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها در آبان‌ماه نیز کاهش ۴واحدی را ثبت کرده و به ۵۷واحد رسیده است. همچنین موجودی مواد اولیه خریداری‌شده، با ثبت رقم ۸۱/ ۴۸واحدی، کاهش اندکی را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد. میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در آبان‌ماه، نسبت به مهر افزایش اندکی داشته و به ۸۹/ ۵۲واحد رسیده است.

همچنین قیمت خرید مواد اولیه در این مولفه با افزایش شدید به ۹۹/ ۷۴واحد رسید. موجودی محصول نهایی در انبار، طی آبان‌ماه کاهش اندکی را ثبت کرد و اکنون شاخص آن در محدوده ۲۷/ ۵۳واحدی قرار دارد. میزان صادرات کالاها با ثبت رقم ۷۳/ ۴۸واحدی، همچنان مانند ماه‌‌‌های گذشته است و تغییر ملموسی نداشته است. قیمت محصولات تولیدشده در آبان‌ماه ۶واحد نسبت به مهرماه افزایش یافت و به ۰۵/ ۵۳واحد رسید. همچنین مصرف حامل‌‌‌های انرژی با ثبت رقم ۸۰/ ۵۸واحدی، رشد ۷واحدی را ثبت کرده است. میزان فروش محصولات در این ماه رشد نسبتا خوبی نسبت به مهر داشته و با افزایش ۶واحدی، به ۹۶/ ۴۹واحد رسیده است. همچنین انتظارات تولید در ماه آینده کاهش اندکی نسبت به مهرماه ثبت کرده است و در رقم ۹۶/ ۵۹واحد قرار دارد.

پایان پیشتازی صنایع فلزی

وسایل نقلیه و قطعات وابسته: در پیمایش شامخ آبان‌‌‌ماه ۱۴۰۱ پس از گروه وسایل نقلیه و قطعات وابسته، بالاترین عدد شامخ مربوط به گروه صنایع فلزی است. شامخ آبان‌ماه این گروه نسبت به عدد مهرماه، حدود یک‌واحد تنزل داشته، در حالی که این گروه طی ماه‌‌‌های شهریور و مهر در بین صنایع مورد بررسی پیشگام بوده است. فعالان اقتصادی گروه صنایع فلزی در بین صنایع مورد بررسی بیشترین افزایش بهای مواد اولیه را با ثبت رقم ۷۸/ ۷۷واحدی گزارش کرده‌‌‌اند. همچنین، میزان تولید محصولات در این گروه با ثبت رقم ۷/ ۶۶واحدی نسبت به ماه گذشته بهبود قابل ملاحظه‌‌‌ای داشته است. میزان سفارش‌های جدید نیز با ثبت عدد ۸/ ۵۷واحد حاکی از رشد قابل‌‌‌ملاحظه سفارش‌های ثبت‌شده در آبان‌ماه نسبت به مهرماه است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها نیز افزایش یافته و به ۸/ ۵۷واحد رسیده است. موجودی مواد اولیه نیز رشد داشته و رقم ۱/ ۵۱واحدی را ثبت کرده است. میزان استخدام و به‌‌‌کارگیری نیروی کار نیز افزایش قابل‌‌‌توجهی را نشان می‌دهد و به ۸/ ۵۷واحد رسیده است. همچنین مدیران خرید افزایش قابل‌‌‌ملاحظه فروش محصولات و افزایش صادرات را گزارش داده‌‌‌اند.

صنایع چوب، کاغذ و مبلمان: شامخ گروه صنایع چوب، کاغذ و مبلمان در آبان‌ماه عدد ۱/ ۵۹واحد به دست آمده است. این عدد در بین صنایع مورد بررسی، این گروه را در جایگاه سوم قرار می‌دهد. آمار به دست آمده از پیمایش شامخ آبان‌ماه این گروه حاکی از افزایش قابل‌‌‌توجه میزان تولید با ثبت رقم ۳/ ۶۴واحدی و سفارش‌های جدید با ثبت رقم ۱/ ۵۷واحدی است. همچنین افزایش اندک در میزان استخدام و به‌‌‌کارگیری نیروی انسانی در آبان‌ماه نسبت به مهرماه مشاهده می‌شود.

موضوع حائز اهمیت در پیمایش شامخ این گروه، کاهش شدید بهای محصولات است. شاخص بهای محصولات در این گروه طی آبان‌ماه رقم ۳/ ۳۹واحدی را ثبت کرد؛ برخلاف اعلام مدیران خرید سایر صنایع، این گروه با کاهش قیمت محصولات تولیدی در آبان‌ماه مواجه بوده است. این در حالی است که افزایش شدید بهای مواد اولیه در این ماه گزارش شده است.

صنایع لاستیک و پلاستیک: شامخ صنایع لاستیک و پلاستیک در آبان‌ماه با ثبت عدد ۴/ ۵۸واحد از بهبود اندک فعالیت‌‌‌های این گروه خبر می‌دهد. این عدد نسبت به شامخ ماه گذشته ۵‌واحد افزایش یافته است. طی سه‌ماه گذشته وضعیت کسب‌وکارهای این گروه بهبود آرامی را در پیش گرفته که در صورت تداوم می‌‌‌تواند به ارتقای قابل‌‌‌توجه کسب‌وکارهای مربوط به این صنعت منجر شود. میزان تولید محصولات این گروه پس از افزایش مهرماه در آبان‌ماه بدون تغییر گزارش شده، همچنین میزان سفارش‌های جدید با ثبت عدد ۷۵واحدی افزایش شدیدی را تجربه کرده است. مانند سایر گروه‌‌‌ها قیمت مواد اولیه در گروه لاستیک و پلاستیک طی آبان‌ماه نیز افزایش قابل‌‌‌توجهی داشته و به ۸/ ۶۸واحد رسیده است. پس از افزایش فروش و صادرات محصولات این گروه در ماه گذشته، پیمایش شامخ آبان نشان می‌دهد که در این ماه میزان فروش داخلی و صادرات این گروه بدون تغییر بوده است.

فرآورده‌‌‌های نفت و گاز: شامخ گروه صنایع فرآورده‌‌‌های نفت و گاز در آبان‌ماه با ثبت عدد ۵/ ۴۹واحد از عدم‌تغییر وضعیت کسب‌وکارها حکایت دارد. میزان تولید محصولات این گروه در این ماه با ثبت رقم ۱/ ۵۳واحدی افزایش داشته‌‌‌ است. استخدام نیروی کار تغییری نداشته و موجودی مواد اولیه نیز با ثبت رقم ۹/ ۴۶واحدی کاهش محسوسی را تجربه کرده است. مطابق نتایج اخیر پیمایش شامخ در ماه‌‌‌های اخیر افزایش قابل‌‌‌توجه قیمت مواد اولیه این گروه با ثبت رقم ۸/ ۶۸واحدی از سوی فعالان این حوزه گزارش شده است. میزان صادرات در این گروه رقم ۵۰واحدی را ثبت کرده و بدون تغییر گزارش شده است. در مقابل قیمت محصولات این گروه افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و به ۴/ ۵۹واحد رسیده است.

قعرنشینی پوشاک و چرم
پوشاک و چرم: شامخ گروه پوشاک و چرم برای سومین ماه متوالی، بدترین وضعیت را میان بقیه صنایع داشته است. شامخ گروه پوشاک و چرم با ثبت رقم ۴/ ۳۵واحدی در این ماه حاکی از تنزل شدید کسب‌وکارها در آبان‌ماه نسبت به ماه قبل است. این عدد نسبت به ماه قبل پنج‌واحد تنزل داشته است که تشدید رکود در این گروه را روایت می‌کند. براساس پیمایش شامخ این گروه، میزان تولید در آبان‌ماه نسبت به ماه گذشته به‌‌‌شدت کاهش یافته و در مقایسه با دو ماه قبل نیز شدت بیشتری یافته و با ثبت رقم ۳/ ۳۳واحدی بیشترین کاهش تولید در میان صنایع مختلف را به خود اختصاص داده است. سفارش‌های جدید نیز با شدت زیادی افت داشته و نسبت به دوماه گذشته، شدت یافته است. این شاخص، با ثبت رقم ۷/ ۱۶واحدی، کاملا در رکود قرار دارد. همچنین، سرعت تحویل سفارش‌های جدید افزایش یافته و به ۳/ ۵۸واحد رسیده است. موجودی مواد اولیه به میزان قابل‌‌‌توجهی افزایش داشته و به ۷/ ۶۶واحد رسیده است. میزان صادرات نیز پس از افت در ماه گذشته بدون تغییر مانده است.

گروه صنایع غذایی: گروه صنایع غذایی، با ثبت شامخ ۷/ ۴۵واحدی در آبان‌ماه، پس از گروه پوشاک و چرم بدترین وضعیت شامخ را در میان گروه‌‌‌های مختلف نشان می‌دهد. میزان تولید محصولات در این گروه با ثبت رقم ۴۰واحدی، کاهش شدیدی داشته است. البته کاهش اندک قیمت محصولات با ثبت رقم ۴۵واحدی نیز مورد اشاره فعالان این بخش قرار گرفته است.

کانی‌‌‌های غیرفلزی: شامخ آبان گروه کانی‌‌‌های غیرفلزی با ثبت رقم ۸/ ۴۷واحدی، از کاهش فعالیت‌‌‌ها نسبت به مهرماه حکایت دارد. این در حالی است که شامخ مهرماه نیز از افت کسب‌وکارهای این گروه حکایت داشت. البته در شهریورماه بهبود اندکی در فعالیت‌‌‌ها گزارش شده بود. عدم‌تغییر میزان تولید، سرعت انجام و تحویل سفارش‌ها، به‌‌‌کارگیری نیروی کار، موجودی انبار و همچنین قیمت محصول نسبت به ماه گذشته در شامخ آبان‌ماه گزارش شده است. افت شدید سفارش‌های جدید و کاهش موجودی مواد اولیه به همراه افزایش شدید قیمت مواد اولیه از دیگر موارد موجود در پیمایش شامخ آبان‌ماه گروه کانی‌‌‌های غیرفلزی است. صنایع نساجی: شامخ گروه صنایع نساجی با ثبت عدد ۶/ ۴۶واحد در آبان‌ماه از افت فعالیت‌‌‌ها در این گروه حکایت دارد.

میزان تولید ۵۰واحد و بدون تغییر گزارش شده و سفارش‌های جدید نیز با ثبت رقم ۸/ ۴۳واحدی کاهش یافته است. سرعت انجام و تحویل سفارش‌های این گروه افزایش یافته؛ در حالی که موجودی مواد اولیه عدد ۲۵واحد را گزارش می‌کند و به میزان زیادی کاهش یافته است. افزایش بهای مواد اولیه از مهم‌ترین موضوعاتی است که فعالان این گروه با آن مواجه هستند و براساس اعلام مدیران خرید در آبان‌ماه این افزایش قابل‌‌‌توجه و ۵/ ۶۲واحد است. موضوع بااهمیت در خصوص این گروه کاهش شدید صادرات در آبان‌ماه است که به ۵/ ۳۷واحد رسید. میزان فروش محصولات این گروه بدون تغییر گزارش شده؛ اما قیمت محصولات نهایی اندکی افزایش یافته است. ماشین‌‌‌سازی و لوازم‌‌‌خانگی: شامخ آبان‌ماه گروه ماشین‌‌‌سازی و لوازم‌‌‌خانگی با ۳/ ۵۴واحد بهبود اندک در وضعیت کسب‌وکارهای این گروه را نشان می‌دهد.

براساس نتایج شامخ، میزان تولید این گروه با ثبت رقم ۱/ ۶۴واحدی، در آبان‌ماه افزایش خوبی داشته و میزان سفارش‌های جدید بدون تغییر مانده است. سرعت تحویل سفارش‌ها هم افزایش یافته و به ۹/ ۵۶واحد رسیده است. همچنین موجودی انبار مواد اولیه کاهش شدیدی یافته و به ۹/ ۴۰واحد رسیده است. میزان استخدام نیروی کار این گروه در آبان‌ماه افزایش یافته و به ۸/ ۵۶واحد رسیده و به دلیل رشد زیاد قیمت مواد اولیه، میزان موجودی انبار مواد اولیه کاهش زیادی داشته است. این گروه در آبان‌ماه با افت قابل‌‌‌توجه صادرات و عدم‌تغییر فروش داخلی مواجه بوده است.

گروه شیمیایی: شامخ گروه شیمیایی در آبان‌ماه ۹/ ۴۷واحد به دست آمده که حاکی از کاهش اندک در وضعیت کسب‌وکارهای این گروه است. براساس نتایج پیمایش شامخ میزان تولید محصولات این گروه با ثبت رقم ۳/ ۴۴واحدی به میزان قابل‌‌‌توجهی کاهش یافته و میزان سفارش‌های جدید نیز با کاهش روبه‌رو بوده است. قیمت مواد اولیه به‌‌‌شدت افزایش یافته و به‌رغم این موضوع قیمت محصولات این گروه افزایش اندکی را تجربه کرده است. میزان استخدام نیروی کار در این بخش تغییری نداشته و در فروش داخلی و صادراتی اندکی کاهش را تجربه کرده است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟