پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تعداد چک‌های ثبت شده در سامانه صیاد به 10 میلیون فقره رسید
از ابتدای سال جاری تا نیمه مردادماه بالغ بر 10 میلیون فقره چک جدید در سامانه صیاد ثبت صدور شده که این میزان، بالغ بر 16 درصد از کل برگ چک‌های جدید توزیع شده است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از خبرگزاری مهر، از ابتدای فروردین ماه تا نیمه مردادماه سال 1400 بالغ بر 2 میلیون و 460 هزار دسته چک مشتمل بر حدود 62 میلیون برگ چک طرح صیادی جدید در کشور توزیع شده است که از این تعداد حدود 94 درصد دسته چک‌ها متعلق به اشخاص حقیقی و 6 درصد دسته چک‌ها متعلق به اشخاص حقوقی است.

بر این اساس، در این مدت بالغ بر 10 میلیون فقره چک جدید در سامانه صیاد ثبت صدور شده که این تعداد حدود 16 درصد برگ چک‌های جدید است؛ همچنین حدود 80 درصد از چک‌های ثبت شده، معادل 8 میلیون برگه چک توسط گیرندگان تأیید شده‌اند.

گفتنی است از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه نسبت چک‌های قدیمی برگشت داده شده به چک‌های قدیمی مبادله شده حدود 8.7 درصد و این آمار در مدت مشابه در خصوص چک‌های جدید حدود 4 درصد است.

بنابراین، اعتبارسنجی مشتریان در سامانه صیاد هنگام ثبت صدور چک علاوه بر زمان تخصیص دسته چک، بررسی سوابق صادرکننده چک در زمان ثبت صدور چک در سامانه صیاد به لحاظ سابقه چک برگشتی و همچنین ممانعت از صدور چک توسط اشخاص دارای سابقه چک برگشتی رفع سو اثر نشده، در کاهش آمار چک برگشتی مؤثر واقع شده است.

همچنین بانک مرکزی اخیراً سرویس استعلام اقلام اطلاعاتی چک را رونمایی کرده است که این سرویس با کاربری ساده و بدون نیاز به احراز هویت، گیرنده چک را از ثبت چک دریافتی توسط صادرکننده مطلع می‌کند.

این سرویس در راستای ارائه خدمات ارزش افزوده و تسهیل مبادلات از طریق چک ارائه شده و پیش‌بینی می‌شود به زودی برنامک‌های موبایلی به این سرویس مجهز شده و این خدمت به صورت پیامکی نیز ارائه شود.

اقدام بعدی بانک مرکزی در این خصوص رونمایی از خدمت ثبت، تأیید، انتقال و استعلام چک به صورت پیامکی خواهد بود که با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و از طریق سرشماره 4040701701 به مشتریان فاقد گوشی هوشمند ارائه خواهد شد.

خدمت موصوف از پیچیدگی‌های فنی و زیرساختی برخوردار بوده و علت تأخیر در ارائه چنین خدمتی حصول اطمینان از نحوه کارکرد سامانه است.

یادآوری می‌شود، در راستای اجرای تبصره 1 ماده 21 مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، مصوب سال 1397 مجلس شورای اسلامی زیرساخت‌های فنی لازم برای اجرای این قانون توسط بانک مرکزی فراهم و با فعال‌سازی برنامک‌های موبایلی به منظور ایجاد زمینه‌های فرهنگی و آموزش و اطلاع رسانی، فاز آزمایشی ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد از سال گذشته آغاز شد.

از ابتدای سال جاری و با توزیع دسته چک‌های جدید که وفق ماده 6 اصلاحی قانون مزبور صادر می‌شوند، بانک مرکزی مرحله عملیاتی ثبت چک در سامانه صیاد و ممنوعیت صدور چک در وجه حامل را از طریق برنامک‌های موبایلی، درگاه‌های نوین شبکه بانکی (اینترنت بانک و موبایل بانک) و به صورت خدمت حضوری در شعب تکمیل کرده است.

استفاده از دسته چک‌های جدید مستلزم ثبت صدور و تأیید در سامانه صیاد است و ظَهرنویسی چک‌ها در مرحله انتقال به ثبت سیستمی انتقال در سامانه صیاد، منوط شده است.

به موجب قانون یادشده چک‌های جدید نمی‌توانند در وجه حامل صادر شوند و ثبت اطلاعات هویت گیرنده چک به انضمام تاریخ و مبلغ چک الزامی است./ بانک مرکزی
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟