یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

دلار قیمت‌های پایه تغییر کرد؟
این سؤالی است که از روز گذشته و بعد از خبر حذف ارز پتروشیمی ها از نیما، ذهن همه تولیدکنندگان و فعالان بازار را به خود مشغول کرده است.

به دنبال سیاست های جدید بانک مرکزی و راه اندازی بازار مبادله ارزی، امروز اولین نرخ کشف شده برای دلار پتروشیمی ها، 36.130 تومان بود.

بر اساس خبر کانال کامودیتی‌ها، شرکت‌های فولادی و پتروشیمی در سامانه مبادله ارزی (بازار دوم)، امروز نرخ ارز خود را به نرخ حدود 36 هزار تومان به فروش رساندند. عرضه های امروز به میزان کافی و بیش از تقاضا بوده و رقابت چندانی بروی نرخ ارز صورت نگرفته است.

تداوم این روند همزمان با تقویت صادرات ناشی از اتصال گاز طبیعی واحدهای پتروشیمی و معدنی می‌تواند عامل اصلاح نرخ ارز به نرخ منطقی تری شود.

بر اساس محتوای پست کانال کامودیتی‌ها، نرخ دلار بسیاری از محصولات بورس کالا در محدوده پایین‌تر از نرخ 36 هزار تومان امروز بوده و با این رقم، صادرات اقتصادی و رونق خواهد گرفت.

خبر مهم دیگر امروز، کشف نرخ دلار در بازار مبادله ارز و طلا بود. بر اساس اخبار رسانه ها، اولین نرخ مرکز مبادله ارز کشور برای دلار کشف شد که با ریزش شدید نسبت به روزهای گذشته، هر دلار آمریکا در این بازار 41 هزار و 549 تومان قیمت خورد.

روش کشف نرخ در بازار مبادله ارز و طلا چیست؟ نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله ارز بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می‌گیرد.

به رغم خبرهای مهم از بازار مبادله ارز و طلا و کشف نرخ های انجام شده در این بازار و همین طور، دلار پتروشیمی ها، دلار در بازار آزاد در کانال 49 هزار تومان، نوسان شدیدی دارد و هنوز ریزش قابل توجهی در قیمت ارز دیده نمی شود.

از سوی دیگر، نگرانی های ناشی از حذف ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما، باعث افزایش قیمت شدید مواد اولیه در بازار و بالا رفتن رقابت ها در بورس کالا شده است. هنوز هیچ مرجع رسمی در خصوص تغییر نرخ دلار قیمت های پایه محصولات پتروشیمی، خبری منتشر نکرده است.

فروش دلار پتروشیمی ها با قیمتی بالاتر از نرخ نیما، اتفاق جدیدی نیست و در دوره صالح آبادی، رییس کل پیشین بانک مرکزی، پتروشیمی ها اجازه داشتند با قیمت های بالاتر از نیما، ارز خود را بفروشند. با انتصاب فرزین، مصوبات قبلی لغو شد اما باز هم این اجازه به پتروشیمی ها داده شده است.

احتمال می رود با حذف بند نرخ خوراک پتروشیمی ها از بودجه سال 1402 که 7 هزار تومان پیش بینی شده بود، نرخ دلار قیمت های پایه، تغییری نداشته باشد.

سامانه جامع تجارت نیز در مورد آغاز به‌کار بازار مبادله ارزی اطلاعیه ای صادر کرد که بر اساس آن، عرضه‌ی صادرکنندگان دولتی نیز در تالار اول سامانه نیما و با نرخ میانگین ۲۸۵۰۰ تومان معامله خواهد شد.

در این اطلاعیه آمده است: کلیه عرضه‌های ارز صادرکنندگان غیردولتی اعم از پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و سایر صادرکنندگان غیرنفتی به تالار دوم سامانه نیما هدایت خواهد شد. نرخ معاملات در این تالار به صورت توافقی خواهد بود. عرضه‌ی صادرکنندگان دولتی نیز در تالار اول سامانه نیما و با نرخ میانگین ۲۸۵۰۰ تومان معامله خواهد شد.

درخواست‌های خرید ارز گروه‌های کالایی ۲۱ تا ۲۵ در تالار اول و با نرخ میانگین ۲۸۵۰۰ تومان معامله خواهد شد و درخواست‌های گروه کالایی ۲۶ و خرید خدمات به تالار دوم سامانه نیما هدایت خواهد شد.

شایان ذکر است طبق بازطراحی صورت گرفته، اولویت‌ کالایی ۲۶ شامل کالاهای نهایی، مصرفی و لوکس است. همچنین سایر کالاها از جمله عمده‌ی مواد اولیه تولید در اولویت‌های ۲۱ تا ۲۵ قرار دارند.

با وجود این تصمیمات شتابزده و سریع، اطلاعات کاملی در مورد تغییر قیمت های پایه منتشر نشده و بیشتر افزایش قیمت های روز گذشته و امروز را می توان ناشی از فضای روانی ایجاد شده در بازار و ابهام در تغییرات نرخ قیمت پایه دانست.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 83%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟