پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ 0 232

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات‌ PVC:

پیش‌بینی رشد 6 درصدی تقاضای جهانی برای لوله‌های UPVC

پیش‌بینی رشد 6 درصدی تقاضای جهانی برای لوله‌های UPVC
عباسعلی متوسلیان، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC گفت: روند کاربرد UPVC در کشورهای غربی نشان می‌دهد همچنان مصرف UPVC در تاسیسات شهری و ساختمانی حرف اول را می‌زند و رشد تقاضای جهانی برای لوله‌های UPVC بالای 6 ‌درصد پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، عباسعلی متوسلیان در گفت‌وگو با ایران پلیمر توضیح داد: طبق آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۹، تولید مواد پلیمری در سطح جهان به رقم ۳۵۹ میلیون تن رسیده و اتفاقا یکی از سه بازار اصلی مصرف مواد پلیمری، در حوزه صنعت ساختمان و بخش‌های عمرانی بوده است.

تا قبل از نیمه قرن بیستم، استفاده از لوله و اتصالات چدنی، در تاسیسات ساختمانی، طرح‌های عمرانی و زیرساخت شهری، بسیار رایج بوده، اما هزینه بالای تعمیر و نگهداری لوله و اتصالات چدنی، کشورهای پیشرو را بر آن داشت تا جایگزین مناسبی برای حل این مشکل پیدا کنند.

صنعت لوله و اتصالات پلیمری از اواسط قرن ۲۰، با تحولی شگرف در فناوری و افزایش خواص فیزیکی و مکانیکی روبه‌رو بوده و این صنعت توانسته است تا چالش‌های تاسیسات را به طور چشمگیری مرتفع کرده و جایگزین مطلوبی برای لوله و اتصالات چدنی باشد.

وی در ادامه گفت: اولین پلیمر جایگزینی که در دهه ۶۰ میلادی به کار گرفته شد، لوله و اتصالات UPVC بود، با این هدف که بتوانند طول عمر تاسیسات را افزایش دهند و هزینه تعمیر و نگهداری را به حداقل ممکن برسانند! رشد روزافزون کاربرد سیستم‌های UPVC  در شبکه‌های زیرساختی و تاسیسات مکانیک ساختمان در نیم قرن گذشته، باعث شد تا تحقیقات جامعی در خصوص طول عمر لوله و اتصالات UPVC از طرف دانشگاه یوتای آمریکا صورت پذیرد و نتایج منتشرشده در سال ۲۰۱۴، عمر بالای یکصد سال این سیستم را تایید کرد.

وی افزود: شاید جالب باشد که خوانندگان شما بدانند، در ۵۰ سال گذشته، طول عمر ساختمان‌ها در آمریکا از ۳۰ سال به ۱۰۰ سال افزایش یافته است! همچنان که این آمارها نشان می‌دهد، همخوانی کاملی بین طول عمر تاسیسات مکانیک ساختمان‌ها در کشوری صنعتی همچون آمریکا و طول عمر ساختمان‌ها در این کشور پیشرو در حوزه صنعت ساختمان و زیرساخت وجود دارد.

این در حالی است که در همین بازه زمانی ۵۰ساله، طول عمر ساختمان‌ها در ایران از ۳۰ سال به ۲۶ سال کاهش یافته است و یکی از مهم‌ترین علل این نزول کیفی، عدم‌توجه به استفاده از موادی است که می‌توانند باعث افزایش طول عمر ساختمان‌ها شوند.

از دیگر دلایل توجه ویژه کشورهای صنعتی به کاربرد لوله و اتصالات UPVC، ضد‌اشتعال بودن ذاتی این سیستم است که کاربری آن را در ساختمان بسیار توجیه‌پذیر می‌کند و ساختمان را از گسترش آتش‌سوزی در امان نگه می‌دارد.

متوسلیان افزود: لوله و اتصالات UPVC از جمله محصولات پلیمری است که به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی منحصر به فرد، مقاومت بی‌نظیر در برابر حریق و ارتقای طول عمر تاسیسات ساختمان به بیش از یکصد سال، توانسته است جایگاه ممتازی در تاسیسات ساختمان و زیرساخت کشورهای صنعتی به دست آورد.

در همین زمینه و بر اساس تحقیقات انجمن پلاستیک آمریکای شمالی، لوله و اتصالات UPVC عنوان «پرمصرف‌ترین لوله و اتصالات پلاستیکی» در تاسیسات ساختمان و زیرساخت را آمریکا و کانادا به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در بخش مربوط به مسائل زیست محیطی، که یکی از دغدغه‌های اصلی در میان جوامع صنعتی و در حال توسعه است، باید اشاره کرد که شاکله رزین PVC به گونه‌ای است که ۵۶‌درصد آن از کلر تشکیل شده که از منابع تجدید‌پذیر حاصل می‌شود و تنها ۴۴‌درصد آن از منابع نفتی تشکیل شده است.

این درصدها خود گویای آن است که این رزین در فرآیند تولید، کمترین خطر انتشار گازهای گلخانه‌ای را نسبت به همتایان پلیمری خود دارد و به همین دلیل، در کاربردهای مختلف، مورد توجه قرار گرفته است.

این فعال حوزه پلیمر در خصوص میزان استفاده لوله‌های PVC  در ساختمان‌ها و ارتباط آن با طول عمر ساختمان‌ها توضیح داد: به‌رغم اینکه ما در کشور، توسط چهار پتروشیمی نزدیک به ۷۰۰‌هزار تن تولید PVC  داریم و مازاد عرضه در کشور وجود دارد، متاسفانه به خاطر مشکلات موجود، واحدهای تولیدی برای تامین ماده اولیه، وارد رقابت‌های سنگین تا ۶۰ و ۷۰‌درصد می‌شوند و این موضوع نهایتا روی قیمت محصول نهایی اثر می‌گذارد.

در واقع به حقوق ابتدایی افراد جامعه (در بخش مسکن) در اثر قیمت‌گذاری‌ها و سیاست‌های نادرست، اهمیتی داده نمی‌شود. نتیجه هم آن شده است که در سال‌های اخیر برخلاف مقررات اجرایی، از پلیمر‌هایی در تاسیسات ساختمان استفاده می‌شود که قیمت کمتری از UPVC دارند و این موضوع باعث شده تا تبعات زیادی در بخش ساختمانی داشته باشیم.

وی گفت: در مجموع، عدم‌کاربری درست محصولات پلیمری غیر از UPVC که به‌خاطر قیمت‌ها و سیاست‌های صادراتی مواد خام به شکل نادرست اتفاق افتاده است، افزایش احتمال آتش‌سوزی در ساختمان‌ها به دلیل استفاده از مواد نامناسب و همین‌طور کیفیت برخی محصولات پلیمری که استاندارد‌های لازم در جهت استفاده در ساختمان‌ها را ندارند، بخشی از کاهش طول عمر ساختمان‌ها را رقم زده است.

متوسلیان همچنین در خصوص روند جهانی این صنعت در سالیان آتی گفت: بیشتر فناوری روز این صنعت در اختیار اروپا و آمریکاست. بقیه کشورها به نوعی دنباله‌رو رده اول‌های فناوری دنیا هستند. نظر بنده به عنوان یک مشاهده‌گر عینی نسبت به روند کاربرد UPVC در کشورهای غربی این‌گونه است که همچنان مصرف UPVC  در تاسیسات شهری و ساختمانی حرف اول را می‌زند و رشد تقاضای جهانی برای لوله‌های UPVC  بالای ۶‌درصد پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: در کشور ما در بخش تکنولوژی‌های تولید، چندان تفاوتی با سایر کشورهای صنعتی نداریم، اما در بخش مشاوران حوزه عمران و زیرساخت این‌گونه نیست. ما کمتر به تجربه داخلی خود توجه کرده‌ایم و به طور شایسته از تجربیات جهانی نیز بهره نبرده‌ایم.

متاسفانه روش‌های متداول در حوزه زیرساخت و ساختمان کشور، همراستا با تحولات مهندسی در سطح جهان پیش نرفته و نیاز است تا اطلاعات دقیق‌تری از روند‌های جهانی، در اختیار مشاوران قرار گیرد.
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟