پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

ارز نیمایی، مبنای تعیین قیمت پایه در 1402 باقی خواهد ماند
سخنگوی وزارت صمت: از این پس سقف قیمت پایه انواع محصولات صنعتی و پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران، نرخ ارز نیمایی خواهد بود که در شرایط کنونی این ارز در محدوده کانال قیمتی 28 ‌هزار تومان نوسان دارد.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در خصوص تثبیت مبنای ارز در تعیین قیمت پایه محصولات صنعتی و پتروشیمی در نرخ 28 ‌هزار و 500 تومان گفت: از این پس سقف قیمت پایه انواع محصولات صنعتی و پتروشیمی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران، نرخ ارز نیمایی خواهد بود که در شرایط کنونی این ارز در محدوده کانال قیمتی 28 هزار تومان نوسان دارد.

اگرچه تصمیم بر آن است که نرخ ارز مبنا در تعیین قیمت پایه، ارز نیمایی باشد؛ اما با توجه به اینکه رقابت در بازار فیزیکی بورس‌کالا آزاد است، امکان رقابت متقاضیان و رشد قیمت محصول معامله‌شده در این بازار وجود دارد. بنابراین این تصمیم در روند معاملات بورس‌کالا و ذات این بازار خللی به وجود نمی‌‌‌آورد.

قالیباف در ادامه به لزوم رعایت کف عرضه از سوی تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان به سیاق قبل موظف به رعایت کف عرضه‌‌‌ها هستند که این کف عرضه در بسیاری از محصولات 100 درصد تولید هر شرکت است.

در این شرایط اگر صنایع میانی یا تکمیلی، محصول تولیدشده خود را در بورس‌کالا عرضه نکنند، امکان خرید ماده اولیه از بورس را نیز از دست می‌دهند. به این ترتیب سیاستگذار درصدد است با ایجاد تعهد میان تمامی حلقه‌‌‌های تولید و نظارت بر سقف قیمت پایه بر مبنای ارز نیمایی، مانع سرایت جهش ارز در بازار آزاد به بدنه تولید و سرایت تورم ارزی به مصرف‌کننده نهایی شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص دلایل تصمیم تثبیت فرمول سقف قیمت پایه بر مبنای نرخ ارز نیمایی که به شکل مشترک از سوی وزارت اقتصاد، وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ شده است، گفت: با این تصمیم از تخلیه نوسانات ارزی در بازار کالاهای پایه ممانعت می‌شود. وی افزود: ارز نیمایی، نرخی باثبات است و اتصال قیمت‌های پایه به این نرخ، از نوسان قیمت محصولات می‌‌‌کاهد.

قالیباف در ادامه بر افزایش نظارت وزارت صمت و دیگر متولیان، بر بازار محصولات نهایی در سال 1402 به‌‌‌خصوص در محصولاتی که مواد اولیه آنها از مسیر بورس‌کالا و بر مبنای ارز نیمایی فروخته شده اشاره کرد و گفت: با افزایش نظارت، قیمت محصولات نهایی به نحوی تعیین می‌شود که نرخ مواد اولیه، تعیین‌‌‌کننده قیمت فروش باشد تا به این ترتیب مردم متضرر فاصله نرخ ارز آزاد و نیمایی نشوند.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه بر افزایش عرضه در سال آینده به‌‌‌منظور ایجاد تعادل در بازارها و جلوگیری از رقابت‌‌‌های هیجانی اشاره کرد و گفت: نظارت بر عرضه و تقاضا مانع اثرگذاری انتظارات تورمی بر قیمت فروش محصولات نهایی می‌شود.

وی افزود: صنایع میانی و تکمیلی اجازه خرید ماده اولیه از بورس‌کالا براساس ظرفیت و سهمیه بهین‌‌‌یاب را خواهند داشت و در عین حال سعی خواهد شد بر عرضه‌‌‌ها افزوده شود. در شرایط کنونی میزان تولید اغلب مواد اولیه در بازار داخل بیش از تقاضای داخلی است، بنابراین چالشی در بازار این محصولات وجود ندارد.

در برخی محصولات میزان عرضه و تقاضا تطبیق زیادی دارد و در صورت رعایت عرضه 100 درصدی چالشی برای متقاضیان ایجاد نمی‌شود. اما برای معدود محصولاتی که میزان تقاضا بیش از عرضه است نیز با الزام عرضه تلفیقی، چالش کمبود مواد اولیه رفع خواهد شد و مانع رقابت هیجانی قیمت خواهیم شد.
 


 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 92%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟