شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

شش روش متداول برای ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان
ارزیابی عملکرد بعنوان زیرمجموعه فرآیند مدیریت عملکرد، فرآیندی است که درجریان آن با ایجاد شاخص‌هایی مشخص، میزان دستیابی سازمان را به خروجی های مورد انتظار می‌سنجد. نظارتِ مستمر، معیار محور و علمی بر عملکرد افراد در همه سطوح مبتنی بر الگوها و استانداردهای تعریف شده براساس استراتژی‌های سازمان یکی از علل پیشرفت در سازمان‌های بزرگ و موفق است.

ارزیابی عملکرد در دوره‌های زمانی معین انجام می‌شود، برای مثال به صورت سالانه، هر سه ماه یکبار یا به صورت ماهانه و هفتگی. با وجود اینکه همه مشاغل دید یکسانی به ارزیابی عملکرد ندارند، اما به طور کلی می‌توان گفت بهترین و جدیدترین روش‌ها تلفیقی از نقطه نظر کارکنان و فرهنگ شرکت است و بدون یکی از این دو فاکتور، بررسی کارکرد کارکنان با چالش مواجه خواهد شد.

با استفاده از روش‌های ارزیابی عملکرد صحیح و استاندارد، سازمان‌ها می‌توانند عملکرد کارکنان را در سازمان بهبود دهند. روشی خوب برای بررسی عملکرد کارمند، می‌تواند همه تجربیات را موثر و سودمند کند.

در این مقاله روش امروزی و مدرن برای ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان را شرح می‌دهیم، نکته مهم این است که انتخاب روش مناسب بستگی زیادی به فرهنگ سازمان، اقتضائات و نیازمندی های آن و نیز نظام جبران خدمات سازمان دارد.

انواع روش‌های ارزیابی عملکرد

مدیریت بر مبنای هدف  (MBO)
در این روش (Management By Objectives) مدیران و کارکنان همراه با هم اهداف را شناسایی و برای دست‌یابی به آن برنامه‌ریزی کرده، آن را سازماندهی می‌کنند و به سایرین منتقل می‌کنند تا بتوانند بر یک دوره ارزیابی خاص تمرکز کنند. این روش ارزیابی عملکرد کارکنان به منظور هماهنگ‌ کردن موثر اهداف فراگیر سازمانی با اهداف کارکنان استفاده می‌شود، درحالیکه در اعتبارسنجی اهداف از روش‌های هوشمندانه استفاده می‌شود تا مشخص کنند که این مجموعه اهداف، دقیق، قابل سنجش، قابل دسترسی و واقع‌بینانه هستند و برای رسیدن به آن‌ها زمان مشخصی نیاز است. (SMART)

ارزیابی عملکرد با مدل بازخورد 360 درجه
بازخورد 360 درجه یک روش ارزیابی عملکرد چند بعدی است که هر یک از کارکنان را با استفاده از بازخورد‌هایی ارزیابی می‌کند که از طریق گزارش‌های مستقیم و دایره نفوذ کارکنان مثل مدیران، همکاران و مشتریان جمع‌آوری می‌گردد.

این روش برای بخش خصوصی سازمان‎ها نسبت به بخش عمومی‎ مناسب‌تر است، چرا که در بررسی همکاران در بخش عمومی سازمان‌ها سخت‌گیری کمتری اتفاق می‌افتد.بازخورد 360 درجه یک روش ارزیابی عملکرد چند بعدی است که توسط تمام ذینفعان پرسنل در سازمان انجام می‌گیرد.

روش مرکز ارزیابی
در این روش از کارکنان سازمان خواسته می‌شود که در تمرینات شبیه‌سازی شده اجتماعی مانند: تمرینات وظایف شغلی، بحث‌های رسمی، تمرینات یافتن حقایق، مشکلات تصمیم‌گیری، ایفای نقش و تمرینات دیگری که موفقیت را در یک نقش تضمین می‌کند، شرکت کنند.

روش مرکز ارزیابی به کارکنان کمک می‌کند تا تصویر واضحی از شیوه‌ای که دیگران آن‌ها را مشاهده می‌کنند، به‌ دست آورند و همچنین از تاثیری که این شرایط بر عملکرد آن‌ها دارد هم آگاه شوند. مزیت اصلی این روش این است که نه تنها عملکردهای موجود افراد را ارزیابی می‌کند، بلکه عملکرد مشاغل آینده را هم پیش‌بینی می‌کند.

مقیاس رتبه‌بندی رفتاری  (BARS)
مقیاس رتبه‌بندی رفتاری عملکرد کارکنان را با نمونه‌های رفتاری خاصی مقایسه می‌کند که به رتبه‌بندی عددی مرتبط است. هر سطحی از عملکرد در مقیاس BARS به چندین بیانیه BARS متصل است که رفتارهای رایجی را که کارکنان به ‌طور معمول از خود نشان می‌دهند توصیف می‌کند.

این بیانیه‌ها به‌ عنوان معیاری برای سنجش عملکرد هر فرد در مقابل استانداردهای از پیش تعیین‌شده محسوب می‌شود که برای هر جایگاه و سطح شغلی قابل استفاده است. این روش برای کسب‌و‌کارها و صنایع در اندازه‌های مختلف مناسب است.

آن‌ها می‌توانند از روش BARS برای ارزیابی عملکرد کل نیروی کار که از کارکنان تازه‌کار گرفته تا مدیران اجرایی، استفاده کند.

ارزیابی روان شناختی
ارزیابی روان شناختی برای مشخص‌ کردن توانایی پنهانی کارکنان مفید است. این روش به‌ جای عملکرد گذشته کارکنان، بیشتر بر تحلیل عملکرد آینده آن‌ها تمرکز دارد. این ارزیابی‌ها برای تحلیل هفت جز مهم عملکرد یک کارمند استفاده می‌شود.

این اجزا شامل: مهارت‌های درون فردی، توانایی‌های شناختی، ویژگی‌های عقلانی، مهارت‌های رهبری، ویژگی‌های شخصیتی، هوش عاطفی و دیگر مهارت‌های مرتبط می‌شود.

روش حسابداری (هزینه) منابع انسانی
روش حسابداری (هزینه) منابع انسانی از طریق مزایای مالی که هر یک از کارکنان برای شرکت ایجاد کرده، عملکرد آن‌ها را تحلیل می‌کند.

این روش با مقایسه هزینه حفظ یکی از پرسنل در سازمان (هزینه برای سازمان) و مزایایی مالی (مشارکت) که سازمان از آن پرسنل دریافت می‌کند، به‌ دست می‌آید. زمانی ‌که عملکرد پرسنلی بر اساس روش حسابداری هزینه ارزیابی می‌شود، عواملی مانند: ارزش خدمات میانگین واحد، کیفیت، هزینه سربار، روابط درون‌فردی و موارد دیگری مورد بررسی قرار می‌گیرد

منبع


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟