پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

وکس سیبویه تولیدکننده وکس های دوقطبی و ناقطبی pe و pp

بسپار تجارت آسیا؛ تأمین کننده مواد اولیه پلاستیک و پلیمر و محصولات پتروشیمی

اخبار منتخب
۲۸ شهریور ۱۴۰۱ 0 971

قیمت پایه پتروشیمی‏‏‌ها با سیگنال مثبت ارزی و رشد نرخ جهانی افزایشی اعلام شد

صعود پتروشیمی‏‏‌ها با چشمانی بسته

صعود پتروشیمی‏‏‌ها با چشمانی بسته
قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در هفته پیش‌‌‌رو افزایشی اعلام شد. افزایش نرخ ارز نیمایی و فاصله‌گرفتن بهای جهانی برخی محصولات پتروشیمی از کف قیمت یکساله خود، از جمله دلایل رشد قیمت‌های پایه برای عرضه در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران بود.

دورنمای ابهام‌‌‌آمیز قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمیایی

به گزارش ویکی پلاست به نقل از دنیای اقتصاد، اگرچه بهای جهانی برخی محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی اندکی رشد داشت؛ اما همچنان بازار این محصولات با غلبه سیگنال‌‌‌های کاهشی متاثر از واهمه از بروز رکود اقتصادی مواجه است.

در این شرایط، رینگ داخلی محصولات پتروشیمی با حمایت سیگنال صعود نرخ آزاد ارز در بازار داخل با استقبال خوب خریداران روبه‌روست.

بازار رونق داشت؛ عرضه‌‌‌ها کم شد

بررسی روند معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف یک‌هفته اخیر از استمرار رونق در این بازارها حکایت دارد.

در حالی که تولیدکنندگان جهانی به دلیل واهمه از بروز رکود اقتصادی با نبود تقاضا مواجه شده و مجبور به کاهش قیمت‌ها هستند، تولیدکنندگان مواد اولیه پلیمری و شیمیایی همچنان با سیگنال کاهش تقاضا روبه‌رو نشده‌‌‌اند و نوسانات مثبت نرخ ارز در بازار داخل باعث شده است تا رونق همچنان در این بازار پابرجا باشد.

میزان فروش محصولات پلیمری و شیمیایی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران پس از هفته ابتدایی شهریورماه به‌طور مستمر بالاتر از میانگین حجم فروش هفتگی در سال گذشته بود.

طولانی‌شدن مذاکرات احیای برجام و بازگشت مجدد نرخ ارز در بازار آزاد به مسیر رشد قیمت، مهم‌ترین دلایل رشد حجم معاملات مواد پلیمری و شیمیایی در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف هفته گذشته بود.

البته حجم معاملات محصولات پلیمری و شیمیایی در هفته اخیر (از دوشنبه 20شهریور تا یکشنبه 27شهریور) به علت کاهش عرضه برخی محصولات اندکی افت داشت؛ اما استقبال از عرضه‌‌‌ها بالا بود و در نهایت نیز حجم معاملات محصولات پتروشیمی در کانال 80‌هزار تنی و بالاتر از میانگین هفتگی حجم فروش در سال قبل یعنی 72‌هزار تن قرار گرفت.

قیمت‌های پایه افزایشی اعلام شدند

مدیریت توسعه صنایع پایین‌‌‌دست پتروشیمی، نرخ پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای عرضه در دوهفته پیش‌رو، از دوشنبه 28شهریور تا یکشنبه دهم مهرماه را با فرض نرخ ارز 26‌هزار و 889تومان محاسبه و اعلام کرد، تعطیلی یکشنبه سوم مهر باعث شده است تا این هفته نرخ پایه محصولات پتروشیمی برای دوهفته تعیین و اعلام شود.

نرخ ارز نیمایی محاسبه‌شده برای تعیین قیمت پایه 5/ 0درصد نسبت به نرخ ارز نیمایی در نظر گرفته‌شده در هفته قبل افزایش داشت و این موضوع از رشد قیمت‌های پایه حمایت کرد.

اگرچه چشم‌‌‌انداز مثبت بلندمدتی از نرخ مواد اولیه پتروشیمی در بازار جهانی وجود ندارد؛ اما بهای این محصولات پس از تجربه چند هفته افت نرخ، ظرف هفته گذشته مجددا به مسیر رشد قیمت بازگشت.

این موضوع از افزایش قیمت‌های پایه در بازار داخلی نیز حمایت کرد. به این ترتیب قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری، افزایشی اعلام شد.

در میان محصولات پلیمری، بیشترین رشد نرخ پایه مربوط به پلی‌‌‌پروپیلن شیمیایی بود که نرخ پایه آن افزایش 8/ 2درصدی داشت. در عین حال PVC تنها محصولی بود که این هفته ارزان شد.

نرخ پایه این محصول برای عرضه در هفته پیش‌‌‌رو با وجود رشد 5/ 0درصدی نرخ مبنای ارز، کاهش 78/ 1درصدی داشت.

پلتس، از کاهش نرخ PVC صادراتی آمریکا ظرف هفته گذشته خبر داد، به نحوی که بهای این محصول فوب آمریکا با کاهش 30دلاری در هر تن با نرخی در محدوده 760 تا 770دلار به ازای هر تن در روز دوشنبه 12سپتامبر ارزیابی شد.

کاهش قیمت به عقبگرد قیمتی PVC در بازارهای آسیایی منجر شد و تاثیر خود را بر نرخ PVC صادراتی ایران و در ادامه، قیمت پایه در بازار داخل گذاشت.

افت قیمت؛ ارمغان بازار جهانی برای پتروشیمی‌‌‌ها

در حالی که بازار داخلی محصولات پتروشیمی متاثر از سیگنال رشد نرخ ارز در بازار داخل همچنان پررونق است، عقبگرد بهای انرژی در بازارهای جهانی و داد‌‌‌ه‌های اقتصادی شرق و غرب، زمینه کاهش تقاضا برای محصولات پتروشیمی و در ادامه، افت نرخ این محصولات را در بازارهای جهانی فراهم کرد.

در این شرایط، انتشار داده‌‌‌های تورمی آمریکا برای ماه اوت بالاتر از پیش‌بینی‌‌‌ها و احتمال تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو برای مهار تورم، سیگنال کاهش نرخ موثری را به بازارهای کالایی وارد کرد.

در عین حال، شاخص مدیران خرید صنعتی چین برای ماه اوت طی دومین ماه متوالی کمتر از 50واحد اعلام شد که این موضوع به تقویت ذهنیت بروز رکود در دومین اقتصاد بزرگ جهانی دامن زد. 

به این ترتیب، داده‌‌‌های اقتصادی غرب و شرق همزمان سیگنال افت قیمت را برای بازارها به همراه دارد.

محصولات پتروشیمی همگرایی قیمتی بالایی با نوسان نرخ نفتا در بازار جهانی دارند و معمولا تغییر قیمتی این محصول با وقفه‌‌‌ای کوتاه‌مدت در بازار مواد پتروشیمی اثرگذار می‌شود.

ظرف یک‌هفته منتهی به ‌روز جمعه شانزدهم سپتامبر، نفتا رشد 7/ 1درصدی را در معاملات بورس کالایی آمریکا به ثبت رساند و با نرخ 628دلار و 37سنت به ازای هر تن به فروش رفت.

تاثیر این رشد قیمتی و فاصله گرفتن بهای نفتا از کف قیمتی 13ماه اخیر خود ظرف این هفته از رشد نرخ قیمت‌های پایه در بازار داخل حمایت کرد. البته در بازه یک‌ماهه نفتا کاهش قیمت 5/ 2درصدی را به ثبت رساند و در عین حال بهای فروش آن در روز جمعه 16سپتامبر 7‌درصد کمتر از نرخ فروش آن در زمان مشابه در سال قبل قرار گرفت.

اگرچه نفتا ظرف یک‌هفته اخیر بازده مثبت 7/ 1درصدی داشت؛ اما این محصول همچنان در محدوده‌‌‌ای نزدیک به کف قیمت 13ماه اخیر خود نوسان دارد و به این ترتیب بازار جهانی محصولات پتروشیمی از این منظر با سیگنال قدرتمند افزایش قیمت مواجه نیست.

در عین حال، ظرف یک‌هفته اخیر بهای نفت در بازارهای جهانی به مسیر افت نرخ خود ادامه داد، به‌‌‌نحوی که نفت خام با ثبت کاهش هفتگی 94/ 1درصدی تا 11/ 85دلار به ازای هر بشکه در روز جمعه 16سپتامبر عقب نشست.

احتمال تشدید سیاست انقباضی از سوی فدرال‌رزرو و ترس از بروز رکود اقتصادی در دنیا به کاهش تقاضا برای نفت منجر شده، در عین حال افزایش نرخ دلار آمریکا فشار کاهشی بیشتری را به قیمت دلاری کامودیتی‌‌‌ها وارد کرده و به افت بهای نفت در بازارهای جهانی منجر شده است.

کاهش مستمر بهای نفت در بازارهای جهانی برای سومین هفته متوالی می‌‌‌تواند به افت نرخ مشتقات نفتی، از جمله نفتا و در ادامه سایر محصولات جانبی در این زنجیره تولید ظرف هفته‌‌‌های پیش‌‌‌رو منجر شود.


ویکی پلاست | مرجع بازار صنعت پلاستیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ بلی خیر
امتیاز مطلب: 0%

دیدگاه خود را بنویسید

فرستادن دیدگاه

پربازدیدترین شرکت ها

درج کارت ویزیت شرکت من

پربازدیدترین محصولات

ویدیوهای آموزشی

همه حقوق این سایت متعلق به ویکی پلاست است طراحی و اجرا: نگاه حرفه ای
قیمت بازار اشتراک قیمت کانال تلگرام تبلیغات
بسپار تجارت آسیا؛ تولید و صادرات کامپاندهای پلیمری قیمت بازار قیمت جهانی تلگرام واتس اپ تبلیغات
ویکی پلاست
سلام خوش اومدید
ویکی پلاست، خرید و فروش مواد اولیه نداره
چطور می تونم کمک‌تون کنم؟