دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

مهم؛ سناریوهای پیش روی قیمت مواد اولیه/ سقف رقابت در حال فرو ریختن؟!
آیا بورس کالا، برای انگیزه بخشیدن به تداوم و افزایش عرضه پتروشیمی ها، سقف رقابت را بر می دارد؟ آیا مکاتبه ای صورت گرفته یا این بحث ها در حد گمانه زنی است؟ آیا برداشتن سقف رقابت، به منزله بی اثر کردن تصمیم تک نرخی کردن ارز نیست؟

به گزارش ویکی پلاست، افزایش قیمت مواد اولیه در بازار آزاد، خلاف جهت قیمت های پایه که از هفته قبل با کاهش چشمگیری (15 درصد) سؤال مهمی برای تولیدکنندگان مطرح کرد! چرا؟ چرا قیمت ها در حالی که باید کاهشی باشد، افزایشی است؟

اولین گمانه زنی ها این بود؛ واسطه ها مواد اولیه انبارهای خود را با قیمت ارز آزاد خریداری کرده اند و حالا تلاش دارند که ضرر و زیان ناشی از کاهش قیمت ها پایه را با یک عمل هماهنگ و عدم کاهش قیمت مواد، جبران کنند. اما ظاهرا همان طور که همیشه گوش های بازار از تولیدکنندگان تیزتر است، خبرهای داغ دیگری به دستشان رسیده بود.

خبر این بود: به زودی سقف رقابت در بورس کالا حذف می شود! اما آیا این تصمیم واقعیت دارد؟ پیگیری های ویکی پلاست نشان می دهد زمزمه های این طرح در بورس کالا مطرح شده و موضوع در حال ارزیابی است.

طبیعتا بورس کالا که یک شرکت خصوصی است به فکر بالا بردن انگیزه پتروشیمی ها برای عرضه بیشتر است و ارزیابی کردن این بحث از سوی بورس کالا، نباید چندان دور از ذهن باشد.

ولی تکلیف ارز تک نرخی با قیمت 4200 تومان چه می شود؟ اگر این بحث ها به نتیجه برسد و سقف رقابت در بورس کالا برداشته شود (که البته این حذف سقف رقابت در اختیارات بورس کالاست و هیچ نهادی نمی توانند مانع از حذف آن شود) تصمیمات دولت در خصوص ارز، بی اثر نمی شود؟

سود پتروشیمی ها بعد از تغییر نرخ پایه محاسبه محصولات پتروشیمی از ارز آزاد به دلار تک نرخی (دلار محاسبه شده در اعلام قیمت 19 فروردین: 48895 ریال/ دلار محاسبه شده در قیمت های 26 فروردین: 42000 ریال) کاهش چشمگیری پیدا کرد.

از سوی دیگر مجوزهای صادر شده توسط وزارت صنعت برای واحدهای جدید صنعت پلاستیک، روز به روز میزان تقاضا در بورس کالا را افزایش می داد.

این دو عامل یعنی کاهش انگیزه برای عرضه از سوی پتروشیمی ها و افزایش تقاضا به دلیل واحدهای جدید تولیدی، شرایط را به سمتی می برد که بورس کالا به عنوان یک شرکت خصوصی، منافع سهامداران خود را لحاظ کند و تدبیر جدیدی اتخاذ کند.

این احتمال نیز وجود دارد که دفتر توسعه صنایع تکمیلی از پیشنهاد بورس کالا استقبال کنند و این سناریو اجرا شود.

همان طور که قبلا گفته شد، برداشتن و وضع کردن سقف رقابت از اختیارات شرکت بورس کالای ایران است و هیچ نهادی امکان اعمال نظر در تصمیمات بورس کالا را ندارد اما نکته مقابل این اختیار شرکت بورس کالای ایران، بی اثر شدن نرخ 4200 تومانی دلار بعد از برداشتن سقف، امری بدیهی است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟