جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تداوم افت حجم معاملات در بازار محصولات پلیمری بورس کالا
سایه افت حجم معاملات به دنبال کاهش مستمر تقاضا برای محصولات پتروشیمیایی در بورس کالا همواره باقی است. در هفته جاری با وجود آنکه نرخ‌های پایه برای برخی گریدهای این محصولات چهره کاهشی به خود گرفت، نتوانست همچون محرک قدرتمندی بر دادوستدهای فعالان بازار اثرگذار باشد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، از این رو ذهنیت کاهشی هنوز هم در بین معامله‌گران وجود دارد، آن هم در شرایطی که با وجود افت ناچیز نرخ‌ها طی هفته جاری هنوز هم قیمت‌ها در سطوح بالایی نوسان می‌کنند و انبارها مملو از موادی هستند که از ابتدای سال تاکنون با نرخ‌های توام با رقابت‌های قیمتی خریداری شده‌اند. از این رو محافظه‌کاری بیشتری در میان خریداران به چشم می‌خورد.

تا از این طریق تا جای ممکن از تحمل زیان ناشی از نوسان نرخ فاصله بگیرند و بتوانند ریسک خود را کاهش دهند.

در این زمینه دکتر مسعود جمالی کارشناس بازار پلیمرها به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با توجه به کاهش یکصد و 10 تومانی میانگین ماهانه بهای نیمایی دلار در معادله کشف نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی، برخی گریدها پس از مدت‌ها با کاهش قیمت همراه شدند.

به‌رغم کاهش نرخ پایه دلاری، بهای برخی دیگر از‌گریدها نظیر پلی استایرن‌ها با اهرم دیگر یعنی قیمت جهانی افزایش قیمت پایه را تجربه کردند. بهای سایر گریدهای پلیمری در بازه‌ای محدود نوسان قیمت را به ثبت رساندند.

جمالی به داده‌های اثرگذار معاملاتی اشاره کرد و گفت: معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا طی هفته گذشته با کاهش میزان تقاضا و افت حجم دادوستدها همراه بود که اصلی‌ترین علت آن انتظارات کاهشی مربوط به بهای ارز است.

در کنار این موضوع که ترس متقاضیان از تداوم سیر نزولی قیمت‌ها سبب شده که با احتیاط بیشتری خریدهای خود را انجام دهند، انبارهای مملو از مواد اولیه نیز از دیگر دلایل عقبگرد تقاضا به شمار می‌رود.

این امر در معاملات بازار آزاد این محصولات هم به خوبی دیده می‌شود. به‌طوری که قیمت‌هایی که در روزهای تابستان اختلاف زیادی با نرخ‌های نهایی معاملات بورس کالا داشت، اکنون تا جایی افت پیدا کرده که به سمت نرخ‌های پایه بورس کالا همگرا شده است.

وی افزود، خوشبختانه معاملات هفته جاری تا لحظه تنظیم این گزارش از آرامش نسبی برخوردار بود و به دور از رقابت‌های قیمتی شدید خاتمه یافت.

در روز سه‌شنبه هفته جاری در برابر میزان 53 هزار و 142 تن عرضه انواع محصولات پلیمری در بورس کالا، 35 هزار تن تقاضا شکل گرفت.

در نهایت 24 هزار تن مورد دادوستد قرار گرفت که حدود 40 درصد از عرضه‌ها مورد معامله قرار گرفت. در کل شواهد حاکی از آن است که میزان تقاضا هم در بورس کالا و هم در بازار آزاد کاهش پیدا کرده است.

از این رو رونق معاملاتی چندانی را طی هفته گذشته شاهد نبودیم. جمالی در انتهای صحبت خود به قانون مالیات ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: آنچه واضح است به پایان رسیدن دوره مالیات ارزش افزوده است و از نظر قانونی مدت زمان دریافت آن به پایان رسیده است.

اما همچنان در معاملات رسمی بورس کالا و شرکت‌های پتروشیمی فاکتورها با درج مالیات ارزش افزوده صادر می‌شود.

اکثر شرکت‌ها نگران هستند در صورت عدم دریافت مالیات ارزش افزوده در این دوره با جرایم مالیاتی مواجه شوند.

از این رو ترجیح می‌دهند حتی اکنون این میزان مالیات را دریافت کنند. بنابراین ساماندهی این اما و اگرها برای دریافت یا عدم دریافت مالیات ارزش افزوده نیازمند صدور بخشنامه از سوی سازمان امور مالیاتی است تا تکلیف معاملات در این زمینه روشن شود.

 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟