شنبه ۹ تير ۱۴۰۳

زرین نپتا

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 0 138

بازار داخلی از قیمت‌های جهانی سبقت گرفت

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها

رشد یکپارچه قیمت پتروشیمی‌ها
قیمت پایه محصولات پتروشیمی در روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در حالی افزایشی اعلام شد که نوسانات قیمت‌های جهانی محدود بوده و رشد قیمت‌های پایه تحت‌تاثیر تغییرات دلار حواله اتفاق ‌افتاده‌است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی نشان می‌دهد که نرخ‌ها در حالی به‌صورت یکپارچه با رشد همراه بودند که شاخص برنت در بازار جهانی در ثبات قیمتی به‌سر می‌برد و از این‌رو قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی نوسان چندانی نداشته‌اند و بنابراین افزایش قیمت‌های پایه داخلی را می‌توان به رشد نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌‌‌ای نسبت داد.



قیمت پایه محصولات پتروشیمی روز یکشنبه 30 اردیبهشت در حالی اعلام شد که قیمت‌های پایه از ابتدای ماه‌جاری روند افزایشی را درپیش گرفته‌‌‌‌‌اند. نرخ دلار مبادله‌‌‌‌‌ای برای چهارمین هفته متوالی چیزی حدود 81‌تومان افزایش داشت.

به‌عبارت بهتر دلار مبادله‌‌‌‌‌ای از 41‌هزار و 814‌تومان در روز 23 اردیبهشت به 41‌هزار و 896‌تومان در روز 30 اردیبهشت رسید ‌و در واقع با 0.2‌درصد رشد همراه شد و از این‌رو موجب افزایش یکپارچه قیمت پایه محصولات پتروشیمی شد؛ این در حالی است که بازارهای جهانی در وضعیت رکود قرار دارند و افزایش دلار مبادله‌‌‌‌‌ای باعث رشد قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در بازار داخلی شده‌است.

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی در حالی افزایش‌یافتند که تغییر قیمت بسیاری از کالاها  بسته به میزان رشد دلار است و نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی بدون تغییر مانده‌‌‌‌‌اند. بررسی قیمت پایه محصولات پلیمری اعلام‌شده در روز 30اردیبهشت نشان می‌دهد که بیشتر محصولات این گروه با رشد قیمت همراه بودند و در این بین پلی‌‌‌‌‌پروپیلن شیمیایی 440L-548R با رشد 2درصد معادل 903‌تومان به قیمت 45‌هزار و 902‌تومان رسیده‌است.

در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌‌‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند ،استایرن بوتادین رابر روشن 1502 با 3.6‌درصد افت، آخرین کالای کاهشی بود که نسبت به هفته گذشته 28.5‌ریال افت قیمت را به‌ثبت رسانده است. به‌طور کلی گروه محصولات پلیمری به‌صورت یکپارچه با افزایش قیمت همراه بودند.

در گروه کالاهایی که با دلار مبادله‌‌‌‌‌ای 28‌هزار و 500‌تومان قیمت‌گذاری می‌شوند، بیشتر محصولات پلیمری بدون تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته باقی‌ماندند و در این گروه پلی‌‌‌‌‌اتیلن ترفتالات بطری BG821 با یک‌درصد رشد در رده نخست این گروه قرارگرفته‌ و این در حالی است که دلار مبادله‌‌‌‌‌ای موثر در قیمت‌گذاری این گروه در روز 30اردیبهشت نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته و رشد قیمت‌ها تحت‌تاثیر تغییر قیمت‌های جهانی اتفاق‌افتاده است.

در گروه کالایی شیمیایی نیز بیشتر گروه‌ها با افزایش قیمت همراه بودند و گاز آمونیاک با 5.1‌درصد رشد در رده نخست محصولات شیمیایی قرار دارد و اسید‌استیک با 4‌درصد کاهش در قعر جدول شیمیایی‌‌‌‌‌ها قرار دارد. افزایش قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز تحت‌تاثیر تغییرات محدود نرخ دلار مبادله‌‌‌‌‌ای رقم خورده است.

فروکش هیجان در بازار محصولات پتروشیمی

بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی در بازه زمانی 22 تا 28 اردیبهشت نشان می‌دهد که این بازار در مدت مورد بررسی ‌میزبان 104‌هزار و 73‌تن انواع محصول پلیمری بوده‌است که با استقبال 124‌هزار و 839‌تن مواجه شد و از این میزان در نهایت 85‌هزار و 943‌تن با میانگین قیمت موزون 49‌هزار و 306‌تومان به ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرارگرفت. آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان عرضه محصولات پلیمری در بازه مورد بررسی نسبت به هفته پیش از آن 2‌درصد کاهش داشته‌است.

همچنین میزان معاملات محصولات پلیمری در هفته گذشته نسبت به هفته سوم اردیبهشت کاهش 4‌درصدی را به‌ثبت رسانده است.

به‌طور کلی بازار فیزیکی پلیمری‌‌‌‌‌ها در هفته چهارم اردیبهشت از تب و تاب فروش و عرضه افتاده است و این رینگ در هفته نخست این ماه همزمان با افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در پی رشد قیمت‌های جهانی و همچنین افزایش نرخ ارز مبادله‌‌‌‌‌ای با رونق همراه بود و این در صورتی است که با کاهش قیمت‌های جهانی در پی کاهش تنش‌های خاورمیانه و سیاستگذاری جدید تولیدکنندگان نفت در بازه زمانی 22 تا 28اردیبهشت قیمت محصولات پلیمری نیز با کاهش همراه بود و از این‌رو عرضه‌‌‌‌‌کننده‌‌‌‌‌ها و مشتریان از معامله عقب‌نشینی کردند.

رینگ محصولات شیمیایی ظرف هفته اخیر منتهی به‌روز جمعه 28اردیبهشت همچون جریان حاکم بر معاملات محصولات پلیمری کم‌رونق بود، از این‌رو بررسی رینگ فیزیکی محصولات شیمیایی طی هفته چهارم اردیبهشت نشان می‌دهد که در مدت موردنظر چیزی حدود 47‌هزار و 467‌تن محصول شیمیایی در این بازار عرضه‌شده که با تقاضای 41‌هزار و 394 تنی مواجه شد و از این میزان چیزی حدود 31‌هزار و 79‌تن محصول شیمیایی به‌فروش رسید.

بررسی رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران از ابتدای اردیبهشت نشان می‌دهد که میزان معاملات در هفته چهارم  این ماه نسبت به هفته سوم روندی نزولی داشته و این در حالی است که میانگین قیمت موزون معاملات در بازه زمانی 22 تا 28فروردین نسبت به هفته پیش از آن کاهش 0.13‌درصدی داشته‌است که این موضوع را می‌توان به کاهش انتظارات تورمی، افت شاخص برنت و در ادامه کاهش قیمت‌های جهانی محصولات شیمیایی نسبت داد.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟