یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

پیشخوان خبر
۲۹ تير ۱۴۰۲ 0 200

تحولات بازار جهانی نفت در سایه افزایش قیمت برنت تا ۸۰ دلار در هر بشکه

رشد بهای نفت با چشم بسته

رشد بهای نفت با چشم بسته
به‌دنبال کاهش نگرانی‌ها از افزایش مجدد سطح تورم در ایالات‌متحده، قیمت نفت‌برنت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید. شاخص جهانی نفت‌برنت روز چهارشنبه گذشته به دلیل تعهد چین برای تقویت مجدد رشد اقتصادی و انتظارات فدرال‌رزرو آمریکا مبنی‌‌‌‌‌بر افزایش قریب‌‌‌‌‌الوقوع نرخ بهره، به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد،  بهای آتی برنت در لحظه تنظیم گزارش، با ۷۳‌سنت افزایش به ۳۶/ ۸۰دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا (WTI) با ۴۹‌سنت افزایش در رقم ۲۴/ ۷۶دلار در هر بشکه معامله شد.

از چین و آمریکا چه خبر؟

وزارت اقتصاد چین متعهد شد سیاست‌هایی را برای بازیابی و گسترش مصرف در دومین اقتصاد بزرگ جهان اعمال کرده که ‌‌‌‌‌بتواند به نوبه خود، تقاضای نفت را افزایش دهد.

در ایالات‌متحده، گزارش‌های آماری حاکی از آن است که سود خرده‌‌‌‌‌فروشی‌‌‌‌‌ها در ژوئن پایین‌تر از حد انتظار بوده است، امری که به نوشته رویترز، موجب تقویت توقف افزایش نرخ‌‌‌‌‌ بهره پس از افزایش ۲۵واحد پایه در نشست ۲۵ و ۲۶ ژوئیه فدرال‌رزرو شده‌است. نرخ بهره بالاتر هزینه‌های اختصاص وام را افزایش می‌دهد ضمن آنکه می‌تواند رشد اقتصادی را تحت‌تاثیر قرارداده و تقاضای نفت را کاهش دهد.

در آن‌سوی میدان، گزارش‌های‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اخیر منتشرشده توسط آژانس بین‌المللی انرژی و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، افزایش تدریجی تقاضای نفت در نیمه دوم ۲۰۲۳ را پیش‌بینی می‌کنند.

یکی از تحلیلگران ارشد بازار در موسسه اوآندا اعتقاد دارد انتظارکمبود عرضه نفت در بازار به دلیل اختلال تولید در قاره آفریقا و همچنین کاهش صادرات روسیه می‌تواند قیمت نفت‌خام را بیش از پیش صعودی کند. در واکنش دیگری، کلاوس نات عضو شورای حاکم بانک‌مرکزی اروپا، اعلام کرد افزایش نرخ بهره بانکی تا پیش از نشست هفته آینده به هیچ‌وجه قطعی و قابل پیش‌بینی نخواهد بود.

افق رشد قیمت نفت

گفتنی است، برخی از ناظران بازار، صعود قیمت جهانی نفت را در میان‌مدت، تا قیمتی بالاتر از ۱۰۰دلار در هر بشکه نیز پیش‌بینی کرده‌اند ضمن آنکه کاهش ارزش دلار آمریکا را در این میان بی‌‌‌‌‌تاثیر نمی‌‌‌‌‌دانند.

در همین حال، آخرین داده‌های اقتصادی از کانادا و بریتانیا که علایمی از کاهش تدریجی تورم را نشان می‌دهد نیز محرک مهمی برای بازار نفت به‌حساب می‌آید. همچنین انتظار می‌رود پایین‌آمدن نرخ تورم در آمریکا، راهبرد تکمیل ذخایر استراتژیک نفتی این کشور، کاهش تولید و اختلال جهانی در عرضه نفت، از قیمت این کالای استراتژیک در ایام پیش‌‌‌‌‌رو حمایت کند.

کاهش تورم؛ خبر خوب برای بازار نفت

در همین چارچوب، نعیم اسلم مدیر ارشد سرمایه‌گذاری در کپیتال مارکتز، گفت: «با کاهش تورم، معامله‌گران بازار انرژی به آینده بازار بسیار خوشبین شده‌اند. بدیهی است مشاهده ردپای هرگونه بهبود در داده‌های تورم، می‌تواند به‌معنای بهبود تقاضای نفت تعبیر شود.» اوپک پیش‌بینی کرد تقاضای نفت در ماه‌های باقی‌مانده از سال‌جاری میلادی نیز افزایشی شود.

این سازمان پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت در ۲۰۲۴ نیز تا حداقل ۲/ ۲‌درصد رشد را تجربه کند.  عربستان‌سعودی و روسیه، بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت جهان نیز به‌‌‌‌‌تازگی توافق کردند که راهبرد کاهش‌‌‌‌‌ تولید نفت خود را که از نوامبر سال‌گذشته به اجرا گذاشته‌اند، بازهم ادامه داده تا با این روش، از تثبیت قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی حمایت کنند.  از سویی دیگر داده‌های موسسه صنعتی نفت آمریکا، بیانگر این واقعیت است که موجودی نفت‌خام، بنزین و فرآورده‌های نفتی این کشور در طول یک ماه گذشته کاهش یافته‌است.

راهبرد کاهش صادرات نفت

نباید از نظر دور داشت که میانگین صادرات نفت روسیه هم کاهش قابل‌توجهی داشته و اگر این روند درماه آینده نیز ادامه داشته باشد، با عنایت به کاهش ۵۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای صادرات این کشور در ماه جاری، قیمت نفت افزایش خواهد یافت.

در این رابطه، جان ایوانز از تحلیلگران بازار انرژی اعلام کرد یکی از دلایل اصلی گشایش و بهبود افق بازار، انتشار گزارشی است که پیش‌بینی می‌کند کاهش تولید ۳/ ۲‌میلیون بشکه‌‌‌‌‌ای نفت‌خام، به تنها ۸۰۰‌هزار بشکه محدود شود.  در همین حال و با استناد به گزارش رویترز، وزارت انرژی روسیه در راستای اجرای راهبرد کاهش صادرات داوطلبانه ۵۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌‌ای در روز در ماه آگوست، درنظر دارد حجم صادرات نفت خود را‌برابر با ۱/ ۲میلیون‌تن در سه‌ماهه سوم سال‌نیز کاهش‌دهد.

گفتنی است سازمان کشورهای صادرکننده نفت در گزارش اخیر خود اعلام کرد رویکرد پیش‌‌‌‌‌گیرانه اوپک‌‌‌‌‌پلاس وکاهش تولید این ائتلاف نفتی، به ایجاد ثبات در بازار سوخت‌های فسیلی کمک کرده‌است.

بر این اساس انتظار می‌رود روند رشد شاخص‌های اصلی نفت مانند برنت و وست‌‌‌‌‌تگزاس اینترمیدیت که در سال‌جاری میلادی مشاهده شد تا سال‌۲۰۲۴ هم ادامه یابد. همچنین انتظار می‌رود با توجه به بهبود شرایط کسب‌وکار در سرزمین اژدهای زرد، در سال‌۲۰۲۴ نیز تقاضای نفت افزایش یابد.

شایان ذکر است افق بازار نفت برای سال‌۲۰۲۴ نشان می‌دهد تقاضای نفت می‌تواند با سرعت بیشتری در مقایسه با سطح عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک افزایش پیدا کند، تا جایی‌که اوپک انتظار دارد عرضه غیراوپک در سال‌آینده میلادی روزانه یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار بشکه افزایش یابد که‌ برابر با رشد عرضه نفت در مدت مشابه طی سال‌جاری خواهد بود.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟