سه شنبه ۲۶ تير ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۲۴ تير ۱۴۰۳ 0 787

اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی ‌بار دیگر رشد متفاوت تقاضای نفت را پیش‌بینی کردند.

چشم‏‏‏‌انداز تقاضای طلای‏‏‏‌سیاه

چشم‏‏‏‌انداز تقاضای طلای‏‏‏‌سیاه
اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)‌ بار دیگر رشد کوتاه‌مدت و میان‌مدت متفاوتی برای تقاضای جهانی نفت را پیش‌بینی کردند. گزارش‌های منتشرشده توسط هر دو سازمان در هفته‌جاری نشان‌داد که پیش‌بینی‌های اوپک در بالاترین حد انتظار صنعت قرار دارد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت به پیش‌بینی خود برای رشد نسبتا قوی تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ و سال‌آینده میلادی پایبند بود و اعلام کرد؛ رشد اقتصادی انعطاف‌‌‌‌پذیر و سفرهای هوایی بیشتر، از مصرف سوخت در ماه‌های تابستان حمایت می‌کند.

شرق‌‌‌‌الاوسط نوشت؛ آژانس بیــــن‌الــمللی انرژی اعلام کرد؛ رشد تقاضای جهانی نفت در سال‌جاری و سال‌آینده میلادی به کمتر از یک‌میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت، زیرا مصرف چین در سه‌ماهه دوم به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش ‌یافته‌است.

زارش ماهانه نفت آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی مشاوره می‌دهد، در گزارش ماهانه نفت خود اعلام کرد؛ تقاضای جهانی در سه‌ماهه دوم، سالانه ۷۱۰‌هزار بشکه در روز افزایش یافت که کمترین افزایش سه‌ماهه در بیش از یک سال‌گذشته است.

قدرت چین در بازار جهانی انرژی در حال کمرنگ‌شدن است. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: سال‌گذشته این کشور ۷۰‌درصد افزایش تقاضای جهانی را به خود اختصاص داد. این میزان در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به حدود ۴۰‌درصد کاهش خواهد یافت.

پکن پیش‌بینی خود را برای رشد نسبتا پایین تقاضای نفت‌برابر با ۹۷۰‌هزار بشکه در روز در سال‌جاری نسبت به چشم‌‌‌‌انداز ماه گذشته خود تغییر نداد و پیش‌بینی رشد سال‌آینده را با ۵۰‌ هزار بشکه کاهش در روز به ۹۸۰‌هزار بشکه رساند. آژانس بین‌المللی انرژی اضافه کرد؛کاهش رشد اقتصادی پس از کووید در سراسر جهان، رشد اقتصادی ضعیف، افزایش بهره‌‌‌‌وری انرژی و افزایش خودروهای الکتریکی، به‌عنوان باد مخالف رشد در سال‌جاری و آینده عمل خواهند کرد.

از اوپک چه خبر؟

اوپک به پیش‌بینی خود برای رشد نسبتا قوی تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ و سال‌آینده میلادی پایبند بود و در گزارش اخیر خود اعلام کرد که رشد اقتصادی انعطاف‌‌‌‌پذیر و سفرهای هوایی بیشتر، از مصرف سوخت در ماه‌های تابستان حمایت می‌کنند. این سازمان در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ به میزان ۲‌میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه در روز و در سال‌۲۰۲۵ به میزان یک‌میلیون و ۸۵۰‌هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. هر دو پیش‌بینی نسبت به ماه گذشته بدون تغییر بوده‌است.

اوپک در این گزارش اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌شود تحرک قوی و سفرهای بیشتر هوایی در نیمکره‌شمالی در طول فصل تعطیلات، تقاضا برای سوخت بخش حمل‌ونقل را تقویت کند و تقاضا را در ایالات‌‌‌‌متحده افزایش دهد.» پیش‌بینی‌‌‌‌کنندگان نفت بیش از حد معمول در مورد قدرت رشد تقاضای نفت برای سال‌۲۰۲۴ و در میان‌مدت اختلاف‌نظر دارند که تا حدی به دلیل تفاوت‌‌‌‌ دیدگاه‌های موجود درخصوص سرعت انتقال جهان به سوخت‌های پاک‌‌‌‌تر است.

اوپک‌پلاس نیز که اوپک و متحدانش مانند روسیه را شامل می‌شود، از اواخر سال‌۲۰۲۲ مجموعه‌‌‌‌ای از کاهش تولید را برای حمایت از بازار اجرا کرده‌است. این گروه در ۲ ژوئن موافقت کرد آخرین کاهش تولید ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای در روز را تا پایان سپتامبر تمدید کند و به‌‌‌‌تدریج آن را از اکتبر حذف کند. اوپک همچنین پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی جهان در سال‌جاری از ۲.۸‌درصد به ۲.۹‌درصد افزایش داد و با اشاره به تحرکات خارج از کشورهای توسعه‌‌‌‌یافته در سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، گفت که این رقم امکان افزایش بالقوه را دارد. شتاب رشد اقتصادی در بین اقتصادهای بزرگ در نیمه اول سال‌انعطاف‌‌‌‌پذیر باقی‌ماند.

اوپک اعلام کرد: این روند از یک مسیر رشد مثبت کلی در کوتاه‌مدت حمایت می‌کند. گزارش اوپک به کسری عرضه نفت در ماه‌های آینده و در سال‌۲۰۲۵ اشاره می‌کند. اوپک همچنین تقاضا برای نفت‌‌‌‌ خام اوپک‌‌‌‌ پلاس یا نفت‌‌‌‌ خام اوپک به‌اضافه کشورهای متحد که با این سازمان همکاری می‌کنند را ‌برابر با ۴۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه در روز در سه‌ماهه سوم پیش‌بینی می‌کند که به‌‌‌‌مراتب فراتر از مقدار نفتی است که این گروه در حال‌حاضر تولید می‌کند. در همین حال، پس از جهش فعالیت‌های پالایشی ایالات‌‌‌‌متحده در هفته گذشته که منجر به کاهش بیش از حد انتظار در ذخایر بنزین و نفت‌خام این کشور شد، قیمت نفت در روز پنج‌شنبه ۱۱ ژوئیه  بالاتر رفت.

ذخایر استراتژیک ایالات‌‌‌‌متحده

اداره اطلاعات انرژی ایالات‌‌‌‌متحده گزارش داد که ذخایر نفت‌‌‌‌ خام آمریکا در هفته منتهی به ۵ژوئیه، با ۳‌میلیون و ۴۰۰‌هزار بشکه کاهش به مرز ۴۴۵‌میلیون بشکه رسید ‌که بسیار فراتر از انتظارات تحلیلگران درنظرسنجی رویترز بود.

ذخایر بنزین با ۲‌میلیون بشکه کاهش به ۲۲۹‌میلیون و ۷۰۰‌هزار بشکه رسید ‌که بسیار بیشتر از انتظار تحلیلگران در تعطیلات چهارم ژوئیه ایالات‌‌‌‌متحده بود. در این میان اما، به دلیل اختلالات عرضه ناشی از توفان بریل، سودهای پالایشی محدود شد. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند که داده‌های تورم ایالات‌‌‌‌متحده که بعدا منتشر می‌شود، از جمله شاخص قیمت مصرف‌کننده و گزارش شاخص قیمت تولید‌‌‌‌کننده، می‌تواند سیگنال‌هایی را به بازار بدهد.

جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو نیز اعلام کرد: بانک‌مرکزی ایالات‌‌‌‌متحده تصمیمات  جدید مربوط به نرخ بهره را «در صورت لزوم» اتخاذ خواهد کرد و از انجام کاهش نرخ بهره در سپتامبر که می‌تواند به‌عنوان یک اقدام سیاسی در آستانه انتخابات ریاست‌‌‌‌جمهوری پاییز تلقی شود، صرف‌نظر می‌کند.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟