یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب
۱۶ آبان ۱۴۰۱ 0 1216

رونق رینگ پتروشیمی با واهمه از صعود نرخ ارز و بازگشت بهای نفت به مسیر رشد

راند پایانی افت نرخ پتروشیمی‏‌ها

راند پایانی افت نرخ پتروشیمی‏‌ها
قیمت پایه اغلب محصولات پتروشیمی برای عرضه در سومین هفته آبان متاثر از افت نرخ جهانی مجددا کاهشی اعلام شد؛ اما با توجه به صعود بهای نفت و به تبع آن، نفتا در بازارهای جهانی ظرف روز پایانی هفته و رشد مستمر نرخ ارز در بازار داخل، می‌‌توان احتمال داد که این آخرین هفته قرمزپوشی قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی ظرف آبان 1401 بود و باید منتظر افزایش تمایل متقاضیان به کسب سهم از این بازار بود.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، در این شرایط، صعود نرخ ارز در بازار آزاد ظرف روزهای اخیر و ثبت رکوردهای جدید قیمتی برای دلار نیز مزید بر علت می‌شود تا بر رونق رینگ پتروشیمی داخل افزوده شود.

نوسان مثبت نرخ ارز در بازار داخل و مثبت‌بودن انتظارات تورمی میان فعالان بازار داخل باعث شده است تا رینگ بازار داخلی محصولات پتروشیمی که خوراک صنایع تکمیلی فعال در این حوزه هستند، از رکود در امان بماند.

البته منشا رونق رینگ پتروشیمی، تقاضای مصرفی نیست و تنها ترس از سقوط ارزش پول ملی باعث آن می‌شود؛ موضوعی که استمرار آن در بلندمدت می‌‌تواند به توقف چرخ صنایع تکمیلی در شرایط رکود تورمی منجر شود.

بازار داغ پتروشیمی‌‌ها در میانه پاییز


بررسی روند معاملات محصولات پتروشیمی از افزایش حجم معاملات رینگ پلیمری و پتروشیمی در بازه زمانی یک‌هفته‌‌ای (از 9 تا 15 آبان‌ماه) حکایت دارد. کاهش قیمت‌های پایه بخش قابل‌توجهی از محصولات پلیمری و پتروشیمی در این بازه زمانی با حمایت افت نرخ جهانی و صعود نرخ آزاد ارز در بازار داخل، مهم‌ترین دلایل افزایش رونق در رینگ پتروشیمی ظرف هفته اخیر بود.

در شرایطی که بازارهای جهانی با واهمه از بروز رکود اقتصادی به دلیل کاهش تمایل متقاضیان به خرید محصول مواجه‌اند و این موضوع افت مستمر قیمت‌ها را در پی داشته است، مثبت‌شدن انتظارات تورمی در بازار داخل و احتمال بروز جهش ارزی باعث شده است تا رینگ پتروشیمی‌‌ها در بازار داخل پررونق باشد.

درواقع صنایع تکمیلی با برآورد رشد احتمالی قیمت مواد اولیه در هفته‌‌های بعد به دلیل واهمه از بروز جهش ارزی و با هدف تبدیل نقدینگی به محصول برای در امان ماندن از تبعات تورمی بر حجم خرید هفتگی خود در رینگ پتروشیمی افزوده و حتی حاضر به رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه‌‌ها هستند.

به این ترتیب باید اذعان کرد که سیاستگذاری اقتصادی کشور با حمایت از تورم باعث می‌شود عموما افت نرخ و رکود جهانی در رینگ مواد اولیه داخلی اثرگذار نشود و صنایع تکمیلی همواره با پیش‌بینی رشد قیمت‌ها متاثر از تورم درصدد خرید مواد اولیه با هر نرخی باشند.

در بازه زمانی یک‌هفته‌‌ اخیر (از 9 تا 15آبان) حدود 87‌هزار تن محصول پلیمری از رینگ پتروشیمی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت که حدود 21‌درصد بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی آن ظرف سال 1400 بود. همچنین در این بازه زمانی حدود 34‌هزار تن محصول شیمیایی از رینگ پتروشیمی بورس‌کالا مورد معامله قرار گرفت که حدود 10‌درصد بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی آن ظرف سال 1400 بود.

کاهش نرخ جهانی به دور پایان نزدیک می‌شود

عقبگرد بهای محصولات پتروشیمی در دنیا با محوریت بازارهای جنوب‌شرق آسیا ظرف هفته‌‌های قبل، سیگنالی موثر برای افت بهای پایه محصولات پتروشیمی بود. سقوط بهای نفت به کانال قیمتی 80 و 90دلاری از اوت 2022 و در عین حال تضعیف تقاضا برای محصولات این بخش، به‌‌خصوص از سوی صنایع تکمیلی چین با واهمه از بروز رکود اقتصادی مهم‌ترین دلایل عقبگرد بهای جهانی محصولات پتروشیمی بود.

افت نرخ جهانی در شرایطی که نرخ ارز نیمایی در سال‌جاری عمدتا در مسیر رشد نوسان داشت، مانع افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در رینگ فیزیکی بورس‌کالای ایران بود؛ اما جهش یکباره بهای نفت در روز جمعه چهارم نوامبر احتمال توقف روند افت قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی را در هفته‌‌های آینده مطرح کرد.

صعود 5درصدی بهای نفت در بازارهای جهانی و بازگشت نفت‌خام آمریکا به کانال قیمتی 90دلاری ظرف روز جمعه چهارم نوامبر به رشد 2/ 3درصدی قیمت هر تن نفتا ظرف روز پایانی هفته قبل منجر شد و به این ترتیب نفتا که شاخص قیمت طیف گسترده‌‌ای از محصولات پتروشیمی نیز به شمار می‌رود، در این روز با نرخ 6/ 692دلار به ازای هر تن به فروش رفت.

این رقم بیشترین نرخ فروش آن پس از روزهای ابتدایی ماه اوت امسال بود. اوج‌‌گیری بهای نفتا در بازارهای جهانی به تبعیت از رشد نرخ نفت می‌‌تواند زمینه رشد قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در روزهای آینده را فراهم کند.

این موضوع در شرایطی که نرخ ارز در بازار داخل نیز افزایشی است، باعث تقویت رشد قیمت‌های پایه محصولات پلیمری در هفته پایانی آبان خواهد بود. بنابراین احتمال می‌رود که متقاضیان محصولات پتروشیمی با پیش‌بینی رشد قیمت‌های پایه ظرف هفته پایانی آبان‌ماه بر میزان خرید مواد اولیه در سومین هفته آبان بیفزایند.

نزدیک‌شدن به زمان اعمال تحریم نفتی روسیه، کاهش ارزش شاخص دلار آمریکا پس از انتشار داده‌‌های اشتغال آمریکا برای ماه اکتبر و افزایش نرخ بیکاری و احتمال کاهش سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو برای ماه دسامبر، احتمال کاهش محدودیت کرونایی در چین و خوش‌بینی نسبت به بازگشت مثبت تقاضا در بازارهای جنوب شرقی آسیا مهم‌ترین دلایل صعود بهای نفت و به تبع آن رشد نرخ نفتا ظرف روز پایانی هفته بودند.

در این شرایط انتظار می‌رود که رشد نرخ در بازار نفتا ظرف روزهای ابتدایی هفته جاری تاثیر خود را بر بازار جهانی بگذارد و قیمت‌ها ظرف روزهای آینده افزایشی شوند.

در صورت درستی احتمال کاهش محدودیت کرونایی در چین می‌‌توان انتظار داشت که راند کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی به‌سرعت به پایان می‌‌رسد. حتی اگر این خبر شایعه باشد، استمرار عقبگرد شاخص دلار آمریکا پتانسیل ایجاد جریان رشد نرخ در بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی را دارد.

قیمت‌های پایه کاهشی اعلام شد

در حالی که نرخ ارز نیمایی مبنا در تعیین نرخ پایه محصولات پتروشیمی نسبت به هفته قبل رشد 22/ 0درصدی داشت، نرخ پایه اغلب محصولات پلیمری و شیمیایی با افت محسوسی اعلام شد. دفتر صنایع تکمیلی روز یکشنبه 15آبان، بهای پایه 31محصول را اعلام کرد که نرخ 23محصول کاهش و تنها بهای 8محصول رشد داشت که این رشد در تمامی محصولات متاثر از رشد نرخ ارز نیمایی و حداکثر برابر 22/ 0‌درصد بود.

قیمت پایه محصولات شیمیایی نیز از سوی دفتر صنایع تکمیلی با ترکیبی از کاهش و افزایش اعلام شد که از 20محصول اعلامی بهای 13مورد کاهش و تنها نرخ 7محصول رشد داشت. با وجود این، افزایش بهای نفت در روز جمعه چهارم نوامبر می‌‌تواند محرک رشد قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی در روزهای آینده باشد، به این ترتیب احتمال سبزپوشی قیمت‌های پایه در هفته آینده به‌شدت وجود دارد.
 


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک
 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 100%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟