جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

تحلیل بازار
۳۰ دى ۱۴۰۱ 0 304

گزارش بازار محصولات پتروشیمی؛ هفته چهارم دی ماه 1401

دلیل افزایش رقابت ها؟ قطعی برق یا طغیان دلار؟

دلیل افزایش رقابت ها؟ قطعی برق یا طغیان دلار؟
در هفته‌ی سرد و پایانی دی ماه که برق واحدهای صنعتی زیادی قطع شد و دلار با طغیان مجدد به مرز 43 هزار تومان رسید، عرضه ها 8 هزار و معاملات 7 هزار تن کمتر از هفته قبل شد.

به گزارش ویکی پلاست، در حالی که بعد از کاهش قابل توجه رقابت ها در هفته قبل، قیمت ها نزولی شده بود، در هفته جاری، صعود دلار از کانال 40 به 42 هزار، باز هم تقاضا را به بازار بازگرداند و کاهش  7 هزار و 995 تنی عرضه ها نیز مزید بر علت شد تا به جز گروه پلی استایرن انبساطی، رقابت، تقریبا در همه گروه های پلیمری، افزایش پیدا کند.

بازار شاهد دو روند مخالف بود؛ از یک رو با شدت گرفتن برودت هوا در کشور، برق واحدهای صنعتی کشور قطع می شد و طبیعتا خرید از بورس یا بازار، تحت الشعاع این اتفاق بود و در سوی مقابل، دلار به سرعت دو کانال 41 و 42 هزار را پشت سرگذاشت و حتی در ساعت هایی به بالای مرز 43 هزار تومان نیز سرکشید. آنچه در نتیجه دیده شد، غلبه موج افزایشی بود تا جایی که مقایسه قیمت های بازار در پایان روز چهارشنبه، نشان می دهد پ پ ها و کالاهای گروه نایلون و نایلکس، بین 1500 تا 4 هزار تومان نسبت به هفته قبل، رشد قیمت پیدا کرده اند.

عدم عرضه پتروشیمی های گروه باختر، یکی از دلایل کاهش عرضه های هفته و افزایش رقابت برای کالاهای گروه پرمصرف نایلون و نایلکس بود. این پتروشیمی روز سه شنبه اعلام کرد با توجه به پایان سال مالی شرکت های زیرمجموعه در 30 دی و لزوم جمع آوری و تکمیل اطلاعات مالی، این هفته پلیمر کرمانشاه، پتروشیمی لرستان، پتروشیمی مهاباد، پتروشیمی کردستان و پتروشیمی میاندوآب عرضه ای در بورس کالا ارائه نخواهند داشت و در هفته آینده عدم عرضه جبران خواهد شد.

هفته پایانی دی، همچنین آخرین فرصت خریداران برای استفاده از سهمیه یک‌ماهه بود و در حالی که به علت کم شدن متقاضیان خرید می توانست بازاری مشابه هفته قبل تکرار شود، ولی صعودی شدن دلار، بازی را تغییر داد.

پایان هفته دلار آزاد با صعود به کانال 42 هزار
بازار ارز در هفته جاری تحت تأثیر یک خبر مهم قرار گرفت. با نزدیک شدن به تشکیل جلسه اتحادیه اروپا و تصمیم گیری در مورد تحریم سپاه پاسداران توسط این اتحادیه، روز به روز قیمت دلار با بالات برد. پارلمان اروپا عصر پنجشنبه، قطعنامه‌‌ای با عنوان «پاسخ به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» را به تصویب رساند. متمم پیشنهادی مربوط به درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا که چهارشنبه پس از رای‌گیری به این قطعنامه اضافه شده بود نیز در قالب این قطعنامه به تصویب رسید.

دلار که هفته گذشته را با 40 هزار و 930 تومان به پایان رسانده بود، شروع هفته را با افزایشی اندک و 40 هزار و 950 تومان آغاز کرد. یکشنبه تعطیل بود و دلار تحت تأثیر خبرهای سیاسی، در روز دوشنبه با روندی صعودی به کانال 41 هزار تومان صعود کرد و بازار با 41 هزار و 280 تومان پایان یافت. روز سه‌شنبه هم بازار صعودی بود و به مرز 42 هزار تومان نزدیک شد اما در نهایت، قیمت دلار در بازار با 41 هزار و 950 تومان بسته شد. دلار آزاد چهارشنبه 28 دی را با صعود به کانال 42 هزار تومان و قیمت 42 هزار و 50 تومان آغاز کرد و در طول بازار حتی به 43,150 تومان هم رسید اما نهایتا بازار با قیمت 42 هزار و 980 تومان بسته شد.

قیمت های پایه اعلام نشد
درست یک روز مانده به اعلام قیمت های پایه، وزارت کشور ادارات، بانک ها و بورس تهران را تعطیل کرد و همین تعطیلی باعث شد تا شرکت ملی پتروشیمی نیز اعلام کند قیمت های پایه منتشر نمی شود و همان قیمت های هفته قبل معتبر است. از سوی دیگر، تعطیلی یکشنبه، عرضه ها را یک روز عقب برد و پلی پروپیلن و PVC ها سه شنبه و سایر کالاهای پلیمری، چهارشنبه عرضه شدند.

کاهش 7 هزار تنی معاملات
کارنامه معاملات محصولات پلیمری در هفته چهارم دی ماه در حالی بسته شد که عرضه ها 7 هزار و 995 تن و معاملات 7 هزار و 23 تن نسبت به هفته گذشته، کاهش یافت.

آنچه در مورد معاملات این هفته باید بدانیم:
- 90.8 درصدِ عرضه ها، معامله شد.
جمع عرضه های این هفته با 95 هزار و 784 تن بود که 7 هزار و 995 تن کمتر از هفته قبل بودند.
- جمع معاملات این هفته 86 هزار 944 تن بود که 7 هزار و 23 تن، کمتر از هفته قبل است.
- رقابت خریداران پ پ های نساجی و شیمیایی، پی‌وی‌سی و پلی اتیلن ‌های پرمصرف، نسبت به هفته قبل، بیشتر شد.

ترین های معاملات این هفته
بیشترین کاهش معامله در این هفته، به سنگین تزریقی اختصاص داشت که 2,567 کمتر از هفته قبل معامله شد. جمع معاملاین این گروه، 3,397 تن بود. سبک خطی هم با 1,614 تن، رتبه دوم بیشترین کاهش معاملات در هفته جاری را داشت و جمعا 5,902 تن معامله شد. افزایشی های این هفته نیز، پلی استایرن معمولی با 389 تن و پلی استایرن انبساطی با 385 تن رشد نستب به هفته قبل بودند.

انجماد دلار نیمایی
دلار نیمایی همچنان ثابت است. از یکشنبه 18 دی، میانگین هفتگی دلار نیمایی در قیمت 28,371 تومان بدون تغییر مانده و میانگین روزانه نیز در محدوده 28 هزار و 300 تومان است. این وضعیت، یادآور تغییر دلار نیمایی به 4200 تومان در سال 1397 است که تا چند ماه، قیمت دلار برای محاسبه قیمت های پایه، 4200 تومان ثابت ماند و باعث ایجاد رانت شدید بین قیمت واقعی و قیمت پایه محاسبه شده دفتر توسعه شد.

قیمت بیشتر کالاها در بازار افزایشی شد
مقایسه قیمت های مواد اولیه در پایان هفته سوم و چهارم دی نشان می دهد، قیمت بیشتر گروه ها افزایشی شده است.بیشترین افزایش این هفته، به پ پ شیمیایی 548R با 4,000 تومان رشد اختصاص یافت.

در رتبه‌های بعدی،پ پ نساجی Z30S مارون با 1,800 تومان، سنگین بادی 0035، پت بطری و سنگین تزریقی 52518 با 1,600 تومان، سنگین فیلم F7000  با 1,300 تومان و سبک خطی با 1,100 تومان دیده می‌شوند. پی وی سی ها 1000 تومان رشد قیمت داشتند. سه گروه آخر افزایشی های این هفته، سبک فیلم 020 با 700 تومان، پلی استایرن معمولی با 600 تومان و سنگین اکستروژن EX3 با 200 تومان رشد هستند.

در سمت مقابل و در کاهشی‌ها، بیشترین کاهش این هفته، به پلی استایرن انبساطی 221 با 20,000 تومان افت اختصاص یافت. در رتبه‌ بعدی، ABS150 با 1,200 تومان کاهش دیده می شود.

نوسان نفت
برنت که در ابتدای هفته، معاملات را با 1 دلار کاهش نسبت به هفته گذشته و 84 دلار آغاز کرده بود، روز جمعه با 2 دلار افزایش نسبت به قیمت شروع هفته، به 86 دلار رسید. نفتا نیز که هفته گذشته را با 72 دلار افزایش و 682 دلار به پایان برده بود، این هفته را کاهشی و با 680 دلار آغاز کرد و تا پنجشنبه 22 دی ماه، به 678 دلار رسید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟