شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

تحلیل بازار
۱۲ تير ۱۳۹۹ 1 1138

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته دوم تیر 1399

بیش از 90 درصد عرضه ها معامله شد/ آیا تابستان 97 در حال تکرار است؟

بیش از 90 درصد عرضه ها معامله شد/ آیا تابستان 97 در حال تکرار است؟
در دومین هفته تیرماه، از 82 هزار و 688 تن عرضه محصولات پلیمری در بورس کالا، 74 هزار و 808 تن معامله انجام شد و نسبت معامله به عرضه‌ی این هفته به 90.4 درصد رسید.

به گزارش ویکی پلاست، به رغم کسر هفتگی 10 درصد از سهمیه واحدهایی که آمار فروش خود را در سامانه جامع ثبت نکرده اند و تعلیق سهمیه واحدهایی که گرید مصرفی خود را در بهین یاب، تعیین نکرده اند، اما این هفته هم مانند هفته پیش، نسبت معاملات به عرضه، بیش از 90 درصد بود.

در بورس کالای محصولات پلیمری این هفته، تقاضا هم 2 هزار و 400 تن افزایش یافت و از 121 هزار و 870 تن هفته قبل، به 124 هزار و 306 تن رسید. تقاضای ثبت شده در این هفته، طی 14 هفته سال 99، رتبه سوم بیشترین میزان را به خود اختصاص داد.

بازار در حال سپری کردن روزهایی است که نرخ ارز به بالاترین رکوردهای خود رسیده و دلار نیمایی و دلار صرافی، به قیمت های بسیار بالایی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل رسیده اند. دلار نیمایی از مرز 16 هزار و 400 تومان عبور کرده و تنها در 4 روز (از دوشنبه تا پنج‌شنبه) 289 تومان افزایش پیدا کرده است. دلار صرافی هم در نزدیکی کانال 19 هزار تومان است. دلار صرافی در سوم تیرماه بود که به 19 هزار و 595 تومان رسید.

نکته مهم بازار این هفته، رفتار متفاوت قیمت ها در بورس و بازار آزاد بود. به رغم اینکه هفته جاری، از حیث میزان رشد قیمت های پایه، سومین رتبه سال 99 را داشت و میانگین نهایی معاملات هم رشد قابل توجهی تجربه کرد اما در بازار آزاد، به جز PPهای شیمیایی و نساجی ، PVC و سنگین اکستروژن قیمت سایر کالاها نسبت به هفته قبل، کاهشی بود.

نسبت معاملات به عرضه در دو هفته تیرماه بهبود خوبی پیدا کرد و طی هفته جاری و هفته گذشته، به بالای 90 درصد رسید. بررسی نسبت معاملات به عرضه در 6 هفته گذشته نشان می دهد در خرداد، هفته به هفته بر درصد معاملات به عرضه افزوده می شد، تا اینکه در هفته اول تیرماه با 93.1 درصد، بالاترین میزان معاملات به عرضه طی سال 99، ثبت شد.

افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و بهبود تقاضا، نشان می دهد صنایع در حال انطباق دادن خود با شرایط کرونا هستند و رشد تولیدات در کشورهایی مانند چین، نرخ خوراک و محصولات پتروشیمی را افزایش داده است.

تأثیر صعود قیمت های خوراک و قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی در کنار افزایش مداوم و بی توقف دلار نیمایی، علائم پیش رو در بازار داخلی را تنها به یک جهت هدایت می کند و آن هم، تکرار هفتگی افزایش در قیمت های پایه و بالا رفتن مداوم قیمت ها در بورس کالاست.

یکی از نکات مغفول در طرح افق وزارت صمت که حفظ سهمیه تولیدکنندگان را منوط به ارائه فاکتور فروش کرده، سرریز شدن تقاضای سهمیه های قطع شده به سمت بازار آزاد است. فراموش نکنیم در بحران تقاضای خرید محصولات پتروشیمی طی تابستان سال 97 به علت اختلاف زیاد قیمت های پایه و قیمت های بازار، فضای سفته بازی گسترده ای ایجاد شد که نهایتا با تغییر فرمول محاسبه قیمت های پایه، از دلار تک نرخی 4200 تومانی به دلار نیمایی، هفته به هفته، از التهاب بازار کاسته شد.

در شرایط فعلی نیز اختلاف بین دلار قیمت های پایه با دلار بازار رسمی، به حدی افزایش یافته که جذابیت زیادی برای جذب سرمایه های سرگردان ایجاد شده و اگر به جای محدودیت های فروش، فرمول محاسبه تغییر نکند، باید منتظر تداوم افزایش تقاضا و بالا رفتن رقابت ها بود.

به تجربه ثابت شده، واسطه ها همیشه موفق شده اند از چارچوب های تعیین شده و محدودیت های وضع شده خود را رها کنند و به تقاضای مشتریان خود پاسخ دهند. در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 که با حضور صادقی نیارکی، معاون وزیر صمت، محتشمی پور از بورس کالا، مهدوی، دبیر انجمن کارفرمایی و نمایندگانی از تشکل های پلیمری برگزار شد، محتشمی پور گفت: (نقل به مضمون) به اعتقاد او، مواد اولیه خریداری شده، بیشتر با هدف انبار کردن خرید می شود.

در بهترین و خوش بینانه ترین برداشت از این اظهارنظر، بسیاری تولیدکنندگان (نه واسطه ها) به علت نگرانی از افزایش قیمت های در آینده، با همه توان، هر هفته تلاش دارند تا مواد اولیه بیشتری را خرید و نگهداری کنند. روی دیگر این نگرانی، بی اعتمادی به آینده بازار است. تلاش برای خرید بیشتر، برابر با بالا رفتن رقابت در زمانی‌ست که قیمت های پایه نیز در حال رشد هستند و همه این تلاش ها یک نتیجه بیشتر نخواهد داشت: تقاضای سیری ناپذیر و افزایش قیمت.
 

مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات هفته اول و هفته دوم تیر 1399



مقایسه هفتگی عرضه، تقاضا و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا از ابتدای امسال تا هفته دوم تیر 1399


مقایسه عرضه، تقاضا و معاملات کالاهای پلیمری




میزان معاملات هفته دوم تیر ماه : 74.808 تن





جدول مقایسه معاملات هفته اول و هفته دوم تیر 1399



نوسان میانگین هفتگی خرید و فروش دلار نیمایی از 31 خرداد تا 12 تیر 1399


نمودار نوسان قیمت فروش دلار صرافی ها از 31 خرداد تا 12 تیر 1399




مقایسه فروش دلارصرافی و میانگین هفتگی دلار نیمایی از ابتدای امسال تا 12 تیر 1399


 


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه
مجید پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۹
بسیار جامع و خوب وضع بازار را تشریح کردید ارسال پاسخ

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟