جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

چرا فرش با الیاف پلی پروپیلن؟!
حضور فرش ماشینی در بازار مانند هر تولیدی روز به روز پیشرفت کرد. به طور مثال تولیدکنندگان از الیاف مختلف در صنعت نساجی فرش ماشینی استفاده کردند. یکی از این الیاف پلی پروپیلن است که در این مطلب قصد داریم شما را با آن بیشتر آشنا کنیم.

چرا فرش با الیاف پلی پروپیلن؟!

در گذشته فرش های دستباف برای زندگی یک خانواده ایرانی حرف اول را می زدند. با این حال این فرش ها به دلیل اینکه هنر دست انسان محسوب می شدند، قیمت بالایی داشتند. این یعنی استفاده از آن ها برای زندگی روزمره کمی سخت به نظر می رسید. رفته رفته با ورود فرش ماشینی به بازار راهی ساده تر برای ما روشن شد: استفاده از فرش های ماشینی و دستی در کنار هم. حضور فرش ماشینی در بازار هم مانند هر تولیدی روز به روز پیشرفت کرد. به طور مثال تولیدکنندگان از الیاف مختلف در صنعت نساجی فرش ماشینی استفاده کردند. یکی از این الیاف پلی پروپیلن است که در این مطلب قصد داریم شما را با آن بیشتر آشنا کنیم.

الیاف پلی پروپیلن چیست؟

نخ پلی پروپیلن اولین بار در ایتالیا و در سال 1960 تولید و وارد بازار شد. ویژگی های مثبت و کاربرد نخ پلی پروپیلن باعث شد که خیلی زود مورد توجه صنایع مختلف قرار گرفته و در عرصه تولید جهانی استفاده شود. امروزه الیاف پلی پروپیلن، بعد از پلی استر، نایلون و اکریلیک، چهارمین الیاف مصنوعی در صنایع تولیدی مختلف هستند. خوب است بدانیم که پلی پروپیلن به دو صورت الیاف و نخ نواری و به صورت ذوب ریسی تولید می‌شود و یکی از مهم ترین مزایایش، هزینه پایین آن است.

کاربرد الیاف پلی پروپیلن

نخ پلی پروپیلن کاربردهای زیادی دارد؛ اما جالب است بدانید که هرچند ما نام این الیاف را بیشتر در کنار فرش ماشینی شنیده ایم، ولی بیشترین استفاده پلی پروپیلن در مصارف بهداشتی است. از این الیاف در صنعت ساخت خودرو(پنل درب ها، تزئینات داخلی اتومبیل، کفپوش خودرو، جعبه باطری و…)، تولید نی نوشیدنی، تولید اسباب بازی، موکت، طناب، گونی، پارچه، فرش، تولید تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، ساخت لوله های صنعتی و ساختمانی و … استفاده می شود. الیاف پلی پروپیلن همچنین در منسوجات بی‌بافت هم کاربرد زیادی دارند. این الیاف در فیلترهای هوا، فیلتر مایعات، فیلتر گاز، جاذب روغن در صنعت نفت جهت جدا کردن نفت از سطح آب دریا و فیلترهای تجهیزات تهویه هوا هم به کار می‌روند. اما کاربرد عمومی‌تر این محصول در مواردی چون لباس‌های تابستانی (مناسب برای دفع عرق)، ماسک های صورت برای بیماران و بیمارستان ها، پوشش دیوار، بتن، رومیزی و دیگر موارد است.

ویژگی فرش های پلی پروپیلن

یکی از موارد استفاده از الیاف پلی پروپیلن در تولید فرش های ماشینی است. در واقع این فرش ها خصوصیاتی دارند که آنها را از دیگر فرش ها متمایز می کند:
فرش های پلی پروپیلن رطوبت بسیار کمتری به خود جذب می کنند. در واقع این فرش ها مانند یک مرغابی که آب را روی پرهای خود نگه نمی دارد، می توانند به راحتی رطوبت را از خود دور نگه دارند و برای همین دیرتر کثیف می شوند. این فرش ها نسبت به سایر فرش ها که در معرض نور خورشید آسیب می بینند، به دلیل کیفیت بالای رنگ و نوع رنگرزیشان و استفاده از مواد افزودنی خاص کمتر آسیب می بیند .از سمتی کیفیت سازگار و مناسبی با پوست بدن انسان و حتی حیوانات خانگی دارند و به همین خاطر آلرژی های تنفسی ایجاد نمی کنند. از آنجا که تولید الیاف پلی پروپیلن هزینه کمتری نسبت به دیگر الیاف دارد، فرشی که با این الیاف نساجی شده است نیز قیمت تمام شده کمتری دارد.
یکی از ویژگی های منحصر به فرد فرش های پلی پروپیلن قابلیت بازیافت آنهاست. این امر سبب می شود تا وابستگی به منابع نفت و گاز را کم کند و کمکی بزرگی در حفظ محیط زیست باشد.

فرش های پلی پروپیلن و سبک دکوراسیون

امروزه تعداد طرح و نقش فرش های ماشینی آن قدر زیاد شده است که دست شما برای انتخاب از میان آنها باز است. این یعنی فرقی نمی کند دکوراسیون خانه شما از کدام سبک پیروی کند؛ در هر صورت می توانید یکی از طرح های این فرش را برای خودتان انتخاب کنید. مثلا اگر از عاشقان سبک های دکوراسیون کلاسیک و سنتی هستید، می توانید از میان طرح های بی نطیر فرش عشایری پذیرایی خانه را زیبا کنید. این فرش ها با طرح اصلی دستباف تفاوتی ندارند و همان زیبایی در زندگی شما ایجاد می کنند. اگر هم از طرفداران سبک های روستیک و مدرن باشید، می توانید از میان طرح های بی نظیر فرش مدرن دکوراسیونتان را تکمیل کنید.

فرش های پلی پروپیلن و کاربرد در زندگی روزمره

آشپزخانه یکی از مکان هایی پرترددی است کف آن با سرامیک یا کاشی پوشانده می شود. به همین خاطر تردد در کف سفت و سخت و راه رفتن بر روی کاشی و سرامیک ممکن است آزارنده باشد. استفاده از فرش مناسب کف آشپزخانه را از سفتی خارج کرده وجلوه بهتری هم به آن می دهد. از سمتی آشپزخانه جایی است که احتمال ریختن هرگونه مواد غذایی و نوشیدنی و ایجاد انواع لکه ها در آن بسیار بلاست. بنابراین باید فرشی را انتخاب کنیم که اولا شست و شوی آسانی داشته باشد و ثانیا در اثر شست و شو یا لکه گیری زیبایی خود را از دست ندهد.این یعنی الیاف به کار رفته در فرش آشپزخانه نباید رنگ دهی داشته باشند. باور کنید یا نه فرش های پلی پروپیلن یکی از بهترین گزینه ها برای آشپزخانه و محیط هایی هستند که در مجاورت رطوبت قرار دارد.

فرش های پلی پروپیلن و کودکان

اتاق خواب کودکان یکی از محیط هایی است که به شدت به فرش نیاز دارد. اما اینکه فرش اتاق کودک را چه طور انتخاب کنیم هم یکی از نکات مهمی است که والدین به آن فکر می کنند. فرش کودک باید از نظر کیفیت و جنس با الیافی تولید شود که پرزدهی نداشته باشد، فرشی که پرزدهی ندارد احتمال ابتلا به آلرژی های تنفسی و پوستی را هم از بین می برد. از طرفی به خاطر لطافت پوست کودک، فرش اتاق او نیز باید لطیف و نرم باشد زیرا کودکان (به خصوص خردسالان) ا ابتدا قدرت نشستن ندارند و برای روی زمین خزیدن، احتیاج به مکانی مناسب، نرم و گرم دارند .معمولا اتاق کودک فرشی نیاز داریم که قابل شست و شو هم باشد. در عین حال طرح های فرش کودک نیز باید متناسب با سن و جنسیت او در دسترس باشد.

فرش سهند


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 50%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟