جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

گواهی مبدا چیست؟
گواهی مبدا سندی بین المللی است که توسط اتاق بازرگانی بین الملل تدوین و ارائه شده و بر کشور محل تولید یا ساخت کالا دلالت می کند.

مرجع صدور گواهی مبدا در ایران چه سازمانی است؟

مرجع صدور گواهی مبدا در جمهوری اسلامی ایران; اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است.

در این راستا، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، جهت مدیریت یکپارچه و قابل اطمینان امور گواهی مبدا و تسهیل و روان سازی فعالیت های مربوطه، “سامانه یکپارچه گواهی مبدا” را ایجاد کرده و تنها مرجع تایید اعتبار گواهی مبداهای صادر شده در جمهوری اسلامی ایران، سامانه مذکور می باشد.

مندرجات گواهی مبدا شامل چه مواردی می باشد؟

۱.مشخصات فرستنده یا صادرکننده کالا بر اساس بارنامه حمل
۲. مشخصات گیرنده کالا بر اساس بارنامه حمل
۳. کشور سازنده بر اساس مندرجات پروانه گمرکی یا گواهی مبدا کشور سازنده
۴. مشخصات وسیله حمل بر اساس بارنامه حمل
۵. مشخصات کالا بر اساس پروانه گمرکی و بارنامه حمل
۶. وزن ناخالص، وزن خالص و نوع بسته بندی کالا
۷. شماره و تاریخ فاکتور فروش (اختیاری)

گواهی مبدا به چند شکل صادر می شود؟

فرم های A یا ( GSP (GENERALIZED SYSTEM OF PREFERENCES که برای صادرات به کشورهای اروپایی (به غیر از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا)، آمریکایی، اقیانوسیه، ژاپن، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان و … مورد استفاده قرار می گیرد.

۲. فرم های گواهی مبدا (CERTIFICATE OF ORIGIN) برای کشورهای عضور اتحادیه اروپا، عربی، آسیایی (به غیر کشورهای اشاره شده در شماره ۱ ) و کشورهای آفریقایی مورد استفاده قرار می گیرد.

۳. فرم های PTA برای صادرات به کشور پاکستان صادر می شود.

از چه طریق می توان نسبت به صدور و دریافت گواهی مبدا اقدام کرد؟

صدور و دریافت گواهی مبدا به دو روش امکان پذیر است:

الف) دارندگان کارت های بازرگانی هوشمند می توانند با استفاده از کارت هوشمند خود، یک دستگاه کارتخوان و رمز عبور چهاررقمی داخل پاکت کارت، نسبت به ثبت درخواست الکترونیکی خود از طریق مراجعه به سایت www.cscs.ir و کارتابل الکترونیکی بازرگان، اقدام به ثبت درخواست و ارسال درخواست صدور گواهی مبدا برای اتاق بازرگانی مربوطه نمایند.

ب) سایر متقاضیان اعم از دارندگان کارت های مجوز موردی (موقت)، پیله وری و یا متقاضیان دریافت گواهی مبدا با شماره ی ردیف بودجه ی دولتی می توانند با در دست داشتن مدارک لازم به اتاق بازرگانی مورد نظر مراجعه نمایند.

مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی مبدا چیست؟

۱.تصویر پروانه گمرکی
۲. تصویر بارنامه حمل
۳. تصویر فاکتور فروش در صورت درج شماره و تاریخ آن در متن گواهی مبدا

آیا گواهی مبدا را فقط دارندگان کارت بازرگانی از اتاق های بازرگانی می توانند اخذ نمایند؟

خیر، دارندگان کارت اتاق تعاون، کارت پیله وری و مرزنشینان و کسانی که دارای مجوز موردی بوده می توانند گواهی مبدا به نام خود دریافت نمایند.

هزینه صدور گواهی مبدا چگونه محاسبه می شود؟

هزینه گواهی مبدا و فرم برای هر اظهارنامه تا مبلغ ۲۰۰ هزار دلار به مبلغ ۲۵ هزار تومان می باشد. در صورتی که مبلغ اظهارنامه بیش از ۲۰۰ هزار دلار باشد، به ازای هر ۱۰۰ هزار دلار مبلغ ۵ هزار تومان به آن اضافه می شود. هزینه تایید امضای اسناد تجاری نیز به ازای هر برگ ۱۵ هزار تومان می باشد.

آیا برای کالاهای تولید یا ساخت خارج کشور(صادرات مجدد) میتوان گواهی مبدا دریافت کرد؟

بله، با ارائه گواهی مبدا اولیه (از کشور تولید کننده ی کالا) به هریک از شعب اتاق ایران، می توان نسبت به صادرات مجدد کالا و دریافت گواهی مبدا ثانویه اقدام کرد.

بنا به درخواست خریدار برای کدام یک از کشورها می توان از هر دو فرم گواهی مبدا استفاده نمود؟

در کشورهای آسیای شرقی از جمله سنگاپور، چین، تایوان، هنگ کنگ، مالزی، کره و تایلند از هر دو نوع فرم می توان استفاده نمود.

تعرفه ی صدور گواهی مبدا برای کالاهای تولید یا ساخت خارج کشور چه میزان است؟

تعرفه صدور گواهی مبدا برای صادرات مجدد کالاهای تولید یا ساخت کشور همانند تعرفه ی صدور گواهی مبدا برای کالاهای تولید یا ساخت داخل کشور محاسبه می گردد.

چه کسانی حق امضای گواهی مبدا یا فرمA را دارند؟

دارندگان کارت بازرگانی علاوه بر خودشان می توانند به طور رسمی امضای افراد دیگری از جمله اعضاء هیات مدیره که در روزنامه رسمی نام آن ها آمده است را به اتاق معرفی نمایند. چنانچه به غیر از دارندگان کارت هر فرد دیگری امضا نماید، می بایست حتماً قبلاً امضای ایشان توسط دارنده کارت به واحد صدور گواهی مبدا معرفی و کلیه مسئولیت های ناشی از اقدام ایشان را بپذیرد.

آیا دارندگان کارت بازرگانی می توانند از هر اتاق بازرگانی گواهی مبدا دریافت نمایند؟

دارندگان کارت بازرگانی با ارائه مدارک لازم ذکر شده می توانند از هر یک از اتاق های بازرگانی کشور گواهی مبدا دریافت نمایند.

آیا درج امضای صادر کننده ی گواهی مبدا در آن الزامی ست؟

بله، برای اشخاص حقیقی امضای دارنده کارت و برای اشخاص حقوقی امضای مدیرعامل و مهر شرکت الزامی است.

آیا امکان صدور گواهی مبدا بدون ارائه مدارک اصلی وجود دارد ؟

تنها درخصوص صادرات کالا و خدمات به کشور عراق، در صورتیکه ارائه بارنامه حمل و پروانه گمرکی توسط صادرکننده مقدور نباشد، اتاق ها می توانند براساس اطلاعات مندرج در فاکتور فروش و گواهی بازرسی نسبت به صدور گواهی مبدا اقدام نمایند.

این موضوع تنها با ارائه تعهد صادر کننده مبنی بر وصول مدارک لازم در اسرع وقت به واحد صدور گواهی مبدا اتاق ها امکان پذیر است و در صورت عدم ارائه مدارک موصوف در موعد مقرر، علاوه بر آنکه از صدور مجدد گواهی مبدا برای صادرکننده جلوگیری بعمل خواهد آمد، مراتب جهت رسیدگی به کمیسیون انضباطی اتاق ایران اعاده خواهد شد.

آیا امکان صدور گواهی مبدا به چند زبان وجود دارد؟

در صورت درخواست خریدار، اتاق مجاز است نسبت به صدور گواهی مبدا به دو زبان اقدام نماید.

آیا امکان اخذ یک گواهی مبدا برای چند اظهارنامه و چند بارنامه وجود دارد؟

بله، لازم است نام کشور گیرنده در تمامی اظهارنامه ها و بارنامه ها یکسان باشد.

در مواردی که مشخصات صادر کننده در پروانه گمرکی با مشخصات صادر کننده در بارنامه تفاوت داشته باشد برای دریافت گواهی مبدا چه باید کرد؟

چنانچه صاحب بارنامه، دارای کارت بازرگانی معتبر بوده و تقاضای دریافت گواهی مبدا به نام خود را داشته باشد، می بایست صادر کننده پروانه طی نامه ای با امضای مدیرعامل یا دارنده کارت بازرگانی، خطاب به واحد صدور گواهی مبدا پروانه صادراتی خود را با ذکر مشخصات جهت دریافت گواهی مبدا به نام صاحب بارنامه واگذار نماید.

آیا امکان صدور گواهی مبدا برای کارتی که در شرف تمدید است یا تنها چند روز از انقضای آن گذشته، وجود دارد؟

خیر، لازم است دارنده ی کارت پیش از انقضای اعتبار کارت، جهت انجام اقدامات تمدید کارت خود به اتاق متولی (صادر کننده) کارت مراجعه نموده و تا زمانی که فرآیند مربوطه به اتمام و تایید نهایی نرسیده باشد، امکان صدور گواهی مبدا برای وی وجود نخواهد داشت.

تعرفه گواهی مبدا اصلاحی به چه شکل محاسبه می شود؟

در صورت اصلاح مندرجات اصلی، معادل مبلغ گواهی مبدا صادر شده قبلی و در صورت اشتباهات تایپی، مبلغ ۵۰۰۰۰ ریال توسط درخواست کننده گواهی مبدا پرداخت می گردد. چنانچه اصلاح گواهی مبدا به دلیل خطای متصدی ذیربط در اتاق مربوطه باشد، هزینه ای بابت صدور گواهی مبدا اصلاحی دریافت نمی شود.

در صورت مفقود شدن گواهی مبدا، چه اقدامی صورت می گیرد؟

لازم است متقاضی با مراجعه به اتاق بازرگانی صادر کننده گواهی مبدا، درخواست خود را طی نامه ای با سربرگ شرکت با مهر وامضای صادر کننده گواهی مبدا، مبنی برصدور گواهی مبدا المثنی اعلام نماید.

آیا می توان برای یک اظهارنامه بیش از یک گواهی مبدا صادر نمود؟

بله ، در این صورت لازم است وزن و تعداد کل (مندرج در اظهارنامه) و درخواستی متقاضی، به صورت مشخص در فیلدهای مرتبط با آن در سربرگ مشخصات کالا در پیش نویس کارتابل بازرگان، ثبت شود. در غیراینصورت لازم است این مشخصات به اطلاع واحد گواهی مبدا اتاق بازرگانی رسانده شود.

در موارد نقص مدارک برای کالاهای فاسدشدنی چه اقدامی باید صورت بگیرد؟

در مواردی که صادر کننده اقدام به صدور کالاهای فاسد شدنی میوه ، تره بار ، گل و گیاه ، ماهی و میگو ،لبنیات و یا صدور کالا از طریق ناوگان حمل و نقل هوایی می نماید، در صورت نقص مدارک اتاق مربوطه با اخذ تعهدنامه کتبی از صادر کننده مبنی بر ارائه مدارک براساس شرایط مندرج در تبصره ۱ ماده ۴ گواهی مبدا را صادر می نماید بدیهی است مدارک ارائه شده باید منطبق بر مندرجات گواهی مبدا اخذ شده باشد.

منبع: بازرگانی هیمن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
حسن یکشنبه ۲۲ دى ۱۳۹۸
با تشکر
لااقل 1 نمونه میذاشتین ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟