چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

نحوه محاسبه بهای برق مصرفی مشترکان صنعتی تعیین شد
نمایندگان ساز وکار محاسبه بهای برق مصرفی مشترکان صنعتی را تعیین کردند.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از ایرنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح مانع زدایی از توسعه صنعت برق با ماده 3 این طرح موافقت کردند.

در ماده 3 طرح مانع زدایی از توسعه صنعت برق آمده است: متوسط بهای برق مصرفی مشترکان صنعتی (بجز استخراج رمز ارزها) معادل متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی (ایی- سی- اِی) با توجه به بهای سوخت مصرفی نیروگاه ها و هزینه انتقال تعیین و دریافت می‌شود.

منابع حاصل از اجرای این ماده در بودجه های سنواتی به حساب شرکت مادر تخصصی توانیر نزد خزانه داری کل کشور واریز و به صورت 100 درصد  بابت هزینه های تولید و تأمین برق، حمایت از توسعه فناوری های مورد نیاز صنعت برق و طرح های بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی، طرح های تحقیقاتی و سرمایه گذاری جدید و اتمام طرح های نیمه تمام صنعت برق با اولویت نوسازی شبکه فرسوده انتقال برق اختصاص می یابد.

همچنین نمایندگان با ارجاع تبصره ماده 3 به کمیسیون انرژی برای بررسی بیشتر موافقت کردند که در تبصره ارجاعی به کمیسیون آمده است: مشترکین موضوع این ماده مکلفند یک (1) درصد برق مصرفی خود را از برق حاصل از منابع تجدیدپذیر و برق آبی عرضه شده در بورس انرژی تأمین کنند.

این مقدار سالانه یک (1) درصد افزایش یافته و حداکثر به پنج (5) درصد خواهد رسید. آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد وزارت نیرو و بورس انرژی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

قراردادهای فروش برق کدامند؟

 - قراردادهای خرید تضمینی برق یا تبدیل انرژی (ECA)

در طول دوره این قرارداد، شرکت توانیر یا شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی (بعد از سال 95) مسئولیت تأمین سوخت نیروگاه را بر عهده داشته و برق تولیدی نیروگاه را به صورت تضمینی خریداری می‌نمایند. در گروه صبا این نوع قرارداد با وزارت نیرو همزمان با خرید نیروگاه زرگان به مدت 15 سال منعقد شده است. در مورد سایر نیروگاه‌ها، قرارداد مذکور به مدت 5 سال بوده و قبل از احداث نیروگاه منعقد می‌گردد. لازم به ذکر است پس از انقضای مدت قرارداد، فروش برق نیروگاه از طریق عرضه در بازار عمده‌فروشی رقابتی خواهد بود.

2 - قرارداد فروش در بازار عمده‎‌فروشی برق

در این نوع قرارداد که بین شرکت‌های مالک نیروگاه و شرکت مدیریت شبکه برق ایران منعقد می‌گردد، تولیدکنندگان نیروگاهی پیشنهادات قیمت خود را در چارچوب قوانین مصوب هیئت تنظیم بازار برق ایران به مدیر بازار ارائه نموده و مدیر بازار نیز با دریافت این پیشنهادات از یک سو و میزان پیش‌بینی مصرف از سوی دیگر، اقدام به تسویه بازار روز بعد می‌نماید.

پس از تسویه بازار، آرایش تولید نیروگاه‌ها ارائه شده و محاسبات مربوطه به هزینه قابل پرداخت به نیروگاه‌ها بر اساس آن و نیز میزان تولید در روز بعد مشخص خواهد شد. در این نوع قرارداد پرداخت هزینه سوخت بر عهده تولیدکنندگان می‌باشد.

3 - قرارداد سلف موازی استاندارد در بورس انرژی

در این نوع از قرارداد، نیروگاه‌ها می‌توانند اقدام به فروش برق تولیدی خود در بورس انرژی نمایند. در این حالت، شرکت‌های توزیع نیروی برق و شرکت‌های خرده‌فروشی در سمت تقاضا، خریدار برق عرضه شده در بورس خواهند بود. معاملات در بستر بورس انرژی و در قالب‌های مختلفی از جمله بار پایه، کم‌باری، میان‌باری و پرباری و در بازه‌های زمانی گوناگونی نظیر روزانه و هفتگی صورت می‌گیرند.

4 - قرارداد دوجانبه فروش برق

طبق ماده 2 آیین نامه اجرایی شرایط و تضمین خرید برق موضوع بند “ب” ماده 25 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران عرضه کنندگان برق می توانند، برق در اختیار خود را با استفاده از امکانات شبکه برق کشور برای فروش به مصرف‌کنندگان مورد نظر خود در بخش صنعت و معدن عرضه نمایند. در این نوع قرارداد، تولیدکننده برق در چارچوب یک قرارداد دوجانبه، تمام یا بخشی از برق تولیدی نیروگاه را با پشتیبانی شبکه برق ایران به مصرف‌کننده برق عرضه می‌نماید.
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
کدخدایی سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
امروز در مجلس در رابطه با قانونی بحث بود که خیلی جالب بود وزارت نیرو لایحه داده به مجلس که چون قیمت تمام شده برق بیشتر از قیمت فروش است لذا تولید کننده گان ۵ ٪ از برق مصرفی را در بورس انرژی خرید کنند و سالی هم ۱ ٪ هم به قیمت برق مصرفی اضافه شود تا ۵ سال و این مازاد بر قیمت‌های مصوب هرسال خواهد بود یعنی به عبارتی ۵ ٪ برق گرانتر می‌شود و ۵ ٪ نیاز را هم باید در بورس به قیمت آزاد بخریم جدا از اینکه خیلی جواب برای موافقین این لایحه داریم و اگر قیمت تمام شده برق با توجه به مصرف گاز ارزان و فرسوده گی نیروگاه‌ها زیاد است نشانه ناتوانی وزارت نیرو است و هزاران اما و اگر های مختلف مثل دریافت وجه برای فروش دیماند و عدم ساخت نیروگاه در کشور و در عوض پیشنهاد ساخت نیروگاه مجانی در لبنان و عراق خلاصه مطلب این است که دولت هیچ راهی ندارد مگر اینکه دست در جیب ما بکند نکته قابل تامل این است که یکی از نمایندگان موافق این لایحه میگفت که وزارت نیرو با تولیدکننده گان برای این افزایش قیمت تفاهم نامه امضا کرده حالا این صنایع کی بودند و توسط چه کسانی این اختیار را داشتند که اینکار را انجام دهند من نفهمیدم لذا توجه همه دوستان را جلب میکنم به اینکه باید قبل از اینکه بلعیده شویم و محکوم به فنا چاره ای بیندیشیم و هرچه زودتر تشکل های صنعتی را چه قانونی و اگر نشد حتی بدون مجوز ایجاد کنیم تا نمایندگان ما بتوانند از حقوق ما دفاع کنند فعلا اطاق بازرگانی هم که تقش در آمده و مشکل ساز شده امسال آبستن مصیبت‌های زیادی است هرچه سریعتر باید فکری کرد ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟