جمعه ۸ تير ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

چقدر دلار نفتی در راه است؟
رضا زندی: فرض كنيم اين هفته، توافق بازگشت به برجام در وين امضا شود. (پيش‌بيني من چنين است. اگر همه شرايط همين طور كه الان هست، باقي بماند) حالا ببينيم ايران چقدر می‌تواند نفت خام و ميعانات گازی صادر كند و چه ميزان پول اضافه‌تر از بودجه به دست آورد.

1- بر اساس بودجه 1401، ایران قرار است 1 میلیون و 400 هزار بشكه نفت خام و میعانات گازی با قیمت 70 دلار بفروشد. به عبارت ساده‌تر، درآمد عمومی حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال آینده شمسی 35 میلیارد دلار و 700 میلیون دلار خواهد بود. (جدا از تهاتر و..)

2- اگر توافق احیای برجام امضا شود ایران می‌تواند تولید نفت خام خود را به 3 میلیون و 850 هزار بشكه و تولید میعانات گازی را به 750 هزار بشكه در روز برساند. از این میزان، روزانه 1 میلیون و 700 هزار بشكه نفت خام و 550 هزار بشكه میعانات گازی در پالایشگاه‌های داخلی مصرف می‌شود.

3- بنابراین پس از احیای برجام و از سال آینده، ایران می‌تواند روزانه حداقل 2 میلیون و 150 هزار بشكه نفت خام و 200 هزار بشكه میعانات گازی، صادر كند. مجموعا 2 میلیون و 350 هزار بشكه در روز. حالا این عدد را از روزانه 1 میلیون و 400 هزار بشكه بودجه عمومی 1401 كم كنید.

 4- به عبارت دیگر، در صورت احیای برجام، ایران می‌تواند روزانه حدود 950 هزار بشكه بیشتر از سقف در نظر گرفته در بودجه سال آینده، نفت و میعانات گازی بفروشد. حالا اگر این عدد را در 70 دلار در هر بشكه ضرب كنید، اضافه درآمد ناشی از برجام می‌شود: 24 میلیارد و 200 میلیون دلار.

 5- اما فقط این نیست. ایران بیش از 100 میلیون بشكه نفت و میعانات گازی فروش نرفته روی آب دارد كه می‌تواند به سرعت با قیمت‌های بالای 100 دلار آنها را بفروشد. این مقدار به تنهایی می‌تواند حدود 10 میلیارد دلار به درآمدهای ایران اضافه كند.

6- پس درآمد ناشی از فروش نفت خام و میعانات گازی بدون برجام در سال آینده حدود 35 میلیارد و 700 میلیون دلار پیش بینی شده است. (كه بازگشت پول آن هم به سخت است.) و برجام می‌تواند سال آینده، درآمد نفتی ایران را 24میلیارد و 200 میلیون دلار اضافه كند.
7- 10 + 24/2 + 35/7 میلیارد دلار، یعنی اینكه احیای برجام می‌تواند درآمد نفتی ایران را در سال آینده به حدود 70 میلیارد دلار برساند.

آن‌هم با دسترسی كامل به دلارهای نفتی. (بیش از دو برابر درآمد امسال با تحریم) به این میزان دسترسی به دلارهای نفتی بلوكه‌شده در كشورها را اضافه كنید.

8- وقتی برجام می‌تواند این همه در افزایش درآمد ملی نقش داشته باشد دیگر چه جای تردید. آیا اقتصاد ایران برای این حد از افزایش درآمدهای نفتی آماده است؟ آیا سیستم بانكی ایران با سیستم متعارف بانكی جهانی همسو شده است كه بتواند درآمدهای نفتی‌مان را جابه‌جا كند؟

9- آیا پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف از جمله در صنعت نفت برای این حد از درآمدهای نفتی آماده شده است؟ یا دوباره این درآمدها صرف امور روزمره و واردات پرتقال و ... خواهد شد؟ بسیاری از بخش‌های كشور از جمله صنعت نفت برای اشتغالزایی، تشنه سرمایه‌گذاری فوری‌اند.

10- حالا یك سوال، در این شرایط چه لزومی دارد كه مجلس بخواهد این هفته با تصویب «بند ی» تبصره 1 بودجه، به میزان حدود 10 میلیارد یورو از فروش نفت و میعانات گازی را از دست دولت خارج كند؟! پس بهتر است كمیسیون تلفیق، همین امروز این بند را كامل حذف كند.

11- بحران اوكراین، از طرفی باعث افزایش قیمت نفت شده و از طرفی تقاضا برای نفت و میعانات گازی ایران را افزایش داده است. جدا از آن موضع ایران را در چانه‌زنی‌های بین‌المللی تقویت خواهد كرد. به شرط آنكه تدبیر درست كنند. فرض كنیم امروز فردای پس از برجام است. چه خواهید كرد؟!

منبع: روزنامه اعتماد
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟