یکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۶ تير ۱۴۰۳ 0

بانک‌جهانی پیش‌بینی می‌کند قیمت نفت در سال‌۲۰۲۴ حدود ۸۴‌دلار در هر بشکه باقی‌بماند

صعود بهای برنت با تنش‌ های ژئوپلیتیک

صعود بهای برنت با تنش‌ های ژئوپلیتیک
بهای معاملات آتی نفت‌ برنت روز سه‌‌‌‌‌ شنبه ۲۵ ژوئن به حدود ۸۶ دلار در هر بشکه رسید‌ و بالاترین سطح خود را در نزدیک به دو ماه اخیر تجربه کرد. ادامه خطرات ژئوپلیتیک در اروپای‌ شرقی و خاورمیانه از عوامل مهم روند صعودی قیمت نفت بوده‌ است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در اروپای ‌شرقی، تنش‌ها همچنان بالاست زیرا اوکراین اعلام کرد؛ بیش از ۳۰تاسیسات پردازش و ذخیره نفت روسیه را هدف قرار داده‌است. در پاسخ، روسیه آمریکا را به حمایت از اوکراین در موشک‌باران کریمه اشغالی متهم کرد و نسبت به عواقب نامشخص هشدار داد.

علاوه‌ بر این، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه کشتی‌های درگیر در حمل‌ونقل نفت روسیه اعمال و بارگیری مجدد گاز طبیعی مایع روسیه(LNG) را در اتحادیه اروپا برای صادرات به سایر کشورها ممنوع کرد. در همین حال، خاورمیانه همچنان کانون درگیری است و هیچ نشانه‌‌‌‌‌ای از حل و فصل فوری در آن به چشم نمی‌خورد.

جنگ جاری بین اسرائیل و حماس، تلاش‌های میانجیگری بین‌المللی، از جمله تلاش‌های موردحمایت ایالات‌متحده را که تاکنون نتوانسته‌اند توافق آتش‌‌‌‌‌بس را تضمین کنند، به چالش کشیده است. با وجود این، فشارهای طرف عرضه، عدم‌قطعیت‌‌‌‌‌های سمت تقاضا را تعدیل می‌کند.

چالش‌های اقتصادی چین و موضع محتاطانه فدرال‌رزرو آمریکا در مورد کاهش نرخ بهره لایه‌‌‌‌‌هایی از پیچیدگی را به بازار جهانی نفت اضافه کرده‌است. در این میان، بازار نفت همچنان در وضعیت شکننده‌‌‌‌‌ای قرار دارد و بین خطرات افزایش عرضه و پیش‌بینی‌های متزلزل تقاضا تعادل برقرار می‌کند.

ثبات کنونی نفت‌خام برنت در سطوح بالا بر تاثیر متقابل پیچیده این پویایی جهانی تاکید و نشان‌دهنده آن است که چگونه رویدادهای ژئوپلیتیک و اقتصادی می‌توانند بازارهای انرژی را تحت‌تاثیر قرار دهند و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و سیاسی را پیچیده‌‌‌‌‌تر کنند.

 قیمت نفت در روز سه‌‌‌‌‌شنبه پس از افزایش در روز دوشنبه به دلیل افزایش تقاضای سوخت در تابستان، افزایش چندانی نداشت، اما سرمایه‌گذاران نسبت به داده‌های قیمت مصرف‌کننده در ایالات‌متحده محتاط بودند. معاملات آتی برنت برای تسویه ماه اوت پس از افزایش ۰.۹‌درصدی، به ۸۵.۹۶دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که قیمت نفت‌خام آمریکا پس از ۱.۱‌درصد افزایش در روز قبل، با ۳‌سنت کاهش به ۸۱.۶۰دلار در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در هفته گذشته حدود ۳‌درصد افزایش و دو هفته متوالی روند صعودی داشتند.

تقاضای بنزین در حال افزایش است و با ورود ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان‌ به اوج مصرف تابستانی، ذخایر نفت و سوخت کاهش ‌یافته‌است. نظرسنجی اولیه رویترز نشان می‌دهد؛ ذخایر نفت‌خام و بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۲۱ژوئن، ۳‌میلیون بشکه کاهش‌یافته‌است.

تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار، گفت: «افزایش قیمت نفت به دلیل چشم‌‌‌‌‌انداز خوش‌بینانه تقاضا و کاهش ذخایر ایالات‌متحده ایجاد شد، با این حال سرمایه‌گذاران در مورد پتانسیل افزایش بیشتر قیمت نفت محتاط هستند زیرا نگرانی‌هایی وجود دارد که نرخ‌های بهره بالا با محدود‌کردن اقتصاد، رشد مصرف سوخت را محدود می‌کند.

انتظار می‌رود انتشار شاخص هزینه‌های مصرف شخصی و معیار ترجیحی فدرال‌ رزرو برای افزایش قیمت‌ها در روز جمعه ۲۸ژوئن سرنخ‌‌‌‌‌های بیشتری برای چشم‌‌‌‌‌انداز نرخ‌های بهره  ارائه دهد. تاخیر در کاهش نرخ بهره هزینه وام گرفتن را برای مدت طولانی‌‌‌‌‌تری بالا نگه می‌‌‌‌‌دارد.

افزایش بهای نفت همچنین با حملات مداوم اوکراین به زیرساخت‌های نفتی روسیه که می‌تواند عرضه نفت‌خام و سوخت را کاهش دهد، حمایت شد. در ۲۱ژوئن، پهپادهای اوکراینی به چهار پالایشگاه، از جمله پالایشگاه ایلسکی، یکی از تولیدکنندگان اصلی سوخت در جنوب روسیه، حمله کردند.

اتحادیه اروپا بسته تحریمی را علیه روسیه به دلیل جنگ این کشور در اوکراین تصویب کرد که بر اساس آن ۲۷ کشتی از جمله کشتی‌هایی که توسط شرکت کشتیرانی دولتی روسیه Sovcomflot اداره می‌شوند، به فهرست نهادهای تحریم شده اضافه می‌شوند.

تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی، اعلام‌کردند: «بازار در آستانه انتخابات اواخر این هفته در ایران همچنان در اوج است. انتخاب یک رئیس‌‌‌‌‌جمهور تندرو  می‌تواند منجر به رویارویی مستقیم‌‌‌‌‌تر با ایالات‌متحده، اسرائیل و عربستان‌سعودی شود.» به گزارش تارنمای worldbank.org، قیمت کالاهای جهانی در سال‌گذشته به‌طور قابل‌توجهی کاهش‌یافته که به کاهش تورم در سراسر جهان منجر شده‌است.

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی، این کاهش اکنون در حال تثبیت است و این موضوع ممکن است باعث چالش‌برانگیز‌شدن برای بانک‌های مرکزی درخصوص کاهش سریع نرخ بهره شود، همچنین این گزارش نشان می‌دهد که یک درگیری قابل‌توجه در منطقه خاورمیانه می‌تواند این روند کاهشی تورم را معکوس کند.

در اواسط سال‌۲۰۲۲ تا اواسط سال‌۲۰۲۳، قیمت کالاها تقریبا ۴۰‌درصد کاهش‌یافت که به کاهش ۲‌درصدی مهم تورم جهانی کمک کرد، با این حال از اواسط سال‌۲۰۲۳، شاخص قیمت کالاهای بانک جهانی تا حد زیادی بدون تغییر باقی‌مانده‌است. بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند؛ تا زمانی‌که هیچ تنش ژئوپلیتیک جدیدی وجود نداشته‌باشد، کاهش ۳‌درصدی قیمت کالاهای جهانی در سال‌۲۰۲۴ و ۴‌درصد در سال‌۲۰۲۵ به قوت خود باقی خواهد بود.

انتظار می‌رود قیمت‌ها حدود ۳۸‌درصد بالاتر از میانگین قبل از شیوع COVID-۱۹ باقی‌بمانند.ایندرمیت گیل، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، می‌گوید: «تورم جهانی هنوز یک نگرانی است. کاهش قیمت کالاها که عامل اصلی کاهش تورم بوده، دیگر در حال کاهش نیست.» تنش‌های ژئوپلیتیک مداوم در سال‌های اخیر با وجود کاهش رشد اقتصادی جهانی، قیمت نفت و سایر کالاها را بالا نگه داشته‌ است.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟