یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

دغدغه‌های انجمن ملی صنایع پلیمر ایران درباره مدیریت محصولات پتروشیمی
نشست خبری انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با موضوع «بررسی شیوه جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی» روز گذشته (سه شنبه 23 آذر 1400) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

به گزارش ویکی پلاست، در این نشست «سعید ترکمان» رئیس انحمن ملی صنایع پلیمر ایران، «برمک قنبرپور» رئیس کمیسیون آموزش و عضور هیئت مدیره و «سعید زمان‌زاده» رئیس کمیسیون بازرگانی و عضو هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، ضمن تشریح موضوع به پرسش خبرنگاران پاسخ دادند.

به گفته اعضای هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، شیوه جدید مدیریت بازار محصولات پتروشیمی، دغدغه های بسیاری را برای تولیدکنندگان صنایع تکمیلی به وجود آورده است. به گفته آنها این شیوه که دارای 25 متغییر است، بدون مشورت و رایزنی با ذینفعان تدوین و به اجرا درآمده است.


سعید ترکمان در این نشست خبری با اشاره به این که یکی از اهداف این طرح فاصله گرفتن قیمت کامودتی‌ها از نرخ دلار و قیمت‌گذاری دستوری است، گفت: بنده از وزیر صمت درخواست کردم تا در اجرای چنین طرح‌هایی نظر ذینفعان را جویا شوند با این وجود تا کنون هیج طرح و پیش‌نویسی برای ما ارسال نشده است.

ترکمان با بیان این که تا کنون هیچ نامه ای رسمی درباره این طرح دریافت نشده است، گفت: اطلاعات ما درباره این طرح از راه رسانه ها است و همین موضوع ما را نگران می کند. هنوز پس از گذشت 3 ماه، یک متولی پاسخگو ندیده ایم و هیچ پیش نویسی درباره این طرح ارائه نشده است.

به طور قطع نوع مدیریت و واکنش درباره گریدهای مواد اولیه با یکدیگر باید متفاوت باشد. چگونگی اجرای این طرح برای ما نگران کننده است.
  این مقام تشکلی گفت: بخشی از طرح را برای برخی از گریدها اجرا کرده اند.

مثلا پتروشیمی ها مکلف بودند که هفته ای 4 هزار تن را عرضه کنند و این در حالی است که سقف آن گرید را باز گذاشته‌اند.

باوجود رها شدن سهیمه‌بندی‌ها ما شاهد رقابت 30 تا 40 درصد در برخی گریدها هستیم که تا پیش از این در باره آن گریدها سابقه نداشته است. در حالی سهمیه ها را بر می دارند که هیچ افزایش عرضه‌ای وجود ندارد.

یکی دیگر از مشکلات این طرح که رئیس هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران به آن اشاره کرد، ثبت فروش محصول توسط خریداران در سامانه توسط مشتریان است.

ترکمان گفت: بر اساس این طرح در صورتی که 70 درصد فروش در سامانه توسط خریداران ثبت و تایید نشود از ارائه مواد اولیه خودداری می شود.

به عبارتی ما طبق قانون ملکف هستیم کالایی که فروخته می شود به ثبت برسد، در غیر این صورت نمی توانیم مواد خریداری کنیم.
ترکمان در پاسخ به پرسشی درباره میزان صادرات محصولات پلیمری، میران آن را در سال گذشته 2.5 میلیارد دلار عنوان کرد. به گفته وی صنعت پلیمر بیش از 850 هزار شغل ایجاد کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پتروشیمی در مالکیت بخش خصوصی است و حاکمیت نمی تواند به صورت دستوری با آن برخورد کند. برخی از این پتروشیمی ها، سرمایه گذاران خارجی دارند و باید به آنها پاسخگو باشند.

ترکمان گفت: بیش از 12 میلیون تن پروانه بهربردای به روز و قابل تولید داریم در حالی که 60 درصد از این ظرفیت و به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه با قیمت های جهانی، بدون فعالیت باقی مانده است.

زمانزاده نیز در این نشست اظهار داشت: در گذشته قیمت‌گذاری‌ها بر مبنای آیتم‌هایی مانند ارز نیما و قیمت فوب خلیج فارس و همچنین بر مبنای مدیریت تقاضا صورت می‌گرفت در حالی که در طرح جدید به شیوه معکوس عمل می شود و می گویند که ما سمت تقاضا را آزاد می گذاریم.

به گفته این عضور هیئت مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران، چنین طرح‌هایی احتمال به انحراف کشیده شدن را دارند و سوابق نشان می دهد طرح هایی که بر مبنای عی و خطا بوده است زیان آن به صنایع پایین دست وارد شده است.

برمک قنبرپور نیز با اظهار این که طرح جدید به جای مدیریت تقاضا بر مدیریت عرضه متمرکز است، گفت: در طرح افق مبنای سهیمه بندی‌ها بر اساس میزان مصرف واحدهای تولیدی است و در همان ابتدا انجمن ملی از آن استقبال کرد. البته در طرح افق متغییرهای کمتری نسبت به طرح جدید وزارت صمت وجود دارد.

وی ادامه داد: با وجودی که طرح افق از زمان آغاز تا هنگام اجرا، چند ماه زمان برد اما اکنون این پرسش مطرح است که چگونه می خواهند چنین طرح بزرگی را بدون دریافت فیدبک اجرا کنند. اجرای این شیوه باید به صورت پلکانی باشد تا به معایب آن پی ببریم.

قنبرپور یکی از نگرانی ها را عدم اجرای درست و شتابزده این طرح عنوان کرد.
وی  گفت: اگر موانع بر طرف شود، می توان بیش از یک میلون شغل در این صنعت ایجاد کرد در حالی که  نظام جدید توزیع خود یک مانع مهم در این راه است.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟