پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

آیا دولت به دنبال کشف قیمت مواد اولیه بر مبنای ارز 28.500 است؟
کانال کامودیتی ها که ارتباط نزدیکی با ستاد تنظیم بازار دارد، در پستی به بررسی دلایل رشد قیمت های کشف شده در بورس کالا و فروکش کردن رفتار هیجانی خریداران، پرداخته است. در این یادداشت، با پیش بینی شرایط تا پایان فروردین 1402، نویسنده به 7 سؤال مهم پاسخ می دهد.

به گزارش ویکی پلاست، از جمله سؤالات مهم مطرح شده در پست یاد شده این است که آیا دولت به دنبال کشف قیمت کامودیتی‌ها بر مبنای ارز 28500 است؟ متن کامل این یادداشت را بخوانید:

الگوی تنظیم بازار دولت با تکیه بر کشف قیمت رقابتی در بورس کالا باعث شده تا معاملات بورس در سال 1401 تا به امروز از مرز 1000 همت عبور کند که خبر خوبی برای حوزه معدن و صنایع معدنی و پتروشیمی و البته فعالان بازار سرمایه است.

این الگو طی هفته های اخیر که حباب قیمت دلار بازار و نیما باز شده و در برخی موارد به حدود 100 درصد رسید، مشکلاتی را برای حوزه پایین دست کامودیتی‌ها ایجاد کرد و قیمت‌های کشف شده مواد اولیه بورس شاهد رقابت بعضا هیجانی و هدایت قیمت‌ها به سوی بازار آزاد شد که با هدف نیمایی دولت فاصله داشته و شرایط را برای غیراقتصادی کردن صادرات نیز مهیا می کرد. نگرانی ها از کشف قیمت ارزان نیمایی با تکیه بر مدیریت تقاضا و یا افزایش عرضه و توزیع رانت نیز از سوی برخی گروه‌ها مطرح شد که نیازمند اصلاح الگوی کشف قیمت رقابتی در بورس بود.

رشد قیمت‌های کشف شده بورس کالا به سوی نرخ آزاد به‌طور موازی موازی این فرصت را به برخی اعضای دولت داد تا از الگوی فعلی تنظیم بازار انتقاد کرده و آن را متهم به دلاریزه کردن اقتصاد کشور کنند به گونه ای که عملا در دولت، درخواست توقف معاملات در بورس کالا در چند جلسه مطرح شد که یک تهدید جدی برای فعالان حوزه کامودیتی کشور بود.

خوشبختانه بروز 3 اتفاق همزمان شامل اتصال گاز طبیعی صنایع و رشد تولید و عرضه، تغییر چشم انداز دلار از 60 هزار به مرز کمتر از 50 هزار تومان و و عقب نشینی تقاضای داخلی و البته غیر اقتصادی شدن صادرات باعث شد تا رفتار هیجانی بازار تغییر کرده و شاهد کشف قیمت‌های بهتر در بورس کالا به نفع مصرف کننده باشیم و البته ادامه دار خواهد بود و توصیه ما، صبوری مشتریان تا زمان تخلیه کامل حباب است که احتمالا تا پایان فروردین به‌طول می کشد.

اما سؤال های مهمی در خصوص تداوم این سیاست مطرح است:

1- آیا دولت به دنبال کشف قیمت کامودیتی‌ها بر مبنای ارز 28500 است؟
خیر، تاکید سیاست گذار بر تعیین قیمت پایه بر اساس نرخ 28500 بوده و قیمت نهایی بر اساس رقابت مشتریان کشف می شود.

2- آیا دولت در خصوص قیمت‌های کشف شده معاملات بورس کالا هدف قیمتی خاصی را دنبال می کند؟
بله، رقم مطلوب قیمت مواد اولیه کشور، در محدوده نرخ دلار 28500 تا بازار مبادله ارزی که امروز 36700 بوده و کشف قیمت‌های بالاتر از آن را مخل صادرات و محرک تقاضای کاذب است.

3- آیا ابزار کافی به منظور هدایت بازار به سوی معاملات بازار در محدوده قیمتی دولت وجود دارد؟
بله، حداقل 20 ابزار مدیریتی و اقتصاد کلان طی 2 سال اخیر توسعه یافته و بعضا سیستمی شده که ناظر بر عملکرد شرکت‌های خریدار و فروشنده در بورس کالا و بازار بوده و به تراکنش‌های بانکی و مالیاتی کشور و گمرک و مصرف انرژی و انبارها نیز متصل شده است. بخشی از مدیریت تقاضا و تعیین سهمیه در حال حاضر از طریق سامانه ها صورت می گیرد.

4- آیا کارگروه تنظیم بازار دارای اختیارات کافی به منظور دخالت در روند معاملات بازار است؟
بله، کارگروه دارای اختیارات دولت و البته فراقانونی خاص بوده که بسته به شرایط، قابلیت تصویب و اجرا دارد.

5- آیا مدل تنظیم بازار در شرایط کسری عرضه نیز موثر است؟
بله، به‌صورت محدود، در شرایط کسری عرضه، امکان تنظیم بازار صرفا از طریق افزایش واردات و یا کاهش مصرف (رشد قیمت و سهمیه بندی)  قابلیت اجرا داشته که با توجه به شرایط تحریمی، دارای تاخیر زمانی بوده و نیازمند توسعه ابزارهای جدیدتر است که البته در دست اقدام است

6- دخالت کارگروه تنظیم بازار تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟
با رفع تحریم ها و محدودیت‌های بین المللی، امیدواریم این نوع رفتار دولت و دخالت در بازارها، هرچه سریع‌تر از بین رفته و محدود به کالاهای دارای کسری عرضه و در مواقع بحران شود.

7- پیش بینی قیمت در سال آینده چگونه است؟
در صورت عدم بروز بحران خاص، قیمت‌های جهانی از ثبات نسبی برخوردار بوده و با بهبود نظارت و کاهش رفتار هیجانی دلار و...، انتظار روند نزولی قیمت‌های داخلی تا پایان فروردین 1402 قابل تصور است. در ادامه، باید منتظر تحولات آن زمان و سیاست کارگروه تنظیم بازار باشیم.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟