یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

عدم رعایت کف عرضه برای هیچ مجتمع پتروشیمی محدودیت صادراتی ایجاد کرد؟
آیا کف عرضه توسط مجتمع های پتروشیمی رعایت می شود؟ وظیفه پایش کف عرضه ها با کیست؟ آیا انجمن صنفی کارفرمایی به عنوان عضو کمیته تخصصی پتروشیمی، تا کنون برای هیچ مجتمعی، به علت عدم رعایت کف عرضه، محدودیت صادراتی وضع کرده است؟ پاسخ این سوالات را در گفتگوی ویکی پلاست با صحاف زاده، معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی بخوانید.

در تاریخ 1 مرداد توسط دفتر صنایع تکمیلی دستورالعملی در خصوص تنظیم بازار ابلاغ شد که در چند بند این دستورالعمل، در خصوص عدم رعایت کف عرضه پتروشیمی‌ها ضمانت‌هایی قید شده بود، ‌در بند ۴ و ۶ این دستورالعمل به تعیین و الزام عرضه محصولات پتروشیمی و منوط شدن صادرات به کف عرضه اشاره شده بود در همین خصوص و برای اطلاع از رعایت این دستور‌العمل و اعمال محدودیت برای مجتمع هایی که کف عرضه را رعایت نمی‌کنند،‌ گفت‌وگویی با پرویز صحاف‌زاده معاون اجرایی انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی انجام دادیم که متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

:: ویکی‌پلاست: در حال حاضر با توجه به اینکه کف عرضه توسط انجمن صنفی کارفرمایی هر هفته پایش می‌شود، سؤال اول این است که کف عرضه‌ها در هفته‌های گذشته رعایت شده است یا خیر.

کف عرضه توسط دفتر صنایع تکمیلی یا صنایع پایین‌دستی NPC مشخص و ابلاغ می‌شود.

:: ویکی‌پلاست: با توجه به تضمینی که در دستورالعمل ذکر شده، مبنی بر تعیین و الزام کف عرضه محصولات پتروشیمی توسط مجتمع‌ها و اعمال محدودیت‌های صادراتی در صورت عدم رعایت کف‌ عرضه‌ها در سه نوبت، شما به‌عنوان انجمن صنفی مجتمع‌های پتروشیمی تا چه حد این موضوع را جدی گرفتید و این محدودیت‌ها را لحاظ کردید و تاکنون اتفاق افتاده است که محدودیت‌های صادراتی را به مجتمع‌های پتروشیمی یادآوری کنید؟

در کمیته تخصصی پتروشیمی که معمولاً هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود، این موضوع و گزارش بورس بررسی می‌شود و در صورتی که شرکتی دستور‌العمل را رعایت نکرده باشد پس از سه نوبت، به شرکت ابلاغ می‌شود.

:: ویکی‌پلاست: نامه وزیر صنعت که بند سوم آن نیز برای صنایع پایین‌دستی محل اعتراض است، در این نامه نیز به رعایت کف‌ عرضه‌ها اشاره شده است و ما اگر کف‌ عرضه‌ها را از ابتدای شهریور که نامه وزیر صنعت اجرایی شده، در نظر بگیریم، کف عرضه‌ها تا چه حدی توسط انجمن صنفی کارفرمایی جدی تلقی می‌شود چراکه دغدغه صنایع پایین‌دستی رعایت کف عرضه‌ها است، تا عرضه‌ها به مقدار کافی باشد تا با مشکل مواجه نشود، انجمن صنفی کارفرمایی چقدر نسبت به این مسئله متعهد است.

انجمن به‌عنوان یکی از کنترل‌کننده ها، پیگیر این مسائل است و اگر آمار این هفته و هفته گذشته بررسی شود، اقلام و محصولاتی که درگذشته مشکل‌ساز بودند، مانند پی‌وی‌سی، پ‌پ و پت به دلیل اینکه قیمت‌ها میانگین عرضه ۴ هفته شده، رانت از بین رفته و به قیمت واقعی نزدیک‌تر شده است به همین دلیل قیمت بازار با قیمت بورس تقریباً به هم نزدیک شده است و خروج دلال‌ها را به دنبال داشته است.

:: ویکی‌پلاست: در خصوص مسئله کف‌ عرضه تأکید دارم که انجمن صنفی کارفرمایی چقدر نسبت به رعایت تعهدات خودش و مجتمع‌های پتروشیمی‌ در خصوص کف‌عرضه مصمم بوده و آیا تا الآن تذکر، اخطار و یا محدودیت‌ برای پتروشیمی‌‌هایی که کف عرضه را رعایت نکردند لحاظ شده است یا خیر.

ما به صورت مرتب در حال پیگیری این مسئله هستیم و اگر شما میانگین سالانه را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که به‌جز ۳ یا ۴ مورد کف عرضه‌ها رعایت نشده، برخی از اجناس و محصولات حتی بالاتر از کف‌عرضه نیز عرضه‌شده و به فروش رفته است، در خصوص پلی‌اتیلن اکستروژن، اگر تولید شده باشد، عرضه می‌شود لذا زمانی که تولید با مشکل مواجه شود، هیچ صادراتی نیز صورت نگرفته است و اگر صادر شود و عرضه نشود، ما از صادرات جلوگیری می‌‌کنیم.

:: ویکی‌پلاست: ما الآن با انبارش بسیار زیاد مجتمع‌های تولید‌‌کننده پلی‌اتیلن اکستروژن مانند پتروشیمی‌ جم مواجه هستیم که خریداران می‌خواهند که بار‌ها و محصولات خود را بارگیری کنند و از سوی دیگر داریم مشاهده می‌کنیم که کف عرضه‌ها رعایت نمی‌شود.

رادفر: در حال حاضر کف‌عرضه ۷ هزار تن است که الآن حدود ۶ هزار و ۳۰۰ تن به صورت هفتگی عرضه‌شده است، در هفته گذشته عرضه رعایت نشده اما در مچینگ معامله شده است؛ زمانی که خریدار وجود ندارد و در غیر مرتبط خرید می‌کند، تولیدکننده نمی‌تواند کاری کند، این مسئله در کمیته تخصصی نیز بررسی می‌شود و زمانی که محصول به مچینگ می‌رود، به این معنی است که مشتری و خریدار وجود ندارد.

صحاف‌زاده: در حال حاضر افرادی که کد بهین‌یابی دارند، مشتری و خریدار نیستند. دستورالعمل وزیر برای ما لازم‌الاجرا است بنابراین بر اساس این دستورالعمل قیمت‌ها لحاظ شد و همین مسئله موجب شد که دلال‌ها خارج شوند و  هدف نیز همین بود که بازار را به معامله و عرضه و تقاضا بسپارند

:: ویکی‌پلاست: این‌طور که از صحبت‌های شما متوجه شدم، به نظر می‌آید که شما با فرمول قیمت‌گذاری میانگین ۴ هفته مشکلی ندارید و به نظرتان این فرمول مناسب است؟

پیشنهاد انجمن صنفی و صنایع پایین‌دستی همین بود و همه در این خصوص اجماع داشتند به دلیل اینکه دست دلال‌ها کوتاه شود، به این صورت عمل شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟