پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پتروشیمی اروند: 50 درصد سهم بازار ایران را در اختیار داریم
در حاشیه نمایشگاه ایران پلاست، با محمد رضا کریمی، مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند به گفتگو نشستیم. در این مصاحبه، کریمی به نقش و جایگاه پتروشیمی اروند در تأمین پی وی سی داخل، موضوع التهاب بازار پی وی سی در نیمه نخست امسال و روند جهانی قیمت محصول تولیدی اروند، گفتگو کردیم که این مصاحبه پیش روی شماست

جناب کریمی سلام لطفا بصورت مختصر خواننده های ما را با پتروشیمی اروند آشنا کنید

سلام من محمد رضا کریمی هستم مدیر بازرگانی پتروشیمی اروند بزرگترین زنجیره کلر خاورمیانه که حدود 50 درصد مصرف بازار داخل و بخشی عمده  از نیاز منطقه به رزین پی وی سی را تامین می نماید.

ظرفیت تولید پتروشیمی اروند چقدر است و بجز پی وی سی تولیدات دیگری نیز دارید؟

پتروشیمی اروند علاوه بر تولید سالانه 290 هزار تن پی وی سی سوسپانشن تنها تولید کننده گرید امولشن در منطقه خاورمیانه است که سالیانه نزدیک 25 هزار تن پی وی سی گرید امولشن تولید و تحویل بازار کشور و منطقه می نماید که عمدتا جهت صنعت چرم مصنوعی و صنایع وابسته کاربرد دارد علاوه بر این پتروشیمی اروند با تولید سالیانه 850 هزار تن کاستیک به 400 مشتری در صنایع مختلف از جمله آلمینیوم و صنایع نفت،گاز و پتروشیمی خدمت رسانی می کند همچنین پتروشیمی اروند با داشتن بزرگترین زنجیره کلر کشور علاوه بر تامین نیاز خود کلر چهار پتروشیمی دیگر درمنطقه شامل پتروشیمی بندر امام ،غدیر ، کارون و خوزستان  را  تامین می کند.

هدف شما از شرکت در نمایشگاه ایران پلاست چیست و به دنبال چه نتایجی هستید؟

هدف اصلی ارتباط با مشتریان بوده که با توجه به شرایط  موجود بیشتر با مصرف کنندگان داخلی جلساتی برگذار شد و خواسته ها و دغدغه های آنها را شنیدیم ضمنا جلسه ای با اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی جهت شنیدن مساِئل و نظرات برقرار شد. همچنین جلساتی با شرکت های همکار یا به نوعی رقیب مانند پتروشیمی غدیر و هگمتانه داشتیم.

راهکارهای شما برای تقویت ارتباط با مشتریان چیست؟

ما در فضای مجازی گروه هایی داریم که مستقیما با مشتریان در ارتباط هستیم  ،در سالهای  گذشته سمینارهایی برگذار کردیم و امسال به دلیل شیوع ویروس کورنا در  فضای مجازی وبینار را برگزار کردیم و آن را بیشتر توسعه می دهیم. راهکار سوم حضور تیم بازاریابی پتروشیمی اروند بصورت مستمر در کارخانه مشتریان و مشاهده مشکلات و شنیدن نظرات ایشان است.

عمده دغدغه و مسئله مشتریان شما چیست؟

پی وی سی اس 65 در کشور 11 انجمن مستقل دارد و در صنایع  مختلف کاربرد دارد  ما به دسته بندی و شناسایی مشتریان پرداخته ایم ولی قسمتی از مشتریان هستند که پی وی سی اس 65 مصرف می کنند اما خوراک تخصصی آن صنعت نمی باشد مثلا صنعت سیم و کابل که باید برای روکش کابل از گرید مشخص استفاده نمایند اما به علت مسائل مختلف مانند عدم تامین گرید فوق و یا اختلاف قیمت،  پی وی سی 65 ما را با افزودنیهای خاص ترکیب میکنند ولی نمیتواند کیفیت لازم را بدست آورند که در توضیح باید گفت این دسته از مشتریان باید از گرید مشخص خود استفاده نمایند و یا واحد هایی هستند که بجای تامین محصول بصورت مستقیم از پتروشیمی اروند در بورس مواد را از بازار سیاه تامین می‌کنند.

در کل کیفیت محصول خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما اعتقاد داریم عدم وجود شکایت دلیلی بر رضایت کامل مشتری نیست و این شعار ما در قسمت بازرگانی پتروشیمی اروند است چرا که ما مطمنیم که اگر خوب کار نکنیم  و  واردات قابل انجام باشد ، مشتریان داخلی اقدام به واردات پی وی سی می کنند. ما در حال حاضر  50 درصد سهم بازار ایران را داریم.

وقتی کیفیت تولیدات ما در حد جهانی باشد،مطمانا اگر شرکتی امکان واردات را داشته باشد ، به دلیل  کیفیت جنس ایرانی ، مواد داخلی را مصرف می کند.

کما اینکه ما در پتروشیمی طیف وسیعی از کاتالیزورها را مصرف می کنیم ولی اخیرا یک شرکت دانش بنیان در اصفهان سه نوع کاتالیست ما را می سازد نکته جالب اینجاست که پس از شروع این همکاری چندین شرکت خارجی پیشنهاد تامین با شرایط مشابه یا بهتر را به ما ارائه کرده اند ولی به علت کیفیت مناسب محصول داخلی که حتی سرعت واکنش آن نیز بالاتر از نمونه خارجی است ما تامین کالا از داخل کشور را در اولویت قرار داده ایم ما هم امیدواریم مشتریان ما در در شرایط رقابتی، محصول ما را بخاطر کیفیت  و شرایط خوب فروش ،در اولویت قرار دهند.

در رابطه با تنوع گرید در پتروشیمی هم توضیح می دهید؟

پتروشیمی اروند توانایی تولید پی وی سی در گرید های مختلف را  دارد ولی با توجه به تقسیم کار در کارگروه پی وی سی که اتفاقا پتروشیمی اروند ریاست این کارگروه را به عهده دارد با توجه به مصرف عمده گرید 65 در صنعت جهت تامین پایدار این گرید در کشور پتروشیمی اروند صرفا گرید اس 65 را تولید می نماید.

تولید گرید 57 به پتروشیمی آبادان گرید 60 به پتروشیمی بندر امام و گرید 70 به آبادان و بندر امام واگذار شده است.

تولیدکنندگان چرم مصنوعی اعتراضاتی در مورد عدم تنوع گریدهای امولشن و صرفا تولید گرید 6834 می نمایند؟

گرید 6834 پر تقاضا ترین و عمده مصرف کشور را دارد و گرید های 66 و 72 سالیانه 3 هزار تن مصرف دارد و باید به این نکته توجه کرد که تغییر گرید هزینه های سنگینی دارد و مقدار قابل توجهی از مواد تبدیل به محصول مابینی و آف گرید می شود ضمنا با توجه به نیاز بازار به گرید 68 و برای اینکه در بازار این گرید بازار سیاه وحشتناکی بوجود نیاید برای تغییر گرید باید حداقل 3هزار تن گرید 68 در انبار  دپو شود و سپس تولید سایر گرید ها در برنامه تولید قرار گیرد امسال نزدیک 23 هزار تن پی وی سی امولشن تولید شده که 3 هزار تن 66 و بقیه 68 بوده است.

تغییرات بازار پی وی سی در سال جاری را چگونه ارزیابی می کنید؟

اعتقاد ما این است که بجای اینکه پودر پی وی سی صادر شود محصول نهایی که ارزش افزوده بیشتری دارد باید صادر شود و فروش خود رزین پی وی سی خام فروشی است بخاطر همین با توجه به التهابات بازار پی وی سی در شش ماه اول سال با وجود 58 هزار تن تعهد صادراتی پتروشیمی اروند کلیه برنامه های صادراتی خود را متوقف کرد و به تامین بازار داخل پرداخت بطوریکه فقط در ابتدای سال جاری و قبل از شروع التهابات بازار پی وی سی در شش ماهه اول 20 هزار تن پی وی سی صادر کردیم و با توجه به رونق بازار داخل ترجیح ما به فروش داخلی بود.

فروش شش ماهه دوم سال در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

از اواخر مهر تا اوایل بهمن فروش داخل با کاهش مواجه شد وبا افول انتظارات تورمی  تقاضا به شدت کاهشی شد که دو عامل وجود داشت  اول اینکه قیمت جهانی بسیار بالا بود و در اوج خود قرار داشت و دوم اینکه تفاوت قیمت ارز نیمایی و بازار بسیار کم شده بود و در مقاطعی حتی ارز در بازار از ارز نیمایی کمتر بود که عوامل فوق باعث کاهش توجیه اقتصادی خرید شده بود و مقدار فروش ما را به شدت کاهش داد هم اکنون با خالی شدن انبار های مصرف کنندگان داخلی و افول انتظارات کاهشی و همچنین فرارسیدن بازار شب عید که تحلیل خاص خودش را دارد خرید ها افزایش پیدا کرده است بطوریکه ار اواسط بهمن رقابت ها هر چند بصورت محدود به بورس کالا برگشته ولی احتمالا با تعدیل قیمت جهانی و ثبات عرضه در بازار قیمت ها تعدیل خواهد شد.

انتظار شما از خریدارن داخلی چیست؟

تلاش و اولویت ما همواره تامین بازار داخل است متعاقبا از خریداران داخلی انتظار داریم خرید خود را بصورت مستمر انجام دهند چرا که علاوه بر اینکه ما قادر به توقف یا کاهش ظرفیت تولید نیستیم فقط یکماه ظرفیت انبارش محصول را داریم پس چنانچه در مواقع آرامش بازار نتوانیم محصول خود را در داخل بفروش برسانیم مجبور هستیم با هزینه های گزاف و وقت گذاشتن بسیار بازارهای صادراتی جدید پیدا کنیم ولی متاسفانه پتروشیمی های ایران در بازارهای صادراتی منطقه به عدم ثبات در تامین پایدار مواد اولیه مشهور هستند که این بخاطر نوسانات شدید بازار در داخل کشور است بطوریکه در شش ماهه اول سال با افزایش نرخ ارز و رشد قیمت جهانی شاهد رقابت های 40 درصد و بالاتر در بورس برای خرید پی وی سی بودیم و در این مقطع ما علی رغم تعهد ارزی به دولت،بانک مرکزی و وزارت نفت  به صورت ناچیز و محدود  صادر کردیم و بازار صادراتی خود را از دست دادیم این در حالیست که در سه ماهه سوم فقط 35 تا 40 درصد تولید ما در داخل بفروش رسید و این نوسانات باعث اخلال در تولید پتروشیمی خواهد شد.

علت افزایش بی سایقه قیمت جهانی و نوسانات زیاد بازار پی وی سی در سال جاری چیست؟

امسال اتفاقات بی سابقه ای در بازار منطقه افتاد که آثار آن هنوز پابرجاست علاوه بر التهابات بازار پی وی سی در داخل و توقف اظطراری پتروشیمی اروند در یک مقطع زمانی 15 روزه بزرگترین تولید کننده پی وی سی،  در منطقه جنوب شرق آسیا یعنی شرکت ال جی و فورموسا  هم بدون برنامه قبلی  از سرویس حدود  2 ماه از مدار تولید خارج شد این موارد با عدم ورود پی وی سی آمریکایی به بازار آسیا نیز همزمان شد و بازار به یکباره با کاهش عرضه مواجه شد.

هم اکنون ال جی و فورموسا در مدار تولید قرار دارند؟

بله پتروشیمی های فوق در حال عرضه محصولات در مناطق خود برای جبران کسری بازار هستند و با جبران شدن تقاضای حاصل از کمبود عرضه در مناطق خود، صادرات و ارسال مواد به سایر مناطق را از سر گرفته اند.

ظاهرا برای تامین کنندگان آمریکایی نیز مشکلاتی بوجود آمد؟

یله همین طور است به علت بعضی از محدودیت های داخلی مانند شرایط کرونا، طوفان های سهمگین و انتخابات آمریکا عرضه مواد آمریکایی در منطقه با محدودیت هایی مواجه شد ولی پیش بینی ها حاکی از این بود که در ماه جاری با ورود محموله های آمریکایی به بازار قیمت های جهانی تعدیل گردد که این کار تا اواخر ماه مارچ یعنی تقریبا تا یکماه دیگر به تاخیر افتاد.

پس شما احتمال تعدیل قیمت های جانی تا اواخر ماه مارچ را پیش بینی می کنید؟

بله همین طور است ولی مقدار عرضه بسیار شکننده است و با از سرویس خارج شدن هریک از تولیدکنندگان بزرگ احتمال تغییرات در بازار وجود دارد.

مصرف پی وی سی در منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به شروع ساخت و سازهای حاصل از جنگ در عراق و سوریه مصرف پی وی سی در منطقه  رو به رشد است ضمن اینکه بطور متوسط مصرف منطقه حدود 3 میلیون تن در سال است و این درحالی است که ظرفیت تولید کل منطقه شامل ایران عربستان و ترکیه در حدود 2 میلیون تن است و این یعنی منطقه بطور سنتی به واردات 1 میلیون تن پی وی سی در سال نیاز دارد که این مقدار توسط تولیدکنندگان جنوب شرق آسیا و آمریکا تامین میگردد پس با توجه به موارد فوق و ورود محموله های وارداتی به منطقه، قیمت پی وی سی تا اواخر ماه مارچ نوساناتی دارد و پس از آن تعدیل خواهد شد.

از اینکه وقت خودتون را در اختیار ما قراردادید سپاسگذارم.
گفتگو از مجید کرباسی زاده، عضو انجمن پلیمر استان اصفهان
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟