جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاکان پلاستکار

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

طبقه بندی مواد از لحاظ رئولوژی
رئولوژی یک کلمه یونانی به معنی جریان است(Rheology )که در آن به مطالعه عکس العمل یا تغییر فرم سیال در مقابل تنش های وارد بر آن پرداخته می شود.

طبقه بندی مواد از لحاظ رئولوژی
 
مواد ویسكوز

مواد ویسكوز موادی هستند كه با اعمال تنش، تغییر شكل داده و با برداشتن تنش به حالت اولیه باز نمی گردند و در حقیقت كل انرژی وارده را تلف می كنند و به دو دسته نیوتنی و غیر نیوتنی تقسیم بندی می شوند.

  • سیال ویسكوز نیوتنی: در این نوع سیالات تنش با سرعت تغییر شكل به صورت خطی متناسب است.
  • سیال ویسكوز غیر نیوتنی: در این نوع سیالات، ویسكوزیته به صورت تابعی از تغییر شكل برشی است و تنش با سرعت برشی به صورت خطی تغییر نمی کند.

سیالاتی كه در آنها ویسكوزیته با افزایش سرعت برشی كاهش پیدا  می کند سیالات شبه پلاستیک و سیالاتی که در آن ها ویسكوزیته با افزایش سرعت برشی افزایش می یابد را سیالات دیلاتنت می نامند. سیالات پلیمری اغلب از خود رفتاری شبه پلاستیک نشان می دهند.

مواد الاستیک

مواد صد درصد الاستیک موادی هستند كه وقتی تحت تنش قرار می گیرند، تغییر شكل داده و با تنش، به حالت اولیه باز می گردند به عبارت ساده تر كل انرژی وارده را در خود ذخیره می كنند.

مواد ویسكوالاستیک

موادی هستند كه رفتاری بین مواد صددرصد ویسكوز و صد در صد الاستیک دارند این مواد در حالت مذاب كل انرژی را تلف نمی كنند و در حالت جامد نیز كل انرژی را ذخیره می كنند. این خاصیت باعث ایجاد پدیده ای چون تورم دای (Die swelling) عملیات اكسترودر می شود.


البته این تورم مذاب در خروج از دای، دائمی و همیشگی نیست، بلكه با گذشت زمان سیال به حالت قبلی خود باز می گردد به این دلیل خواص مواد ویسكوالاستیک به زمان و تاریخچه تغییر شكل مواد بستگی دارد.

مواد ویسكو الاستیک می توانند دارای رفتار تیكسوتروپیک یا رئوپكتیک باشند. در سیالات تیكسوتروپیک ویسكوزیته ظاهری سیال با گذشت زمان كاهش می یابد در حالی که در سیالات رئوپكتیک ویسكوزیته ظاهری با گذشت زمان افزایش می یابد.

سیالات پلیمری اغلب سیالاتی تیكسوتروپیک هستند. این رفتار را می توان این گونه توجیه كرد كه با گذشت زمان، زنجیرهای پلیمری آرام آرام خزش كرده و خود را از داخل گره خوردگی های موجود رها می کنند و بدین ترتیب مقاومت در برابر تغییر شكل آنها كم می شود.

پلینو


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟