پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

پاسخ شرکت ملی صنایع پتروشیمی به انتشار گزارشی در خصوص فرمول قیمت خوراک گاز
شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همفکری وزارت نفت و تولید کنندگان با هدف پایداری تولید در حال بازنگری فرمول قیمت خوراک گاز طبیعی است.

به گزارش ویکی پلاست به نقل از خبرگزاری شرق، در پی انتشار گزارشی با عنوان "افزایش قیمت جهانی گاز بسیاری از کارخانه های پتروشیمی ایران را به تعطیلی کشاند" در روزنامه شرق، شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهت تنویر افکار عمومی و آگاه سازی جامعه فهیم به این گزارش پاسخ داد:
 
«در پاسخ به روزنامه شرق موارد ذیل حائز اهمیت است:
1.فرمول قیمت گاز مصوبه هیئت وزیران بوده و از سال 1394 تاکنون اجرا شده و تا قبل از جنگ روسیه و اکراین مشکلی و یا نارضایتی در این خصوص وجود نداشته است بگونه ای که طی سال های اخیر شرکت های مصرف کننده گاز از جمله واحدهای تولید کننده متانول از سود های عملیاتی چشمگیری برخوردار شده اند و داده های موجود در بورس خود بیانگر این مدعاست. حال بدلیل جنگ مذکور قیمت گاز در منطقه اروپا بشدت بالا رفته و قیمت گاز تحویلی به پتروشیمی ها بعنوان خوراک را که مطابق همان فرمول  متأثر از قیمت گاز در اروپا و امریکاست را بالا برده است.
اما دولت نیز در این خصوص بگونه ای عمل نموده که تا حد امکان مانع زیان شرکت های مصرف کننده گاز شود. در این خصوص در قانون بودجه سال جاری سقف قیمت گاز بعنوان خوراک واحدهای پتروشیمی 5000 تومان لحاظ گردیده است که با لحاظ نمودن نرخ ارز دولتی ، نرخ مذکور به مراتب پایین تر از قیمت های گاز طبیعی در مناطق اروپا و امریکا می باشد.
 
2.همچنین با نگاهی به تجارت جهانی در اقصی نقاط دنیا متوجه خواهیم شد که تولید کنندگان همواره نبض بازار را در دست داشته و با اندک تغییراتی در عرضه و تقاضا ، قیمت مواد اولیه ، نرخ انرژی  و غیره ، میزان تولید خود را تنظیم می نمایند و در بسیاری از موارد بالاخص بحران های خاص جهانی ، بسیاری از تولید کنندگان تصمیم به توقف تولید در مقطع خاصی از زمان نموده و همواره اقتصاد تولید خود را کنترل می نمایند و در هیچ کجای دنیا دولت مربوطه بابت زیان ده شدن شرکت های تولیدی بخش خصوصی دست به تغییر قوانین و یا پرداخت از محل بودجه دولتی نمی زند.

3.در خصوص زنجیره ارزش متانول ، سال هاست که بحث تبدیل متانول به پروپیلن مطرح بوده و در حال حاضر نیز دانش فنی آن توسط شرکت پژوهش و فناوری تهیه و موجود می باشد ، اما بدلیل اقتصاد ضعیف آن و همچنین کمبود پروپیلن در کشور ، وزارت نفت از طریق آئین نامه تخفیف پلکانی شرایطی را فراهم نموده که امکان سرمایه گذاری در این خصوص با صرفه اقتصادی مناسب جهت سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم گردد.
سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث واحدهای MTO/MTP کمتر از 500 میلیون دلار می باشد و پس از تولید پروپیلن ، ادامه زنجیره از اقتصاد مناسبی برخوردار بوده و نیازی به اعمال تخفیف توسط دولت نمی باشد. بنابراین واحدهای متانولی که تاکنون از سوددهی بسیار مناسبی برخوردار بوده اند بهتر است کمی دقیق تر و آینده نگر تر به فردای نه چندان دور بیاندیشند.

امروز مشکل جنگ روسیه و اکراین موجب افزایش قیمت گاز و کاهش سودآوری شده است . فردای نه چندان دور، عرضه بیشتر از تقاضای متانول خود موجب کاهش قیمت متانول و بدنبال آن کاهش سودآوری واحدهای فوق خواهد شد لذا توجه به توسعه زنجیره ارزش توسط واحدهای متانول یکی از الزامات بقا در آینده می باشد.

4.شایان ذکر است، مفهوم قابلیت رقابت پذیری بدین معناست که در تمامی عرصه ها شرایطی را فراهم نماییم که بتوانیم با رقبای خود رقابت کنیم نه بدین معنا که منابع ملی را به ناچیزترین قیمت برداشت نموده تا بتوانیم با رقبایی که منابع خود را با قیمت جهانی برداشت می کنند از سود مناسبی برخوردار شویم.بنابراین بایستی به افزایش بهره وری سایر عوامل تولید نیز به طور جد پرداخته شود.
 
5.علی رغم تمام توضیحات فوق ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با همفکری تولید کنندگان و وزارت نفت در حال بازنگری فرمول قیمت خوراک گاز طبیعی می باشد، بگونه ای که پایداری تولید را حفظ نماید.»


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟