پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

مشکی، رنگ مضر یا مفید برای سلامت جامعه؟
یکی از چالش های مصرف گنندگان با محصولات مورد مصرفشان رنگ آنهاست، و خیلی از افراد با دیدن رنگ مشکی در ذهنشان سوال های زیادی طرح می شود.

اما نکته ای که در خصوص رنگ مشکی مورد توجه قرار می گیرد، بهداشتی بودن یا نبودن، مضر یا مفید بودن آن برای سلامت فردی و جامعه است.

این فکر و سوال ایجاد شده در ذهن کاملا به حق است ولی باید به آن پرداخته شود. آیا همه ­ی پلاستیک ها و محصولات مشکی شک برانگیز هستند؟

رایج ترین روش تولید قطعات رنگی از مواد پلاستیکی، افزودن مستربچ‌های رنگی است. این افزودنی‌ها گاهی علاوه بر ایجاد رنگ مطلوب محصول نهایی، باعث بهبود و اصلاح خواص فیزیکی، مکانیکی نیز می‌شود.

پلاستیک ها دارای رنگ های متنوعی هستند و در رنگ های بی شماری در کاربرد های صنعتی استفاده می شوند.

چهار نوع رنگینه در پلاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرد:

رنگ ها (Dyes)
رنگدانه های آلی (Pigment)
رنگدانه های معدنی
رنگدانه هایی با اثرات ویژه

یکی از اساسی ­ترین تفاوت های بین رنگدانه­ ها و رنگ­ها در حلالیت است. رنگ­ها پیچیده­ تر از رنگ­دانه ها هستند و با ایجاد گاها پیوندهای شیمیایی پلیمر می شوند. آنها دارای خواص ظاهری درخشان بسیار خوبی هستند.

رنگ مشکی

اغلب رنگ مشکی را به پنهان کردن می شناسند و این تفکر ابهامات زیادی را برای مصرف کنندگان ایجاد می­کند. از نظر روانشناسی رنگ سیاه نشانه اقتدار و ابهت است که دلیل بسیاری از انتخاب­هاست.

در ورزش می بینید که بالاترین درجه در کمربندهای رزمی را به رنگ مشکی می دهند یا داوران مسابقه فوتبال برای اینکه بتوانند در زمین قضاوت قاطعی از خود نمایش دهند، به طور معمول رنگ سیاه را برای پوشش خود انتخاب می کنند.

دلایل فوق سبب می شود تا طراحان محصول و متخصصان صنایع بسته بندی رنگ سیاه را برای نمایش اقتدار، ظرافت و کلاس محصول خود انتخاب و مورد استفاده قرار دهند.

همانطور که اشاره شد برای رنگی کردن پلاستیک­ها از مستربچ های رنگی استفاده می شود با توجه به موضوع حاضر در خصوص مستربچ مشکی به عنوان رنگ دهنده ­ی محصولات پلاستیکی توضیحات فنی ارائه می گردد.

رنگ مشکی در طبیعت با استفاده از کانی های معدنی، سرب و دوده بدست می آید. گرچه به نظر می رسد که رنگی ساده و اولیه است اما انواع مختلفی از رنگ های سیاه در حرفه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و بدست آوردن کیفیتی مناسب از این رنگ که ترکیب مورد نظر افراد را ایجاد کند، از گذشته های دور مورد توجه بوده است.

مستربچ مشکی یک افزودنی رنگی است و دارای خواص پخش شوندگی بسیار خوب در پلیمرها را داراست. به طور معمول وقتی پلیمری با مقدار 15 تا 60 درصد دوده سیاه (Carbon Black) پر شود مستربچ مشکی به منظور مشکی کردن پلاستیک ها ساخته شده است.

دوده سیاه یا کربن بلک برای جذب تمام موج های قابل دیدن،  یکی از مهمترین پیگمنت سیاه برای دوام پلی الفین هایی است که در فضای باز بیرون و بسته بندی مورد استفاده هستند.

ذرات ریز کربن بلک را همچنین میتوان برای افزایش مقاومت به هوا و افزایش مقاومت به نور فرابنفش به کار گرفت. ذرات درشت تر این افزودنی ارزان تر هستند اما در نهایت شدت رنگدهی کمتری دارند.

کربن بلک درحدود ۹۷ تا ۹۹ درصد آن از کربن تشکیل شده است. دیگر اجزای آن هیدروژن و اکسیژن هستند.گروه های عاملی سطح ذرات کربن بلک oH و CooH  هستند.

علاوه بر گروه های اکسیژن و هیدروژن، کربن بلک ممکن است شامل مقادیر بسیار کم از نیتروژن و گوگرد نیز باشد.

کربن بخش بسیار مهمی در تمامی موجودات زنده‌است و تا آنجا که می‌دانیم بدون این عنصر زندگی وجود نخواهد داشت.  مهم ترین نکته راجع به کربن این است که کربن عنصری ضروری برای تمام موجودات زنده است.

در واقع، دانشمندان معتقد هستند که کربن در هر کجای زمین و به هر میزان که یافت شود، احتمال وجود حیات را قطعی می سازد.

تمام ترکیباتی که تاکنون به نام ترکیب های آلی شناخته شده اند، دارای کربن می باشند. تعداد ترکیب های کربن نیز بسیار بیشتر از ترکیب های شناخته شده سایر عناصر است.

چرخه کربن چیست؟

کربن در طبیعت بطور مداوم از موجود زنده به محیط و از محیط به موجود زنده دور می زند. به این گردش کربن، چرخه کربن می گویند. چرخه کربن باعث می شود که درصد دی اکسید کربن موجود در هوا ثابت بماند. دی اکسید کربن موجود در هوا منبع اصلی کربن برای موجودات زنده است.

تمام موجودات زنده این گاز را از هوا می گیرند و دوباره آن را به هوا باز می گردانند. در این چرخه، دی اکسید کربن محدود موجود در هوا بطور مداوم مورد استفاده مجدد قرار می گیرد.

گیاهان سبز دی اکسید کربن را از هوا می گیرند و پس از ترکیب کردن آن با آبی که از خاک جذب کرده اند، ترکیبات پیچیده تری می سازند.

دی اکسید کربن به دو صورت از گیاهان سبز به هوا باز گردانده می شود. گیاهان در طول شب، دی اکسید کربن آزاد می کنند. پس از مرگ گیاهان و تجزیه آنها نیز دی اکسید کربن دوباره به هوا باز می گردد.

گیاهان سبز از کربن برای ساختن ترکیبات آلی استفاده می کنند. جانوران و انسان این ترکیبات آلی کربن دار را با مصرف گیاهان وارد بدن خود می کنند.

پس از آن، دی اکسید کربن طی عمل تنفس و تجزیه، دوباره آزاد می شود و به هوا باز می گردد. سوختن گیاهان و جانوران نیز باعث آزاد شدن دی اکسید کربن می شود.

نمایی از چرخه کربن

کربن و بدن انسان

کربن یکی از مهمترین عناصر لازم برای بدن است و در تک تک سلول های بیولوژیک وجود دارد. جالب است که بدانید 16 کیلوگرم از وزن بدن شما را (اگر 70 کیلوگرم وزن داشته باشید)کربن تشکیل می دهد.

کربوهیدرات ها (هیدرات های کربن یا مواد قندی) یکی از انواع مولکول های زیستی هستند که از نظر شیمیایی آنها را پلی­ هیدروکسی­ آدئید یا پلی­ هیدروکسی­کتون می دانند.

هیدرات های کربن از اتم های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده اند. کربو هیدرات ها در بدن بیشتر به عنوان مولکول های ذخیره کننده انرژی عمل می کنند، اما کاربرد های ساختاری و نقش در انتقال پیام و … نیز دارند. مواد قندی یکی از منابع اصلی تامین کننده کربن مورد نیاز بدن می باشند.

نتیجه

در پاسخ به ابهامات موجود در خصوص رنگ مشکی بسته بندی ها و محصولات پلاستیکی نظیر ظروف یکبار مصرف با توجه به توضیحات رفتاری و فنی می توان دریافت اگر از رنگدانه های مشکیِ مورد تایید وزارت بهداشت در تولید محصولات پلاستیکی استفاده شود علاوه بر نمایش مقتدرانه، زیبایی و ظرافت محصول مورد نظر میتواند دارای شرایط بسیار ایمن  برای بدن نیز باشد.

بنابراین با توجه به وجود افراد و واحدهای تولیدی سودجو باید از محصولاتی استفاده شود که دارای مجوزهای بهداشتی ( پروانه ساخت از وزارت بهداشت – معاونت غذا و دارو) لازم  باشند چرا که این محصولات بطور کامل ضامن سلامت جامعه در این حوزه هستند.

منبع: سایت تحقیق و توسعه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟