جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

سوت لعنتی را بزن!
وقتی تیم ملی فوتبال کشورت در یک بازی نابرابر، هر چند دقیقه یک گل از حریف می خورد و در همان نیمه اول، نتیجه بازی مشخص شده، نیمه دوم، یک جهنم تمام عیار است. جهنمی که دقایق آن سال ها طول می کشد و برای سوت آخر بازی ثانیه شماری می کنی!

پایان تعطیلات نوروزی برای بسیاری از فعالان بازار، پیشاپیش این انتظار کم رنگ را ایجاد کرده بود که وعده های دولت عملی شده و فضای احساسی پایان سال  که بر دلار حاکم شده بود، پایان خواهد یافت.

اما عزمی که میل به افزایش قیمت دلار داشت از تلاش فرو ننشست. قیمت ارزها سر به افزایش گذاشت و یکشنبه 19 فروردین 1397، تداعی کننده روزهای سال 1391 شد.

به غلط یا درست، بسیاری از مردم بی تابانه و سراسیمه، با مرور خاطرات صف‌های شبانه فروش سکه، نقدینگی به دست گرفته و راهی چهارراه استانبول شدند که عمده تشدید جو روانی بازار، ناشی از انتشار تصاویر همین افراد، پشت در صرافی ها و دست به دست شدن آنی تصاویر در کانال های تلگرامی بود و هست.

افزایش تقاضا و محدودیت دلار بازار سیاه، کار را به جایی رساند که فقط عددها افزایش می یافت (قیمت لفظی) و به گفته فعالان بازار، کمتر معامله ای صورت می گرفت.

طعنه ها و کنایه ها به دولت، ساختن جوک و تحلیل های اولیه و ثانویه، تبعاتی بود که از نیمه روز گذشته به راه افتاد. شاید کارتن «چطوری ایرانی» بارزترین تصویر و کنایه تلخ به آنچه بود که در حال رخ دادن بود و همچنان همه منتظر سوت پایان بودند.

500 تومان افزایش قیمت دلار در یک روز و شکستن مرز 5 هزار و 700 تومان برای دلار، نتیجه بازی تلخ روز گذشته بود که به گفته کارشناسان، 8 درصد ارزش پول ملی ایران کاهش یافت.

تجریه ثابت کرده است که بانک مرکزی در بزنگاه‌های این چنینی، با رخوت و تعلل وارد میدان می شود و همین محافظه کاری و عدم صدور بیانیه ای سریع، فضا را برای هر نوع ابتکار عمل و بازی یک طرفه بازیگران، خالی می کند.

در اینکه سال 1397 و تصمیم قریب الوقوع آمریکا در خروج از برجام با افزایش فشار اقتصادی و نتایج بدی همراه خواهد بود تردیدی نیست اما گویی قرار است با تصمیمات غلط و حرکت های اشتباه، مردم و تصمیم گیرندگان نیز ضمن استقبال از این شکست و بالا رفتن هزینه ها، یأس و ناامیدی بیشتری را در عمق جان جامعه تزریق کنند.

لازم است بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با ورود عاجل به این جریان، ضمن جلوگیری از سوءاستفاده کسانی که در بزنگاه ها، با تلخ کردن کام مردم، سودهای بادآورده به چنگ می آورند، بر فضای هیجانی موجود، پایان ببخشند و در این بازار کم اعتمادی، برنامه های روشن خود را اعلام کنند.

محمود حق وردی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟