شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته سوم دی 1399

تکرار معاملات در بازار بی رمق محصولات پتروشیمی

تکرار معاملات در بازار بی رمق محصولات پتروشیمی
بازار محصولات پتروشیمی در سومین هفته‌ی دی ماه توان زیادی برای افزایش معاملات نداشت. نسبت به هفته‌ی قبل، تنها 1,176 تن به حجم معاملات اضافه و فقط 63.4 درصد عرضه ها، معامله شد.

به گزارش ویکی پلاست، رخداد مهم هفته در بازارهای جهانی نفت در حال وقوع است. پس از اینکه عربستان سعودی در جلسه‌ی دوشنبه اوپک پلاس، اعلام کرد میزان تولید نفت خود را یک میلیون بشکه‌ی دیگر کاهش می دهد، از روز سه شنبه، قیمت نفت افزایشی شد.

نفت که این هفته در بازارهای جهانی با 50 دلار معاملات را آغاز کرده بود، خود را به نزدیکی 55 دلار رساند. قیمت نفتا هم در سه روز، 49 دلار افزایش یافت و قیمت نفتا به 481 دلار رسید.

اگر در چند ماه گذشته، چشم‌ها خیره به تغییرات عجیب دلار نیمایی بود، طی چند هفته‌ی قبل، نوسان نیما به پایین ترین حد در سال 99 رسیده؛ به طوری که در قیمت های این هفته، فقط 17 تومان کاهش داشت و از قضا، همین 17 تومان، مبنای تغییرات همه قیمت ها شد.

هفته‌ی قبل و در پایان سال 2020، نشریه ICIS منتشر نشد و دفتر توسعه صنایع پایین دستی، یکشنبه 14 دی، فقط با دلار نیمایی، قیمت های پایه را محاسبه و منتشر کرد. 176 ریال یعنی 7 صدم درصد، همه تغییرات قیمت های پایه نسبت به هفته‌ی دوم دی بود.

پس از یک هفته توقف انتشارِ قیمت های جهانی، با صعودی شدن قیمت نفت و خوراک، حالا باید منتظر قیمت های هفته آینده و تغییرات قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی بود. بدون شک، تغییرات قیمت های پایه در 21 دی ماه، تحت تأثیر قیمت های جهانی خواهد بود.

بازار ارز هم، هفته آرامی را پشت سر گذاشت. هر چند این هفته، دلار آزاد عزم صعود به کانال 26 هزار تومان را داشت ولی دوام دلار در بالای مرز 26 هزار تومان، یک روز بیشتر دوام نداشت و چهارشنبه دلار به 25,950 تومان عقب نشینی کرد. دلار صرافی هم به دنبال صعود دلار آزاد تا 25,900 تومان پیش رفت ولی پنجشنبه با تغییر جهت دلار آزاد به 25,550 تومان بازگشت.

در بازار آزاد محصولات پتروشیمی، به رغم سختگیری ها اما این هفته، معاملات در حال انجام بود و واسطه ها به روزهای معمولی فعالیت خود برگشتند. همان طور که پیش بینی می شد، مواد اولیه به جای انبارهای شورآباد از انبار کارخانه ها معامله می شود.

بورس کالای ایران، روز دوشنبه میزان پیش دریافت کالاهای پ پ را از 50 درصد به 10 درصد کاهش داد. سه ماه پیش بود که بورس کالا برای کنترل تقاضا، میزان پیش دریافت را از 10 درصد، به 50 درصد افزایش داده بود.

کمیته تخصصی پتروشیمی، این هفته با فروش گریدهای نامنطبق off3 ضایعاتی، به اختیار شرکت های پتروشیمی موافقت کرد. به این ترتیب پتروشیمی ها می توانند گریدهای off3 خود را یا در بورس کالا یا به صورت مستقیم، به مشتریان بفروشند.

سه‌شنبه‌ی هفته آینده، یعنی 23 دی ماه، وزارت صنعت میزبان جلسه‌ای است که در آن در مورد واردات محصولات پ پ و پت، تصمیم گیری می شود. «برنامه ریزی و تدوین راه‌کارهای اجرایی تأمین مواد پتروشیمی دارای کمبود داخل از محل واردات» و «رفع تعهدات ارزی شرکت های پتروشیمی دارای کمبود تولید داخلی»، 2 دستور این جلسه هستند.

معاملات، این هفته 2.3 درصد بیشتر از هفته قبل بود. از 83,224 تن عرضه، 52,793 تن معامله انجام گرفت.


البته عرضه ها 1,061 تن کمتر از هفته قبل بود ولی کماکان، حجم عرضه ها بالای مرز 80 هزار تن است.


افزایش 1,176 تنی معاملات را البته می توان پایان سقوط معاملات هم تعبیر کرد. تا هفته ی قبل، هر هفته معاملات در حال کاهش بیشتر بود ولی این هفته، این سقوط، متوقف شد.
 

درصد میانگین معاملات به عرضه ها هرهفته از ابتدای سال تا هفته سوم دی 1399


مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته سوم دی 1399


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری


جدول مقایسه ای حجم معامله همه گروه های پلیمری در هفته دوم و هفته سوم دی 1399



میزان معاملات هفته سوم دی ماه : 52,793 تن

مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 18 دی 1399


 

100 درصد عرضه های پ پ نساجی معامله شد
71 درصد عرضه های پ پ شیمیایی معامله شد
42.6 درصد عرضه های PVC معامله شد
100 درصد عرضه های ترفتالات بطری معامله شد
35.2 درصد عرضه های سبک فیلم معامله شد
23 درصد عرضه های سنگین اکستروژن معامله شد
50.6 درصد عرضه های سبک خطی معامله شد
36.1 درصد عرضه های سنگین فیلم معامله شد
46.3 درصد عرضه های سنگین بادی معامله شد
51.1 درصد عرضه های سنگین تزریقی معامله شد


 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 75%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟