جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ 0 145

صادرات و واردات در تیرماه کاهشی شد

سیر نزولی تجارت در ابتدای تابستان

سیر نزولی تجارت در ابتدای تابستان
آمار 4 ماهه تجارت خارجی ایران منتشر شد و گمرک اعداد تجارت خارجی غیرنفتی کشور را در اختیار عموم قرار داد. بر اساس این گزارش همچنان تراز تجاری کشور، هم در چهارماهه و هم در ماه چهارم منفی است؛ این رقم برای مدت چهارماهه منفی 3 ‌میلیارد و 633 دلار است و در ماه چهارم تراز آن به منفی 2 ‌میلیارد و 136 ‌میلیون دلار رسیده است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، با این وجود حجم کلی تجارت به لحاظ وزنی 18/ 6‌درصد و از حیث ارزش 82/ 10درصد افزایش در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته را نشان می‌دهد. نوشتن گزارش درباره آمار تجارت ایران تبدیل به‌کاری تکراری شده‌است.

نه آمار تجارت چندان تغییری نشان می‌دهد و نه مبادی و مقاصد تجاری تفاوتی با گزارش پیشین دارد. متوسط هر‌تن کالای وارداتی بر اساس این گزارش 1650دلار عنوان ‌شده و هر‌تن صادرات 343 دلار که همچنان حاکی از ارزان‌فروشی و گران خری است.

بازیگران واردات و صادرات ایران نیز همچنان همان کشورها هستند و باز باید این تذکر را داد که انجام عمده تجارت، به‌خصوص در بخش واردات تنها با دو کشور، خطرات بسیاری را در پی دارد و با تغییر سیاست این کشورها ممکن است برای تامین کالاهای مورد‌نیاز با مشکلاتی مواجه شویم.

همچنین ترکیب صادراتی ایران همچنان عمدتا گاز، مشتقات و فرآورده‌های نفتی و مواد خام و نیمه‌خام است که‌بار دیگر باید تذکر داد وابستگی بخش مهمی از تجارت غیرنفتی ایران به مشتقات و فرآورده‌های هیدروکربوری است که بنا به طبیعت این بازار جهانی، وابسته به قیمت نفت هستند و بالطبع قیمت‌هایی بسیار پرنوسان دارند.

تجارت در تابستان

بر اساس آمار گمرک در چهارماه نخست سال‌1402 ارزش کل صادرات ایران به 15‌میلیارد و 906‌میلیون دلار رسیده و واردات کالا به کشور 19میلیارد و 539‌میلیون دلار ارزش داشته‌است. بر اساس این گزارش در این مدت ۱۱‌میلیون و ۸۴۲‌هزار‌تن کالا به ارزش ۱۹‌میلیارد و ۵۳۹‌میلیون دلار وارد کشور شده‌است که به لحاظ وزنی 18/ 6‌درصد و از حیث ارزش 82/ 10درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش با اشاره به اینکه مبادلات بازرگانی کشور در ۴ماه نخست سال‌جاری به ۳۵‌میلیارد و ۴۴۵‌میلیون دلار رسید، می‌افزاید: متوسط ارزش گمرکی هر‌تن کالای صادراتی در چهار ماه نخست سال‌جاری ۳۴۸ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر‌تن کالای وارداتی ۱۶۵۰ دلار بوده‌است. آمارگمرک نشان‌دهنده آن است که تجارت غیرنفتی کشور در ۴ماه نخست سال‌1401 به ۴۶‌میلیون و ۸۱۵‌هزار‌تن به ارزش ۳۴‌میلیارد و ۴۸۰‌میلیون دلار رسیده بوده‌است.

تجارت در ماه چهارم

همچنین در ماه چهارم تجارت کشور آمار نشان‌دهنده صادرات 3‌میلیارد و 406‌میلیون دلاری و واردات رقمی بالغ بر 5‌میلیارد و 539‌میلیون دلاری داشته‌ که نشان‌دهنده تراز منفی 2‌میلیارد و 136‌میلیون دلار است و ارزش کل حجم تجارت به 8‌میلیارد و 945‌میلیون دلار می‌رسد.

تیر سال‌‌‌‌‌‌‌۱۴۰۱ تراز تجاری کشور به منفی ۶۰۵‌‌‌‌‌‌‌میلیون دلار رسیده بود. رقم صادرات ۴‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۱۷۱‌‌‌‌‌‌‌میلیون دلار ثبت شد و واردات ۴‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۷۷۶‌‌‌‌‌‌‌میلیون دلار. آمار تیر سال‌‌‌‌‌‌‌۱۴۰۰ نیز تفاوت چندانی از نظر عملکرد ندارد و با صادرات‌‌‌‌‌‌‌ ۳‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۳۵۸‌‌‌‌‌‌‌میلیون دلاری ثبت‌‌‌‌‌‌‌شده و واردات ۴‌‌‌‌‌‌‌میلیارد و ۱۶۸‌‌‌‌‌‌‌میلیون دلاری، حتی ترازی منفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر داشت.

در مقام مقایسه این منفی‌ترین تراز تجاری تیر ماه در 3 سال‌گذشته است. ارزش تجارت در تیر ماه سال‌1399 در بخش صادرات 2‌میلیارد و 373‌میلیون دلار بوده‌ و  واردات این ماه 2‌میلیارد و 929‌میلیون دلار ارزش داشته‌است.
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟