جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

افزایش نرخ ارز چه اثری بر مبادلات تجاری کشور دارد؟
تغییرات نرخ ارز، مهمترین فاکتور تجارت خارجی هر کشور است؛ با این حال، نقش آفرینی این شاخص بر صادرات و واردات، همیشه یکسان نیست و می تواند گاه آهنگی افزایشی و گاه آهنگی کاهشی به مبادلات تجاری کشور بدهد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: افزایش نرخ ارز اگر به صورت مستمر در طول سال و به میزان تورم باشد، می تواند شرایط حضور کالاهای ایرانی در بازارهای صادراتی را حفظ کند.


افزایش نرخ ارز اگر به صورت مستمر و متناسب با نرخ تورم باشد، حفظ بازار را به دنبال خواهد داشت اما اگر این افزایش جهشی باشد، صادرات به صورت مقطعی - مثلا یک دوره سه ماهه - افزایش پیدا می کند و سپس به شرایط قبلی بر می گردد؛ چرا که افزایش نرخ ارز در بلندمدت بر قیمت تمام شده کالا تاثیر می گذارد.


اگر نرخ ارز را سرکوب کنیم، نه تنها صادرات ما رشد نخواهد کرد بلکه منفی نیز خواهد شد؛ چرا که تولیدکنندگان مجبورند مواد اولیه و کالاهای واسطه ای خود را با ارزی گران تر از گذشته خریداری کنند.


وقتی فنر نرخ ارز به هر دلیلی رها می شود، افزایش جهشی و ناگهانی و غیرقابل پیش بینی نرخ ارز، فرصت برنامه ریزی را از فعالان اقتصادی می گیرد و باعث می شود که قدرت خرید واحدهای تولیدی به دلیل افزایش نرخ ارز کاهش پیدا کند.


رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش نرخ ارز به چانه زنی مشتریان بین المللی کالاهای ایرانی می انجامد؟ گفت: این مساله برای کالاهای مختلف، شرایطی متفاوت دارد؛ کالاهای بورسی مانند پتروشیمی شامل این موضوع نمی شوند اما در مورد کالاهایی که به صورت سنتی و امانی صادر می شود، خریداران در آن زمان از این فرصت استفاده می کنند و قیمت ها را تا حدودی کاهش می دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟