سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

«دنیای اقتصاد» با استناد به گزارش‌های ICIS‌ بررسی کرد:

آژیر خطر در بازار پلی‌اتیلن دنیا

آژیر خطر در بازار پلی‌اتیلن دنیا
بررسی‌های ICIS نشان می‌دهد در سه ماه دوم سال جاری حاشیه سود تولید برخی محصولات حوزه پتروشیمی به خصوص انواع پلی‌اتیلن تحت فشار بوده و سودآوری مجتمع‌های مربوطه با کاهش روبه‌رو‌ شده است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، بازار جهانی نفت هرچند طی هفته گذشته بیش از ۲ درصد رشد قیمتی را به نام خود ثبت کرد اما در مجموع در روند ماهانه خود حدود ۵ درصد افت قیمت را تجربه کرده که این موضوع از شرایط نوسانی بازار حکایت دارد.

این موضوع در بازار محصولات پتروشیمی اما به همین شدت اثرگذار نبود به‌طوری‌که در یک ماه گذشته میزان کاهش قیمت نفتا به‌عنوان یکی از مواد اولیه تولید محصولات پتروشیمی حدود نیم درصد بوده است.

در این بین بررسی‌های ICIS نشان می‌دهد در سه ماه دوم سال جاری حاشیه سود تولید برخی محصولات حوزه پتروشیمی به خصوص انواع پلی‌اتیلن تحت فشار بوده و سودآوری مجتمع‌های مربوطه با کاهش روبه‌رو‌ شده است. با این حال کارشناسان معتقدند در برخی کشورها ریزش سودآوری شرکت‌های پلی‌اتیلن می‌تواند نشانه خوبی باشد.

به‌عنوان مثال در آمریکا طی سال‌های اخیر حاشیه‌های سود این گروه از تولیدکنندگان با رشد چشمگیری روبه‌رو‌ شده بود که این ریزش می‌تواند نرمال تلقی شود.

در این مورد حاشیه سود مجتمع‌های تولید‌کننده پلی‌اتیلن سبک و سنگین در ایالات متحده در سه ماه دوم سال جاری به شدت کاهش یافته است و این در حالی است که قیمت اتیلن نیز با افت روبه‌رو‌ شده بود. گزارش ICIS نشان می‌دهد در مورد پلی‌اتیلن سنگین در دوره مورد بررسی سریع‌ترین و بیشترین میزان افت قیمت در بازار آمریکا رخ داده که بسیار حائز اهمیت است.

به این ترتیب حاشیه سود مجتمع‌های تولیدکننده این محصول در سه ماه دوم سال جاری در مقایسه با سه ماه اول با افت روبه‌رو‌ شد و این در حالی است که روند کاهشی این فاکتور در مقایسه با سه ماه چهارم سال ۲۰۱۷ نیز مشهود است.

این گزارش که اخیرا منتشر شده می‌افزاید تولیدکنندگان در نیمه دوم سال با بیشترین چالش روبه‌رو‌ می‌شوند و انتظار می‌رود این موضوع تا سال آینده نیز ادامه یابد که دلیل این امر نیز مشکلات حوزه تأمین مواد اولیه است.

در کنار آمریکا در منطقه آسیا نیز از ماه مه ‌به بعد کاهش حاشیه سود پلی‌اتیلن سنگین و سبک افزایش یافت و البته بسیاری از حوزه‌های پلیمری در این منطقه در مقایسه با سه ماه چهارم ۲۰۱۷ با افت سودآوری روبه‌رو‌ شده‌اند.

این اتفاق در سال جاری برای اروپا نیز افتاده به‌طوری‌که برخلاف سال‌های قبل که حاشیه سودآوری بنگاه‌های تولید‌کننده پلی‌اتیلن در این کشورها مناسب بود اما در نیمه اول امسال این روند حالت معکوس به خود گرفته و با کاهش روبه‌رو‌ شده است که یکی از دلایل آن ورود حجم بیشتری از پلی‌اتیلن از آمریکا توسط قاره سبز است.

در این بین گفته می‌شود اختلافات تجاری بین چین و آمریکا اگر حل و فصل نشوند در تجارت این گروه از محصولات پلیمری تغییراتی را ایجاد خواهند کرد که باعث می‌شود توجه آمریکا از سمت چین به اروپا معطوف شود و این موضوع روی قیمت‌ها و حاشیه سود تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی اثرگذار است.

در این رابطه باید به این نکته اشاره کرد که اروپا در حال حاضر یک بازار ارزان برای محصولات پلیمری محسوب می‌شود و بنا بر این، جذاب ترین بازار نیست. در این بین رشد ۴۲ درصدی ظرفیت تولید پلی‌اتیلن در آمریکای شمالی تا پایان امسال (معادل ۵/ ۶ میلیون تن) و از طرفی پیش‌بینی افزایش ۷۷ درصدی ظرفیت تولید در ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۲ نیز دو موضوع مهم در حوزه آینده محصول پلی‌اتیلن در دنیا هستند.

انتظار می‌رود این دو موضوع بر آینده قیمت‌های جهانی اثر بگذارد و این در شرایطی اتفاق خواهد افتاد که تولیدکنندگان محصول پلی‌اتیلن حاشیه سود اندکی دارند و در شرایط چندان مساعدی به سر نمی‌برند.

در این بین به رغم آنکه قیمت‌ها در ماه جولای کاهشی بودند اما خریداران همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت هستند. این مسأله زمانی تشدید می‌شود که بازار در انتظار واردات میزان بیشتری از محصول از آمریکای شمالی است که به اروپا سرریز شده و باعث افت بیشتر قیمت‌ها در این منطقه خواهد شد. به عبارتی عرضه بیش از حد در این بازار کاهش بیشتر قیمت‌ها را نوید می‌دهد.

 جنگ تجاری چین-آمریکا به زیان اروپا
در این میان تأثیر جنگ تجاری بین چین و آمریکا موضوع دیگری است که بازار محصولات پلیمری را در سه ماه دوم سال جاری بیش از قبل تحت تاثیر قرار داده است که این موضوع بازار انواع پلی‌اتیلن را نیز هدف قرار داده است.

همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم تعرفه‌های تجاری روی محصول پلی‌اتیلن صادراتی به چین می‌تواند شرایط را برای سرریز این محصول به اروپا هموارتر کند و به همین دلیل اولین سناریویی که قابل بحث است پیش‌بینی افزایش تجارت این محصول بین اروپا و آمریکا است.

این میزان صادرات حدود ۶ میلیون تن محصول را شامل می‌شود که می‌تواند فشار زیادی بر اروپا وارد کرده و تولیدکنندگان این بخش را تحت تأثیر قرار دهد زیرا آسیا، خاورمیانه یا آمریکای لاتین با تقاضای مازاد روبه‌رو‌ نیست و بازار آفریقا نیز بسیار کوچک است بنابراین تنها گزینه باقی‌مانده اروپا است.

 با این حال سیگنال‌هایی که در روزهای اخیر از طرف آمریکا صادر شده نشان می‌دهد که ممکن است تعرفه‌های موجود بین دو کشور و به عبارتی جنگ تجاری کنار گذاشته شود هرچند هنوز زود است در این رابطه بتوان با قطعیت نظر داد.

کارشناسان صنعت و بازار محصولات پتروشیمی در این زمینه معتقدند باید برنامه‌های پیشگیرانه‌ای برای خطرات احتمالی در آینده مدنظر قرار گیرد.

احتمال تعطیلی تولید در زنجیره محصولات پلیمری در اروپا خطری است که از جنبه تجاری این منطقه را تهدید می‌کند به علاوه اینکه از منظر فنی و صنعتی نیز باید تغییراتی در شیوه‌های تولید داده شود.

ضمنا جنگ قیمتی در مورد محصول پلی‌اتیلن به سرعت به سایر حلقه‌های محصولات پلیمری سرایت خواهد کرد که می‌تواند تا ۱۰ درصد حاشیه سود مجتمع‌ها را با افت روبه‌رو‌ سازد که رقم بزرگی است.

به عبارتی باید گفت جنگ تجاری بین چین و آمریکا در کنار مصالحه تجاری بین اروپا و آمریکا که اخیرا اتفاق افتاده خطرات جدی تری را برای اروپا ایجاد خواهد کرد که می‌تواند به‌صورت منطقه‌ای و ملی اثرات منفی بر صنایع پتروشیمی به‌طور خاص بر جای بگذارد.

گزارش: حمزه بهادیوند چگینی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟